Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

pasmo,masyw - Jotunheimen
kraj - Norwegia
wysokość - 2469 m.
odległość do przejechania samochodem w obie strony -
3400 km

bilet za wjazd w rejon Galdhopiggen - 50 pln
noc w namiocie przy schronisku  40 pln/namiot + 2 osoby + samochód

Galdhopiggen / Norwegia / czerwiec 2009

W czerwcu wybraliśmy się w góry Jotunheimen na południu Norwegii odwiedzając
"po drodze :-)" - najbardziej oddalone miejsce w Europie na północy - czyli Nordkapp .
Pora roku była idealna - przez większość część doby jest dzień :)
W Świnoujściu meldujemy się 4 godziny przed odpłynięciem promu . Idziemy zjeść obiad w knajpie i robimy ostatnie zakupy.
O 21:00 odprawiamy się i stajemy w kolejce na prom .
Punktualnie o 22:00 wypływamy w stronę Szwecji . Ceny posiłków na promie nie są tak strasznie drogie , a sklep wolnocłowy jest cały czas oblegany .
O 6:00 rano dopływamy do Ystad i od razu pędzimy w stronę Norwegii .

Jadać z miejscowości Lom w kierunku zachodnim po 25 kilometrach skręcamy w wąską drogę , która prowadzi pod schronisko . Trzeba dokładnie wypatrywać drogowskazu - niepozorna droga jest w lewo . Jedziemy jakieś 5 minut cały czas w górę , aż dojeżdżamy do szlabanu , gdzie trzeba kupić bilet .
Jedziemy cały czas w górę pokonując prawie kilometr przewyższenia w pionie . Samochód bardzo się męczy , ale daje rade . Dojeżdżamy na wysokość 1800 m.n.p.m.
Rozkładamy namiot i idziemy brać prysznic . Cena jak na warunki norweskie niezbyt wygórowana - tylko 10 pln za 5 minut.

Idziemy wcześnie spać i wstajemy o 4:30 . Jemy śniadanie i wychodzimy na szlak godzinę później .
Przez pierwsze 20 minut przechodzimy przez kamienne pole . Dochodzimy do miejsca , gdzie zaczyna się śnieg i jak się potem okazało - miejsce skąd o 11:00 każdego dnia wyrusza grupa ludzi z przewodnikiem na szczyt .

Droga na szczyt jest łatwa technicznie , trzeba tylko uważać , żeby nie zejść z wyznaczonej drogi . Po lewej stronie widać ogromne szczeliny lodowcowe .

Na trasie tablice ostrzegające o 30 metrowych szczelinach !!!
Co jakiś czas przechodzimy przez pola kamieni - trzeba uważać żeby nie skręcić nogi.

Na szczyt dochodzimy tak jak pisze w przewodniku - 4 godziny , a idziemy naprawdę powolnym spacerkiem .

Na szczycie pogoda przecudowna . Czyściutkie niebo - tylko z zachodu kilka małych chmurek .
Widoki na całą Norwegię . Przesiadujemy tutaj godzinę robiąc fotki i jedząc śniadanie na świeżym powietrzu .

Jesteśmy tylko 30 metrów niżej niż Rysy.
Widok na ciągnący się setkami kilometrów pasmo górskie jest nie do opisania !

Powrót zajmuje nam lekko ponad dwie godziny.
Na dole spotykamy wcześniej opisanych ludzi idących z przewodnikiem na szczyt . Trochę dziwnie to wyglądało - 2 sznurki po 50 osób na jednej linie .

Wracamy do namiotu na obiad . Po południu wyjeżdżamy z gór i kierujemy się w stronę Oslo .

Najlepiej odwiedzić to miejsce między czerwcem a sierpniem , kiedy w Norwegii jest lato - są krótkie noce i jest w miarę ciepło. Przez resztę miesięcy trwa tutaj zima .

Galdhopiggen nie jest wysokim szczytem , ale widok z góry jest niesamowity !!!