Szkoła Podstawowa nr 4 w Świętochłowicach


Program wychowawczy Szkoły Podstawowej Nr 4

im. Tadeusza Kościuszki w Świętochłowicach

Rok Szkolny 2009 / 2010


MISJA

“Powiedz dziecku, że jest dobre, że umie, że potrafi”

WIZJA

  1. SZKOŁA NASZA

  1. NASZ ABSOLWENT

W naszej szkole nauczycielom, uczniom i ich rodzicom zależy na ukształtowaniu określonych postaw u jak największej liczby uczniów. Cała społeczność szkolna jest odpowiedzialna za podejmowanie działań wiodących w tym kierunku. Mając powyższe na uwadze uzgodniono zestaw cech osobowych (pożądane postawy ucznia) jakie edukacja szkolna powinna wykształcić i rozwinąć u ucznia naszej szkoły

Absolwent naszej szkoły jest:

odpowiedzialny, obowiązkowy, co oznacza, że :

kulturalny, szanujący innych, co oznacza, że:

krytyczny wobec siebie i innych, co oznacza że :

  1. Nauczyciel w naszej szkole

Poniższy tekst programu wychowawczego jest nowelizacją Programu z dn. 6.11.2001 r. Niniejszy dokument został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną na podstawie Uchwały Nr 1 z dnia 15 września 2009 r. Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 4 w Świętochłowicach.

Ustalenia Programu obowiązują wszystkich pracowników szkoły, uczniów i rodziców. Wszyscy pracownicy szkoły mają obowiązek dostosowania swoich działań wychowawczych do zapisów niniejszego PROGRAMU WYCHWAWCZEGO, mającego na celu ujednolicenie oddziaływań wychowawczych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.

Program Wychowawczy Szkoły obejmuje następujące działy:

Założenia wstępne

Jesteśmy szkołą, której działalność opiera się na kształceniu nawyków wspierających wychowanie do wartości w myśl zasady “kiedy będziemy postępować zgodnie z wartościami, wówczas ludzie będą nam wierzyć i zechcą z nami współpracować”. W tworzeniu tych wartości brali udział wszyscy członkowie społeczności szkolnej. W czasie dyskusji uzgodniono następujące wartości, którymi pragniemy kierować się w życiu naszej szkoły w tym roku szkolnym:

Lista działań wprowadzających dane wartości przedstawia się następująco:

Wartości

Cele główne

Cele operacyjne

Bezpieczeństwo

  • rozwijanie wśród uczniów umiejętności bezpiecznego zachowania na terenie szkoły i poza nią
  • przestrzeganie przepisów BHP

i regulaminów

  • rozumienie i ponoszenie konsekwencji swoich działań
  • troska bezpieczeństwo własne

i innych

  • znajomość podstawowych zagrożeń związanych z uzależnieniami (nikotynizmem, alkoholizmem, narkomanią, uzależnieniem od komputera)
  • kształtowanie postaw sprzyjających zachowaniu bezpieczeństwa.
  • uczeń rozumie pojęcie bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły
  • nauczyciele omawiają z uczniami regulamin klaso-pracowni i przepisy bezpiecznego zachowania w szkole
  • uczniowie sumiennie wykonują obowiązki dyżurnego
  • uczniowie biorą udział w spotkaniach z policjantem, strażakiem i higienistką, gdzie zapoznają się z konsekwencjami niewłaściwego zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach oraz właściwego zachowania w razie wypadku
  • uczniowie stosują się do zasad BHP na lekcjach, przerwach i wycieczkach
  • nauczyciele w sposób efektywny i bezpieczny zapewniają opiekę uczniom w szkole
  • uczniowie nie opuszczają terenu szkoły w czasie zajęć lekcyjnych
  • osoby postronne mają zakaz wstępu na teren szkoły
  • Prawa człowieka

    • przestrzeganie prawa do wolności myśli, sumienia i wyznania
    • zakazanie nieludzkiego lub poniżającego traktowania
    • korzystanie z prawa do nauki
  • uczeń ma prawo do wyrażania swoich myśli i poglądów
  • uczeń ma prawo do wyznawania swojej wiary
  • nauczyciele uświadamiają uczniom ich prawa i obowiązki
  • nauczyciele zapoznają uczniów ze źródłami informacji o prawach człowieka
  • uczniowie traktują się wzajemnie z szacunkiem niezależnie od sytuacji materialnej i statusu społecznego
  • uczniowie mają świadomość, że w przypadku poniżającego traktowania mogą zwrócić się o pomoc do nauczyciela lub innego pracownika szkoły
  • uczniowie są uświadamiani, że mając styczność z przemocą w rodzinie, molestowaniem lub zaniedbywaniem mogą zwrócić się o fachową pomoc do instytucji pozaszkolnych (telefon - niebieska linia, Policja, Opieka Społeczna, świetlica socjoterapeutyczna)
  • nauczyciele krzewią wśród uczniów wzajemne zrozumienie, tolerancję i szacunek
  • uczniowie biorą udział w spotkaniach z pedagogiem szkolnym, policją, pracownikami PPP
  • uczniowie maja prawo i obowiązek do bezpłatnej nauki
  • nauczyciele umożliwiają uczniom korzystanie z bazy dydaktycznej szkoły ( pracownia komputerowa, biblioteka szkolna, sala gimnastyczna z wyposażeniem i inne pomoce dydaktyczne)
  • uczniowie maja możliwość korzystania z zajęć pozalekcyjnych i prawo do swobodnego uczestnictwa w życiu kulturalnym szkolnej społeczności
  • Poprawa wyników w nauce i frekwencji

    • Rozbudzanie wśród uczniów potrzeby wszechstronnego rozwoju
    • Odkrywanie uzdolnień u uczniów i umiejętne ich wykorzystywanie
    • Umiejętne wyznaczanie celów przez uczniów i ich osiąganie
    • Mobilizacja uczniów do systematycznego udziału w zajęciach lekcyjnych
  • Uczniowie sumiennie odrabiają zadania domowe i przygotowują się do sprawdzianów
  • Nauczyciele zachęcają uczniów do korzystania z encyklopedii multimedialnych, słowników, leksykonów…
  • Uczniowie uczestniczą w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, kołach zainteresowań, w czasie których poznają i rozwijają swoje zdolności
  • Uczniowie potrafią umiejętnie wyznaczyć sobie cel, do którego wytrwale dążą
  • Nauczyciele pomagają uczniom przezwyciężać ich słabości (nieśmiałość, lenistwo, zniecierpliwienie) w dążeniu do celu
  • Uczniowie zdają sobie sprawę z konsekwencji bezzasadnego opuszczania lekcji
  • Uczniowie znają zagrożenia czyhające na nich w czasie wagarów
  • Uczniowie biorą udział w rywalizacji o 100 % frekwencję
  • Nauczyciele systematycznie egzekwują od uczniów usprawiedliwienia za wszelkie nieobecności w na zajęciach szkolnych
  •  

     

     

    Wychowawcze treści zawarte w Statucie i Regulaminie Szkolnym

    Zadania szkoły:

    1. Zapewnienie uczniom pełnego rozwoju umysłowego, moralno – emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
    2. Zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej i zdrowotnej oraz pełnego bezpieczeństwa w szkole i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
    3. Umożliwienie uczniom rozwoju ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych.
    4. Umożliwienie uczniom realizacji obowiązku szkolnego.

    Człowiek – członek społeczności klasowej

    1. Każdy członek szkolnej społeczności jako człowiek bez względu na swój wiek i funkcję w szkole ma prawo do:
      1. poszanowania swojej godności, swego dobrego imienia oraz swej własności osobistej ze strony wszystkich pozostałych;
      2. rzetelnej i sprawiedliwej oceny swego zachowania i postępów w nauce ( lub oceny swojej pracy przez przełożonych ).

    2. Każdy członek społeczności szkolnej ma obowiązek:
      1. poszanowania godności osobistej, dobrego imienia i własności pozostałych osób;
      2. poszanowania mienia szkoły i dobrego imienia szkoły, godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz, godnego odnoszenia się do symboli państwowych i szkolnych;
      3. przestrzegania zasady poszanowania cudzej godności w kontaktach z innymi ludźmi;

    3. jeśli ma przyznaną władzę ( opiekę ) nad innymi osobami, musi dbać o dobro podległych sobie osób i rzetelną i sprawiedliwą ocenę ich zachowania i ich osiągnięć.
    4. Nikt nie ma prawa do wykorzystywania swej przewagi: wieku, funkcji lub siły fizycznej czy ekonomicznej do naruszania godności i praw innego człowieka, a ewentualna wina musi być udowodniona.
    5. Każdy członek społeczności odpowiada proporcjonalnie do dojrzałości, wieku, kwalifikacji czy funkcji, za szkody uczynione drugiemu człowiekowi.

    Zadania nauczyciela wychowującego

    1. Pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci posiadają rodzice. Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania.
    2. Nauczyciele winni postrzegać ucznia w kategoriach jego podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności, konkretnych praw i obowiązków.
    3. Nauczyciele powinni – w miarę możliwości – wspomagać rozwój osobowy ucznia we wszystkich wymiarach, a więc: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.
    4. Dzięki wychowaniu uczeń powinien rozwijać w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.
    5. Nauczyciel winien wspierać dzieci i młodzież w kształtowaniu ich własnej świadomości moralnej, a nie ograniczać się wyłącznie do przekazywania wiedzy z zakresu etyki. Powinien oddziaływać wychowawczo na wszystkich uczniów, zarówno tych, których zachowanie odbiega od normy, jak i pozostałych.
    6. Nauczyciel powinien rozwijać wrażliwość na dobro, prawdę i rozpoczynać od ukazywania atrakcyjności dobra, prawdy od ich promocji i reklamy.
    7. Wszystkie zajęcia szkolne powinny uwzględniać program wychowawczy i ścieżki edukacyjne.

    Powinności wychowawców klasowych

    1. Dobrze poznać i zdiagnozować swoją klasę.
    2. Opracować plan wychowawczy klasy adekwatny do potrzeb, oparty na “Programie wychowawczym szkoły” w porozumieniu z uczniami i ich rodzicami.
    3. Być inicjatorem działań oraz wspierać działania uczniów.
    4. Tworzyć i zawierać kontrakt z klasą (ustalić konsekwencje nieprzestrzegania zapisów kontraktu).
    5. Stale współpracować z pedagogiem szkolnym.
    6. Tworzyć atmosferę bezpieczeństwa i zaufania w czasie zebrań z rodzicami.
    7. Przywrócić należytą rangę lekcjom wychowawczym (uprzedmiotowienie tych zajęć).
    8. Szukać sposobów wsparcia dla uczniów z trudnościami w nauce lub problemami w rodzinie.
    9. Odkrywać i wzmacniać zdolności swoich wychowanków.
    10. Budować wysoki poziom zaufania w relacjach z pojedynczymi uczniami i klasą.
    11. Prezentować dorobek klasy na forum szkoły.

    W planie każdego wychowawcy klasowego powinny się znaleźć następujące zagadnienia:

    Zasady współpracy z rodzicami

    Zadania ogólne

    Zadania szczegółowe

    Cele

    1. Współpraca z rodzicami w podnoszeniu nauczania i wychowania

    Zebrania informacyjne

    • Zapoznanie rodziców ze Statutem Szkoły
    • Omówienie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania oraz przedmiotowych systemów oceniania
    • Omówienie spraw organizacyjnych klasy
    • Zaplanowanie ważnych imprez klasowych i wycieczek
    • Spotkanie rodziców z dyrektorem szkoły w celu:
    • kl. III – omówienia wyjazdu na “Zieloną szkołę”
    • kl. IV – omówienie drugiego etapu kształcenia
    • kl. V – przedstawienia i omówienia programu nauczania na zajęciach “Wychowania do życia w rodzinie”
    • kl. VI – poinformowania o wymaganiach, terminie i przebiegu sprawdzianu kompetencji dla kl. VI.
    • Spotkanie dyrektora z Radą Rodziców wg harmonogramu posiedzeń

    Konsultacje pedagogiczne

    • Wspólne poszukiwania rozwiązań kłopotliwej sytuacji w jakiej znalazł się uczeń

    Korespondencja

    • Zapoznawanie z pozytywnymi i negatywnymi uwagami o uczniu

    Rozmowy telefoniczne

    • Pilna pomoc dziecku

    Informacja o pracy PPP

    • Problematyka ustalona jest przy ścisłej współpracy pedagoga szkolnego i wychowawców klas

    Udział rodziców w zajęciach otwartych

    • Rodzic może uczestniczyć w “lekcjach otwartych”, uroczystościach klasowych (w ciągu całego roku szkolnego)
    1. Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz szkoły

     

    Pomoc w naprawie sprzętu klasowego, pomalowanie klasy

    • Wspólne dbanie o estetykę klas i szkoły

    Udział w przygotowaniach rekwizytów, strojów, dekoracji do akademii i inscenizacji

    • Towarzyszenie dzieciom w przeżyciach związanych z przygotowywaniem akademii, przedstawień i uroczystości
    1. Udział rodziców w uroczystościach klasowych, wycieczkach

    Zabawa karnawałowa

    • Pomoc rodziców w zorganizowaniu zabawy

    Rajd, wycieczki, wyjścia poza szkołę

    • Pomoc rodziców w zapewnieniu opieki w czasie rajdu szkolnego, wycieczek

     

    Program działań Szkolnego Samorządu

    1. Demokratyczny wybór nowych władz i opiekunów samorządu oraz włączenie nowych członków .
    2. Podział członków samorządu na sekcje ( porządkowa, organizacyjna, artystyczna ) oraz wyznaczenie im zadań wychowawczych na nowy rok szkolny.
    3. Pełnienie dyżurów uczniowskich na terenie szkoły ze szczególnym zwracaniem uwagi na uczniów klas I.
    4. Przeprowadzenie kontroli czystości i estetyki klas oraz dbałość o tereny zielone przy szkole.
    5. Udział w pracach społecznych na rzecz szkoły.
    6. Przeprowadzenie szkolnych zawodów lekkoatletycznych w celu wyłonienia reprezentacji na Święto Sportu.
    7. Obchody Międzynarodowego Dnia Dziecka – imprezy, zabawy.
    8. Organizowanie dyskotek.
    9. Podkreślanie doniosłej roli tradycji w urządzaniu różnych świąt narodowych, religijnych itp.
    10. Włączanie się do organizowania balu noworocznego ze szczególnym uwzględnieniem opieki nad klasami młodszymi.
    11. Prowadzenie kroniki szkoły.
    12. Aktywna pomoc ( a nawet organizacja ) w przeprowadzaniu konkursów szkolnych.

    System działań motywacyjnych: sposoby nagradzania oraz karania

    System działań motywacyjnych opracowany w roku szkolnym 2000/2001 i obowiązujący nadal przedstawia się następująco:

    1. w klasach I-III regulamin “Bieg do 100”
    2. regulamin określający kryteria w klasach IV-VI

    Powyższe regulaminy stanowią załącznik do wewnątrzszkolnego systemu oceniania.

     

     

     

     

    Program przeciwdziałania złu, zagrożeniom i patologii

    1. Doskonalenie Rady Pedagogicznej w kwestii zagadnień związanych z agresją
      1. Udostępnienia scenariuszy lekcji dla uczniów klas IV – VI, celem nabycia umiejętności pozytywnego reagowania w sytuacjach trudnych.
      2. Przygotowanie i przeprowadzenie przez zespół WDN warsztatów w celu wypracowania metod dobrych kontaktów z rodzicami.
      3. Realizacja programu profilaktycznego szkoły (załącznik).
      4. Udział szkoły w ogólnopolskiej kampanii “Szkoła bez przemocy”.
      5. Realizacja programów profilaktycznych w klasach III – pt. “Cukierki” a w klasach VI pt. “Kiszone ogórki”.

    2. Oddziaływania nauczycieli na uczniów
      1. Podejmowanie problematyki pozytywnego reagowania w sytuacjach trudnych oraz kształtowania charakteru podczas godzin wychowawczych przez wychowawców klas w oparciu o propozycje pedagoga szkolnego.
      2. Przeprowadzanie przez pedagoga szkolnego zajęć integracyjnych w klasach o nasilonych problemach wychowawczych.
      3. Włączanie do planu pracy w klasach młodszych zabaw integracyjnych.
      4. Realizowanie w klasach IV – VI wdrożonego w roku szkolnym 2001/2002 systemu punktowej oceny zachowania uczniów.
      5. Prowadzenie zeszytów uwag i reagowanie wychowawców klas oraz pedagoga na zawarte w nich informacje.
      6. Realizacja w klasach I – III wdrożonego w roku szkolnym 2002/2003 systemu oceniania zachowania uczniów.
      7. Zwołanie zespołu wychowawczego celem omówienia nasilonych problemów wychowawczych określonych uczniów.
      8. Wypracowanie metod współpracy z rodzicami dzieci sprawiającymi problemy wychowawcze.
      9. Monitorowanie przez dyrektora i pedagoga rozwiązywania problemów wychowawczych dziecka.
      10. Aktywne rozwiązywanie, konsultowanie i dokumentowanie współpracy z instytucjami pomagającymi dziecku i rodzinie.
      11. Każdorazowe indywidualizowanie rozwiązywanego problemu dziecka.
      12. Szczegółowe dokumentowanie prowadzonej sprawy dziecka.
      13. Interwencje dyrektora szkoły (kierowanie spraw uczniów do sądu rodzinnego).

       

    3. Współpraca nauczycieli z rodzicami
      1. Rozmowy z rodzicami.
      2. Przygotowanie cyklu listów do rodziców, które zostaną odczytane na spotkaniach wychowawców klas z rodzicami.

    4. Kontakty z instytucjami pozaszkolnymi
      1. Kierowanie uczniów do Poradni Pedagogiczno Psychologicznej na badania psychologiczne.
      2. Interwencje policji.
      3. Kierowanie spraw do sądu.
      4. Kontakty z kuratorami rodzinnymi.
      5. Ewaluacja programu wychowawczego

                1. Za realizację programu wychowawczego odpowiedzialni są wszyscy pracownicy szkoły, uczniowie i ich rodzice (opiekunowie prawni).
                2. Celem ewaluacji jest:

    3. Narzędziami ewaluacji będą:

    4. Przygotowanie sprawozdania z realizacji programu wychowawczego i przedstawienie go Radzie Pedagogicznej w czerwcu 2010 r.

    5. Ewaluacja programu będzie podstawą do: