Niniejszy dokument został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną na podstawie Uchwały nr 1 Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 4 w Świętochłowicach z dnia 15 września 2009 r.
Podstawą prawną dokumentu jest:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2007 r. nr 35, poz. 222 z dnia 14 marca 2007 r. z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz. 18 ).
I ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU
Profilaktyka rozumiana jako zapobieganie występowania niepożądanych procesów i zjawisk, określanych jako przejaw patologii życia społecznego, jako system działań wzmacniających lub podtrzymujących różne, dodatnie społecznie postawy uczniów w toku wychowania, realizowana jest podczas działalności edukacyjnej szkoły, tj. w ramach zajęć edukacyjnych, godzin wychowawczych i w postaci różnych odrębnych zajęć profilaktyczno – edukacyjnych.
Działalność profilaktyczna szkoły pozostaje w ścisłym związku z działalnością profilaktyczną w środowisku lokalnym, gdyż środowisko odgrywa ważną rolę w kształtowaniu osobowości ucznia. Pomocna jest w kształtowaniu odpowiednich postaw moralnych i przygotowaniu wychowanków do właściwych wyborów życiowych. Aby profilaktyka odniosła właściwy skutek szkoła współpracuje z różnymi instytucjami pozaszkolnymi.
II GŁÓWNE CELE PROGRAMU
Szkolny Program Profilaktyki ma na celu:
Prowadzenie działań zmierzających do zmniejszenia rozmiarów niekorzystnych zjawisk występujących w szkole (zdiagnozowanych) i ich zapobieganie;
Podniesienie poziomu bezpieczeństwa w szkole;
Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne w podejmowaniu właściwych decyzji w przyszłości (między innymi wyrabianie umiejętności asertywnego odmawiania bez zrywania dobrego kontaktu);
Wyposażenie rodziców i nauczycieli w wiedzę i umiejętności niezbędne w pracy profilaktyczno – wychowawczej;
Wykształcenie nawyku zdrowego stylu życia wśród uczestników programu.
Zapoznanie środowiska szkolnego z prawami wynikającymi z Konwencji o Prawach Dziecka
III DIAGNOZA PROBLEMÓW
Diagnozę opracowano w oparciu o analizę:
- wniosków z ewaluacji programu profilaktycznego za ubiegły rok szkolny;
- wyników badań ankietowych przeprowadzonych w roku szkolnym wśród uczniów klas IV – VI nt . poczucia bezpieczeństwa w szkole w ubiegłym roku szkolnym;
- wniosków z konferencji podsumowującej rok szkolny 2008/2009;
- dokumentacji szkolnej, w tym dzienników lekcyjnych, sprawozdań, klasowych zeszytów uwag;
- informacji nauczycieli o bieżących problemach wychowawczych;
- rozmów z rodzicami;
- informacji z instytucji współpracujących ze szkołą;
- opinii uczniów wyrażanych przez członków Samorządu Uczniowskiego;
- wniosków z obserwacji zachowania uczniów w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych;
- frekwencji na zajęciach lekcyjnych;
- frekwencji rodziców na zebraniach organizowanych przez szkołę.
Analizując problem zagrożenia wśród uczniów i ich rodzin uwzględniono również sytuację społeczno-gospodarczą miasta. Świętochłowice jest miastem charakteryzującym się wysokim bezrobociem. Niesie to za sobą szereg negatywnych konsekwencji w realizacji podstawowych funkcji rodziny.
Uczniowie naszej szkoły pochodzą ze środowisk przeciętnych i zaniedbanych, rzadko uprzywilejowanych. Sytuacja materialno-bytowa uczniów jest często poniżej przeciętnej, część uczniów pochodzi z rodzin o niskim statusie materialnym, korzystających z pomocy socjalnej. Rodzice posiadają najczęściej wykształcenie podstawowe lub zawodowe, niski jest odsetek uczniów pochodzących z rodzin inteligenckich. Niektórzy uczniowie pochodzą z rodzin dysfunkcyjnych i niewydolnych wychowawczo. W związku z tym wyróżniono następujące obszary problemowe.
Zdefiniowane problemy wymagające działań profilaktycznych:
- zaburzenia w komunikacji, w relacji uczeń – uczeń, uczeń – osoba dorosła;
- powiększająca się liczba dzieci z grup dyspanseryjnych i ze specyficznymi trudnościami w nauce;
- brak dyscypliny i niska kultura języka;
- brak motywacji do nauki, niskie aspiracje życiowe;
- brak zainteresowania ze strony rodziców sytuacją szkolną ich dzieci, niechęć do współpracy;
- wciąż mała świadomość zagrożenia uzależnieniami;
- nieprzestrzeganie praw dziecka: cywilnych, kulturowych, socjalnych;
- niski poziom tolerancji i szacunku wobec drugiego człowieka;
- niewłaściwe zagospodarowanie czasu wolnego uczniów.
IV PRZEWIDYWANE EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ
- Nabycie umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez uczniów;
- Poprawa w relacjach: uczeń – uczeń, uczeń – osoba dorosła;
- Wzrost świadomości nt. prawidłowego dbania o własne zdrowie;
- Nabycie umiejętności właściwej organizacji czasu wolnego;
- Podniesienie poziomu poczucia bezpieczeństwa w szkole;
- Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych;
- Wzrost poczucia własnej wartości, umiejętność dokonania samooceny;
- Nabycie rzetelnej wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień;
- Nabycie wiedzy dotyczącej praw dziecka, instytucji wspomagających ich przestrzeganie;
- Wzrost poziomu tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka.
V GŁÓWNE ZADANIA W ZAKRESIE PROFILAKTYKI
Do zadań naszej Szkoły w zakresie profilaktyki należą:
Diagnozowanie sytuacji wychowawczej szkoły.
Stworzenie warunków bezpiecznego funkcjonowania szkoły.
Kształtowanie postaw i zachowań społecznych warunkujących prawidłowy rozwój.
Zapobieganie wszelkim przejawom demoralizacji i uzależnień.
Promowanie zdrowego stylu życia.
Objęcie wzmożoną opieką dzieci z rodzin zagrożonych patologią.
Organizowanie i promowanie bezpiecznych form spędzania wolnego czasu.
Współpraca z instytucjami wspomagającymi działania profilaktyczne.
Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu ratownictwa medycznego.
Promowanie przestrzegania praw dziecka na terenie szkoły;
Promowanie postaw tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka.
VI METODY REALIZACJI PROGRAMU PROFILAKTYKI
Metody informacyjne:
- pogadanka,
- spotkanie ze specjalistą,
- prezentacja filmu edukacyjnego,
- wycieczka tematyczna,
- praca w oparciu o tekst przewodni (książkę),
- prezentacja teatralna itp.
- wywiadówka profilaktyczna dla rodziców klas VI.
- metoda projektu.
Metody edukacyjne:
- realizacja znanych programów profilaktycznych (“Cukierki”, “Kiszone ogórki”),
- dyskusja,
- prace plastyczne,
- krąg uczuć,
- burza mózgów,
- przedstawienia teatralne,
- gry i zabawy dydaktyczne,
- praca w małych grupach,
- metody pedagogiki zabawy,
- uroczystości szkolne (obrzędowość szkolna),.
Metody alternatywne:
- koła zainteresowań,
- wycieczki, rajd szkolny,
- festyny, kiermasze,
- zajęcia i zawody (współzawodnictwo) sportowe itp.
- udział w imprezach środowiskowych.
- zajęcia o charakterze kulturalnym – kino, teatr, muzeum itp.
Metody interwencyjne:
- interwencja w środowisku domowym ucznia,
- interwencja w środowisku szkolnym ucznia,
- interwencja w sytuacji kryzysowej (prowadzona przez instytucje pozaszkolne),
- pomoc pedagogiczna, psychologiczna (prowadzona przez specjalistę),
- terapia specjalistyczna indywidualna lub grupowa prowadzona przez specjalistów ( np. trening zastępowania agresji w kl. VI ).
W ramach Szkolnego Programu Profilaktyki Szkoła współpracuje z:
- Sądem Rodzinnym i dla Nieletnich,
- Policją,
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
- Ośrodkiem Pomocy Rodzinie,
- Służbą Zdrowia
- Ośrodkiem Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- Ośrodkiem Pomocy Społecznej ,
- Świetlicą Socjoterapeutyczną.
- Zakład Leczniczo-Wychowawczy w Wojsce.
VII OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA REALIZACJĘ PROGRAMU
Osobami odpowiedzialnymi za realizację Programu Profilaktycznego są:
- Dyrektor Szkoły,
- Z-ca Dyrektora Szkoły,
- pedagog szkolny,
- nauczyciele i wychowawcy klas,
- wychowawcy świetlicy,
- bibliotekarz,
- higienistka szkolna,
- Rada Rodziców,
- koordynator ds. bezpieczeństwa.
VIII SZCZEGÓŁOWY PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Szczegółowy plan profilaktyki został stworzony dla trzech grup uczniów:
I - dla uczniów klas I-III;
II - dla uczniów klas IV-VI;
III - dla uczniów z grupy podwyższonego ryzyka.
Uwzględniono również działania skierowane do nauczycieli i rodziców naszych uczniów.
W pierwszych dwóch grupach społeczności szkolnej profilaktykę będą prowadzić głownie nauczyciele w ramach swoich przedmiotów, wychowawcy klas – na godzinach wychowawczych oraz wszyscy pracownicy w czasie zajęć i imprez ogólnoszkolnych.
W trzeciej grupie profilaktykę wprowadzać będzie głównie pedagog szkolny lub inni specjaliści.
W ramach profilaktyki w szkole prowadzone będą również specjalistyczne programy profilaktyczne.
Pedagog szkolny posiada adresy oraz ważne numery telefonów do instytucji udzielających wsparcia i pomocy.
IX EWALUACJA
- CELE
- ewaluacja kształtująca:
- uzyskanie informacji o przebiegu realizacji programu profilaktyki;
- poznanie ewentualnych trudności i braków, które występują w trakcie realizacji;
- określenie nastawienia uczestników (uczniów, nauczycieli, rodziców) do realizacji programu.
B. ewaluacja końcowa:
- dokonanie oceny w zakresie wiedzy i umiejętności nabytych przez uczestników programu;
- uzyskanie opinii (od uczestników, przedstawicieli środowiska lokalnego itp.) o wartości zrealizowanego programu.
- KRYTERIA
- kryterium zgodności:
- zgodność efektów programu z założonymi celami;
- zgodność celów programu z potrzebami (adresatów programu, środowiska lokalnego itp.)
- zgodność wiedzy i umiejętności nabytych przez uczestników programu z zaplanowanymi w programie.
- kryterium efektywności:
- zmniejszenie ilości zachowań (patologicznych, ryzykownych) u dzieci;
- poprawa klimatu szkoły
- wzrost kompetencji wychowawczych u nauczycieli, rodziców.
- METODY ZBIERANIA INFORMACJI
- metody bezpośrednie:
- obserwacja, analiza odpowiednich dokumentów szkolnych, analiza osiągnięć uczniów, wywiady itp.;
- metody pośrednie:
- badania kwestionariuszowe: ankiety, kwestionariusze badania postaw, techniki socjometryczne, wypracowania uczniów, sondaże itp.
4. OPRACOWANIE I PREZENTACJA WYNIKÓW BADAŃ
Klasa I-III
Blok tematyczny |
L.P |
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Żyjmy zdrowo |
1 |
Zdrowo się odżywiamy |
pogadanka |
Wychowawcy |
2. |
Przestrzegamy zasad higieny osobistej |
Kącik czystości w każdej klasie
Okresowe kontrole czystości osobistej |
Wychowawcy
Higienistka szkolna |
3. |
Dbamy o zdrowie- choroby brudnych rąk |
Prelekcja
Inscenizacja
Ulotki informacyjne |
Wychowawcy
Higienistka szk. |
4. |
Układamy zdrowy jadłospis |
Metoda działalności praktycznej |
Wychowawcy
Wych. Świetlicy szk. |
5 |
Miły uśmiech każdy ma – wypowiadamy wojnę próchnicy |
Pogadanka
Fluoryzacja
Udział w programie “Radosny uśmiech – radosna przyszłość”(kl.II)
Gazetka tematyczna |
Wychowawcy
Higienistka szk.
Rodzice
Wych. Świetlicy szk. |
6 |
Nabywanie wiedzy nt. astmy oskrzelowej |
Udział w programie “Wolność oddechu – zapobiegaj astmie” |
Higienistka szk.
D.Siemieniak |
7 |
Organizacja i udział w konkursach o tematyce zdrowotnej |
Konkursy wiedzy , plastyczne(szkolne i międzyszkolne) |
Wychowawcy klas I-III
n-l plastyki |
|
1. |
Znaczenie ruchu na świeżym powietrzu |
Psychozabawa,plakat reklamujący zdrowy tryb życia |
Wychowawcy |
Ruch i wypoczynek |
2. |
Aktywność fizyczna |
Zajęcia w.f. |
Wychowawcy
n-le wych. fiz. |
3. |
Profilaktyka i korekcja wad postawy |
Zajęcia gimnastyki korekcyjnej dla klas I-III(w tym zajęcia na basenie)
Gazetka tematyczna
Opracowanie zestawów ćw. korekcyjnych do stosowania w domu |
Dyrektor szkoły
n-l gimnastyki kor.
Higienistka szk.
n-l gimnastyki kor. |
4. |
Organizacja wyjazdów krajoznawczo-turystycznych |
Wycieczki
Rajd Szkolny
“Zielona szkoła” w kl. III |
Wychowawcy, rodzice
n-le wych.fiz.
dyrektor szk. |
Żyjmy bezpiecznie |
1. |
Zachowanie bezpieczeństwa w szkole i na zajęciach (w tym sportowych) |
Pogadanki
Dyżury n-li |
Wychowawcy,n-le w.f.
z-ca dyrektora |
2. |
Bezpieczeństwo na drodze |
Spotkanie z policjantami w klasach I
pogadanki |
Dyrektor szk.
Wychowawcy |
3. |
Przestrzegamy zasad bezpieczeństwa w czasie letniego i zimowego wypoczynku |
Pogadanka
Prace plastyczne |
Wychowawcy |
4. |
Znaki drogowe – które znamy i przestrzegamy |
gazetka |
Wychowawcy |
5. |
Wykonanie notesu z najważniejszymi numerami telefonów(policja, pogotowie ratunkowe, straż pożarna) |
Metoda działalności praktycznej |
Wychowawcy |
6. |
Znamy zasady korzystania z telewizji |
Opracowanie regulaminu |
Wychowawcy klas II |
7. |
Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych |
Zajęcia lekcyjne
Wycieczka do siedziby straży pożarnej |
Wychowawcy |
|
1. |
Model zdrowego dnia – co lepiej wybrać: gry komputerowe, oglądanie telewizji czy czytanie książek |
Rozmowy, dywanik pomysłów
Spotkanie z rodzicami |
Wychowawcy
Rodzice |
2. |
Rozpoznawanie i nazywanie uczuć: pozytywnych i negatywnych |
Pogadanka, drama, metoda działalności praktycznej(rysowanie, malowanie- terapia rysunkiem)
ind. rozmowy z rodzicami |
Wychowawcy
Wych. świetlicy szk.
Pedagog szk. |
Zdrowie
psychiczne |
3. |
Dostrzeganie swych zalet i przywar |
Burza mózgów: “Jaki jestem? Jaki chciałbym być? |
Wychowawcy |
4. |
Nabywanie umiejętności wykorzystywania swoich mocnych stron |
Udział uczniów w przygotowaniu imprez szkolnych, akademii;
Przygotowanie uczniów uzdolnionych do konkursów i zawodów sportowych |
Wychowawcy, n-le
Organizatorzy imprez |
5. |
Rozwijanie wyobraźni i kreatywności |
Prace twórcze dzieci
Organizacja zajęć pozalekcyjnych
Występy artystyczne |
Dyrektor szk.
Wychowawcy
n-le plastyki,wych.fiz.
wych, świetlicy |
Ja w grupie i w rodzinie |
1. |
Integrowanie zespołu klasowego, przyjęcie nowego ucznia do społeczności klasowej |
Metody aktywne, zabawy, wigilia klasowa itp. |
Wychowawcy |
2. |
Poznawanie praw i obowiązków dziecka i ucznia |
Zapoznanie z regulaminem szk. |
Wychowawcy |
3. |
Aktywne uczestniczenie w życiu klasy i szkoły |
Praktyczna działalność na rzecz klasy i szkoły |
Wychowawcy |
4. |
Uczenie szacunku wobec rodziców, nauczycieli, osób starszych |
Dzień Matki, Ojca, Babci i Dziadka
Dzień Nauczyciela |
Wychowawcy
Rodzice |
5. |
Uczymy porozumiewać się ze sobą |
Ustalenie regulaminu klasowego |
Wychowawcy |
|
1. |
Dostosowanie wymagań do możliwości uczniów |
Zgodnie z zaleceniami PPP (opinie) |
Wychowawcy, nauczyciele |
2. |
Otoczenie opieką dzieci z trudnościami w nauce |
Zajęcia wyrównawcze, zajęcia kor. – komp. |
Dyrektor szk.
Wychowawcy
Pedagog szk. |
Niepowodzenia szkolne |
3. |
Wdrażanie uczniów do systematyczności i efektywności w działaniu |
Rozmowy z uczniami i ich rodzicami |
Wychowawcy |
4. |
Rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dyd. – wych. |
Wywiady środowiskowe,obserwacja uczniów w szkole i w czasie zajęć pozaszkolnych
Rozmowy z pracownikami OPS |
Wychowawcy
Pedagog szk. |
Reagujemy na otaczające nas zło |
1. |
Jesteśmy tolerancyjni wobec inności |
Pogadanki, scenki |
Wychowawcy |
2. |
Monitorowanie sytuacji w zespołach klasowych i w szkole |
Arkusze obserwacji
Sprawozdania sytuacji wych. w klasach po I i II półroczu |
Pedagog szk.
Wychowawcy |
3. |
Objęcie opieką uczniów przejawiających zachowania agresywne, nadpobudliwe |
Rozmowy indywidualne, zajęcia z pedagogiem,rozmowy z rodzicami |
Dyrektor szk.
Pedagog szk.
Wychowawcy, wych świetlicy szk. |
4. |
Bieżące reagowanie na przejawy agresji |
Bieżące rozwiązywanie konfliktów |
Dyrektor szk.
Pedagog szk. |
5 |
Przedstawienie rodzicom problemu agresji wśród dzieci |
wywiadówki |
Wychowawcy |
Ja przeciw używkom |
1. |
Dymek papierosowy – to dymek dobry czy zły? |
Zajęcia warsztatowe, plakaty |
Higienistka szk.
Wychowawcy klas |
2. |
Dostarczenie wiedzy o konsekwencjach stosowania używek |
Realizacja programu profilakt. “Cukierki”
Udział w inicjatywach pozaszkolnych |
Pedagog szk.
Wychowawcy |
3. |
Zasady przyjmowania i podawania leków |
Spotkanie z hig. Szk. |
Wychowawcy, higienistka szk. |
|
1. |
Propagowanie bezpłatnych ofert zagospodarowania wolnego czasu dzieci w szkole i w placówkach pozaszkolnych |
Pogadanki informacyjne
Przedstawienie ofert kół zainteresowań w gablotkach szk.
Tablica informacyjna dla rodziców |
z-ca dyrektora
wychowawcy
instytucje kult.-sport. |
Bądź aktywny |
2. |
Dostosowanie form zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań dzieci i umożliwienie realizacji tych zajęć |
Ankieta diagnozująca potrzeby dziecka i nowelizująca istniejące formy zajęć
Tworzenie miejsc do aktywności umysłowej i fizycznej |
Dyrektor szk.
Wychowawcy |
3. |
Aktywizowanie uczniów do udziału w imprezach środowiskowych i ogólnopolskich |
Udział w akcjach: WOŚP, “Sprzątanie Swiata” |
Wychowawcy
SU |
4. |
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zanieczyszczenie środowiska |
Zajęcia lekcyjne,udział w konkursach o char. ekologicznym (wiedzy, plastyczne) |
Wychowawcy
n-l przyrody i plastyki |
Nasze prawa i obowiązki |
1. |
Zapoznanie z pojęciem: prawa człowieka, obowiązki człowieka |
Apele
Imprezy szkolne
Gazetki ścienne
Gazetka “Wiercipiętek”
Godziny wychowawcze prowadzone według scenariuszy
Inscenizacje |
Wychowawcy
Pedagog
Wychowawca świetlicy szkolnej |
2. |
Zapoznanie z podstawowymi prawami dziecka |
3. |
Kształcenie postawy szacunku do praw innych ludzi |
4. |
Uświadomienie dzieciom, że istnieją osoby i instytucje, do których mogą zwrócić się o pomoc. |
Klasy IV – VI
Blok tematyczny |
Lp |
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Żyjmy zdrowo |
1. |
Popularyzowanie zasad higieny i zdrowego stylu życia |
Zajęcia edukacyjne (wych. do życia w rodzinie, godz. wychowawcza)
Rozdanie broszur informacyjnych z zakresu ochrony zdrowia
Okresowe kontrole czystości osobistej |
Wychowawcy, n-l wych.d.życia w rodzinie,
Higienistka szk. |
2. |
Zasady zdrowego odżywiania |
Lekcje przyrody i techniki |
n-l przyrody i techniki |
3. |
Wyposażenie uczniów w wiedzę nt problemów okresu dorastania |
Zajęcia w ramach wych. do życia w rodzinie |
n-l wych.d. życia w rodzinie |
4. |
Higiena wieku dojrzewania |
Realizacja programu “Czas przemian”, “Między nami kobietami” |
|
5. |
Zorganizowanie imprezy ogólnoszkolnej mającej na celu dostarczenie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu ratownictwa medycznego pod hasłem “Ratujemy i uczymy ratować” |
Metoda projektu |
Wg kalendarza imprezy |
6. |
Uwrażliwienie na przejawy degradacji środowiska |
Udział w akcjach ekologicznych (“Sprzątanie świata”, Dzień Ziemi )
Zbiórka zużytych baterii
Popularyzowanie tematyki ekologicznej poprzez udział w konkursach |
Wychowawcy, n-l przyrody |
Ruch i wypoczynek |
1. |
Ruch sposobem na dobre samopoczucie |
Rozgrywki w ramach zajęć rekreacyjno-sportowych, działalność SKS |
n-le wych. fiz. |
2. |
Czynny wypoczynek w wodzie |
Zajęcia na basenie dla klas V, udział w zawodach pływackich |
|
3. |
Promowanie aktywnych form wypoczynku |
Wycieczki, Rajd Szkolny |
Wychowawcy
n-le wych.fiz. |
Żyjmy bezpiecznie |
1. |
Poznajemy znaki drogowe |
Zajęcia w ramach wych. komunikacyjnego |
n-le wych.fiz. |
2. |
Zapoznanie z zasadami poruszania się pieszego i rowerzysty |
Pogadanki, egzamin na kartę rowerowa |
n-l informatyki |
3. |
Szkolny konkurs o bezpieczeństwie ruchu drogowego |
Konkurs wiedzy i umiejętności jazdy na rowerze |
n-l informatyki |
4. |
Bezpieczny wypoczynek nad wodą |
Szkolenie z zakresu 1-szej pomocy |
Członek WOPR |
5. |
Bezpieczeństwo w kontaktach z obcymi osobami |
Prelekcje,warsztaty |
Pedagog szk. |
6. |
Jestem bezpieczny w szkole |
Stworzenie szkolnego regulaminu
“Bezpieczna przerwa” , prawidłowe pełnienie dyżurów naucz.
Pogadanki nt zasad zachowania bezpieczeństwa na lekcjach,w.f. i zaj. sportowych |
Wychowawcy
z-ca dyr.
Nauczyciele |
7. |
Uczenie bezpiecznego korzystania z urządzeń mechanicznych, elektrycznych |
Zajęcia edukacyjne,pogadanki |
n-l techniki |
8. |
Bezpieczeństwo w sieci – korzystanie z Internetu |
pogadanka |
n-l informatyki |
Zdrowie psychiczne |
1. |
Jak radzić sobie ze stresem? – wyposażenie uczniów w wiedzę radzenia sobie ze stresem |
Techniki relaksacyjne |
Pedagog szk.
Pracownicy PPP |
2. |
Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby |
Ind. rozmowy z uczniem, właściwe wykorzystanie systemu oceniania, stwarzanie możliwości uzyskania sukcesów w różnych dziedzinach(konkursy, zawody), prezentowanie osiągnięć uczniów |
Wychowawcy
Nauczyciele przedmiotów |
3. |
Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć |
Gry i zabawy sytuacyjne, zajęcia warsztatowe |
Wychowawcy
Pedagog szk. |
|
1. |
Diagnoza środowiska klasowego |
Ankieta “Nasza klasa” |
Wychowawcy |
2. |
Integracja zespołów klasowych |
Zawieranie kontraktów klasowych, wspólne imprezy klasowe i wycieczki |
wychowawcy |
Ja w grupie i w rodzinie |
3. |
Wdrażanie do poszanowania norm i wartości społ., kulturowych, rodzinnych, szkolnych oraz poszanowania autorytetów |
Lekcje wychowawcze, apele, imprezy klasowe (Dzień Kobiet, Chłopca, wigilie klasowe) |
Dyrektor szk.
Wychowawcy
n-l religii |
4. |
Nabywanie umiejętności współdziałania w grupie, popularyzowanie i wspieranie pomocy koleżeńskiej |
Przygotowanie przez uczniów materiałów pomocniczych do lekcji,
Tworzenie systemu pomocy koleżeńskiej
Praca w SU i samorządzie klasowym |
Wychowawcy
n-l techniki
opiekunowie SU |
5. |
Pomagamy słabszym, chorym, potrzebującym |
Zbiórka starych zabawek, współpraca ze schroniskiem dla zwierząt, działalność SU
Współpraca z PCK |
Wychowawcy świetlicy
Opiekunowie SU
Opiekun PCK |
Niepowodzenia szkolne |
1. |
Rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów mających trudności w nauce |
Wywiady środowiskowe,
Obserwacja uczniów,
Rozmowy ind. |
Wychowawcy
Pedagog szk. |
2. |
Niwelowanie problemów edukacyjnych uczniów |
Zajęcia wyrównawcze z j.pol. i mat.
Zajęcia z pedagogiem
Pomoc koleżeńska |
Nauczyciele
Pedagog szk.
Wychowawcy |
3. |
Wyposażenie nauczycieli i rodziców w umiejętność motywowania dzieci do nauki oraz nauka metod skutecznego uczenia |
Szkolenie, warsztaty |
Dyrektor sz.
Zespół WDN |
4. |
Dostosowanie wymagań do możliwości uczniów |
Indywidualizacja nauczania,
Uatrakcyjnianie zajęć |
Nauczyciele |
Reagujemy na otaczające nas zło |
1. |
Konflikty w środowisku szkolnym – jak im zapobiegać? |
Tematyka godz, wych.
Rozwiązywanie konfliktów (rozmowy, pogadanki) |
Wychowawcy
Pedagog szk. |
2. |
Kontynuacja zadań wynikających z rządowego programu “Zero tolerancji dla przemocy w szkole” |
Realizacja programu wg zaleceń |
Dyrektor szkoły
Pedagog szk. |
3. |
Nie niszczymy mienia szkolnego |
Akcja plakatowa “Wandalizmowi –
Stop”
Dbanie o czystość klas i korytarzy |
Wychowawcy
Wych. świetlicy |
4. |
Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowywania się |
Pogadanki
Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych
Opracowanie katalogu zachowań pozytywnych |
Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły |
5. |
Wdrażanie do posługiwania się poprawną polszczyzną |
Lekcja wych. “Kultura słowa”
Konkursy literackie i recytatorskie |
Nauczyciele, zwł. jęz. pol. |
Zagrożenie środkami uzależniającymi |
1. |
Dostarczenie uczniom informacji o konsekwencjach stosowania środków uzależniających
|
Realizacja programu prof. “Kiszone ogórki” |
Pedagog szk.
Hig. Szk.
wychowawcy |
Aktywizacja uczniów do udziału w zajęciach pozalekcyjnych |
1. |
Propagowanie bezpłatnych ofert zagospodarowania czasu wolnego dzieci w placówkach oświaty, sportu, rekreacji i kultury |
Oferty placówek w gablotach
Informacje dla rodziców w gablocie |
|
2. |
Organizacja czasu wolnego – umożliwienie rozwijania zainteresowań |
Organizacja zajęć pozalekcyjnych
Organizacja imprez o char. rozrywkowym – dyskoteki, bale karnawałowe
Działania zmierzające do zwiększenia czytelnictwa wśród uczniów |
Dyrektor szk.
SU
bibliotekarz |
Nasze prawa i obowiązki |
1. |
Zapoznanie z pojęciem: prawa człowieka, obowiązki człowieka |
Apele
Imprezy szkolne
Gazetki ścienne
Gazetka “Wiercipiętek”
Godziny wychowawcze prowadzone według scenariuszy
Inscenizacje |
Wychowawcy
Pedagog
Wychowawca świetlicy szkolnej |
2. |
Zapoznanie z podstawowymi prawami dziecka |
3. |
Kształcenie postawy szacunku do praw innych ludzi |
4. |
Uświadomienie dzieciom, że istnieją osoby i instytucje, do których mogą zwrócić się o pomoc. |
Dla grupy podwyższonego ryzyka
Cel :
- Zapobieganie wszelkim przejawom demoralizacji i uzależnień
- Przeciwdziałanie agresji i przemocy
- Objęcie wzmożoną opieką dzieci z rodzin zagrożonych patologią
- Współpraca z instytucjami wspomagającymi działania profilaktyczne
Lp |
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
1. |
Okresowa analiza funkcjonowania uczniów przejawiających problemy wychowawcze |
Arkusz informacyjny
Rozmowy z wychowawcą |
Pedagog szk. |
2. |
Zawieranie kontraktów z uczniami agresywnymi i ich egzekwowanie |
Kontrakt z uczniem i jego rodzicami |
Pedagog szk. |
3. |
Podejmowanie działań interwencyjnych w wypadku wystąpienia zachowań destrukcyjnych |
Wyciąganie konsekwencji regulaminowych wobec nieprawidłowych zachowań uczniów
Współpraca z Sądem, Policją, kuratorami sądowymi
Spotkania uczniów z Zespołem Wychowawczym |
Dyrektor szk.
Pedagog szk.
Zespół Wychowawczy |
4. |
Ukazanie możliwości i miejsc pomocy w środowisku lokalnym |
Przekazanie informacji w formie ulotek, adresów instytucji itp. |
Pedagog szk.
Higienistka szk. |
5. |
Udzielanie wsparcia i pomocy osobom potrzebującym |
Wspólna z rodzicami analiza problemów związanych z funkcjonowaniem ich dziecka w szkole
Wskazanie możliwości pomocy psychol. – ped., rzeczowej i finansowej
Udzielanie indywidualnych porad uczniom zakresie rozwiązywania trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych, środowiskowych |
Wychowawcy
Pedagog szk. |
ZADANIA NA POZIOMIE SZKOŁY DLA WSZYSTKICH CZŁONKÓW SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ
Lp |
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
1. |
Rozpoznanie środowiska lokalnego |
Wywiady środowiskowe
Ankiety dla rodziców
Rozmowy indywidualne z dziećmi i ich rodzicami |
Wychowawcy
Pedagog szk. |
2. |
Utworzenie arkuszy obserwacyjno-informacyjnych dla dzieci z trudnościami dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczymi |
Arkusz obserwacji z poszczególnych klas
Zgromadzenie teczek u pedagoga szk. |
Wychowawcy
Pedagog szk. |
3. |
Przedstawienie Radzie Pedagogicznej ofert i propozycji od instytucji realizujących programy profilaktyczne |
Informowanie n-li o propozycjach napływających do szkoły
Wdrażanie wybranych programów |
Dyrektor szk.
Pedagog szk.
Instytucje wspomagające |
4. |
Opracowanie i realizacja scenariuszy zajęć dla poszczególnych klas w oparciu o program profilaktyki
Wykorzystanie już opracowanych scenariuszy zajęć na lekcjach |
Opracowanie scenariuszy zajęć dla poszcz. poziomów klas I-VI wg doboru treści , form i metod pracy w klasach
Zebranie i utworzenie katalogu ze scenariuszami
Realizacja scenariuszy na zajęciach i godzinach wychowawczych |
Zespół ds. Szk. Programu Profilaktyki
Dyrektor szk.
Nauczyciele, wychowawcy |
5. |
Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci na drodze i w szkole |
Dyżury nauczycieli i wspomagające uczniów klas V-VI
Wychowanie komunikacyjne w szkole
Zainstalowanie monitoringu wizyjnego w szkole
Dostępność i popularyzacja materiałów edukacyjnych
Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi |
Dyrektor szk.
Z-ca dyrektora
Wychowawcy
Nauczyciele w.f. i inni
Instytucje wspomagające
Dyrektor szkoły
Sekretariat
Pedagog szk. |
6. |
Doskonalenie umiejętności zawodowych w obszarze działań wych.-profil .poprzez udział w WDN i zewnętrznych formach doskonalenia nauczycieli |
Szkolenia, warsztaty |
Zespół WDN
Dyrektor szk. |
7. |
Zwiększenie wiedzy rodziców nt problemów związanych z wejściem dzieci w II etap edukacyjny |
Redagowanie artykułów na łamach gazetki szk. (“Fuks”)
Wywiadówka profilaktyczna dla rodziców klas VI
Zebranie z rodzicami |
Pedagog szk.
wychowawcy |
8. |
Udział rodziców w imprezach edukacyjno-kulturalnych organizowanych w szkole |
Festyny, kiermasze |
Rada Rodziców |
9. |
Informowanie rodziców o sukcesach, prezentacja wytworów pracy twórczej uczniów, listy gratulacyjne itp. |
Gazetki szk.
Informacja w gablotach
Listy gratulacyjne na koniec r.szk. |
Dyrektor szk.
Nauczyciele |
10. |
Działalność Szkolnego Zespołu Wychowawczego |
Protokoły Zespołu |
Zespół Wychowawczy |
11. |
Działalność Szk. Komisji ds. Pomocy Materialnej – organizacja pomocy uczniom w trudnej sytuacji materialnej poprzez:
- Dożywianie
- Wyprawki szkolne
- Stypendia szk.
- Pomoc rzeczowa (podręczniki, mundurki) |
Protokoły z posiedzenia Komisji
Listy uczniów zakwalifikowanych do pomocy |
Dyrektor szk.
Komisja ds. Pomocy Materialnej |
12. |
Dokonywanie oceny sytuacji wychowawczej i profilaktycznej szkoły dla Rady Pedagogicznej |
Sprawozdania na koniec r.szk. |
Dyrektor szk.
Pedagog szk.
Wychowawcy |
|