Rozmiar: 6502 bajtów

Szkolny Program Profilaktyczny


Niniejszy dokument został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną na podstawie Uchwały nr 1 Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 4 w Świętochłowicach z dnia 15 września 2009 r.

Podstawą prawną dokumentu jest:

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2007 r. nr 35, poz. 222 z dnia 14 marca 2007 r. z późniejszymi zmianami)

- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz. 18 ).

 

I ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU

Profilaktyka rozumiana jako zapobieganie występowania niepożądanych procesów i zjawisk, określanych jako przejaw patologii życia społecznego, jako system działań wzmacniających lub podtrzymujących różne, dodatnie społecznie postawy uczniów w toku wychowania, realizowana jest podczas działalności edukacyjnej szkoły, tj. w ramach zajęć edukacyjnych, godzin wychowawczych i w postaci różnych odrębnych zajęć profilaktyczno – edukacyjnych.

Działalność profilaktyczna szkoły pozostaje w ścisłym związku z działalnością profilaktyczną w środowisku lokalnym, gdyż środowisko odgrywa ważną rolę w kształtowaniu osobowości ucznia. Pomocna jest w kształtowaniu odpowiednich postaw moralnych i przygotowaniu wychowanków do właściwych wyborów życiowych. Aby profilaktyka odniosła właściwy skutek szkoła współpracuje z różnymi instytucjami pozaszkolnymi.

 

II GŁÓWNE CELE PROGRAMU

Szkolny Program Profilaktyki ma na celu:

  1. Prowadzenie działań zmierzających do zmniejszenia rozmiarów niekorzystnych zjawisk występujących w szkole (zdiagnozowanych) i ich zapobieganie;
  2. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa w szkole;
  3. Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne w podejmowaniu właściwych decyzji w przyszłości (między innymi wyrabianie umiejętności asertywnego odmawiania bez zrywania dobrego kontaktu);
  4. Wyposażenie rodziców i nauczycieli w wiedzę i umiejętności niezbędne w pracy profilaktyczno – wychowawczej;
  5. Wykształcenie nawyku zdrowego stylu życia wśród uczestników programu.
  6. Zapoznanie środowiska szkolnego z prawami wynikającymi z Konwencji o Prawach Dziecka

 

III DIAGNOZA PROBLEMÓW

Diagnozę opracowano w oparciu o analizę:

- wniosków z ewaluacji programu profilaktycznego za ubiegły rok szkolny;

- wyników badań ankietowych przeprowadzonych w roku szkolnym wśród uczniów klas IV – VI nt . poczucia bezpieczeństwa w szkole w ubiegłym roku szkolnym;

- wniosków z konferencji podsumowującej rok szkolny 2008/2009;

- dokumentacji szkolnej, w tym dzienników lekcyjnych, sprawozdań, klasowych zeszytów uwag;

- informacji nauczycieli o bieżących problemach wychowawczych;

- rozmów z rodzicami;

- informacji z instytucji współpracujących ze szkołą;

- opinii uczniów wyrażanych przez członków Samorządu Uczniowskiego;

- wniosków z obserwacji zachowania uczniów w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych;

- frekwencji na zajęciach lekcyjnych;

- frekwencji rodziców na zebraniach organizowanych przez szkołę.

 

Analizując problem zagrożenia wśród uczniów i ich rodzin uwzględniono również sytuację społeczno-gospodarczą miasta. Świętochłowice jest miastem charakteryzującym się wysokim bezrobociem. Niesie to za sobą szereg negatywnych konsekwencji w realizacji podstawowych funkcji rodziny.

Uczniowie naszej szkoły pochodzą ze środowisk przeciętnych i zaniedbanych, rzadko uprzywilejowanych. Sytuacja materialno-bytowa uczniów jest często poniżej przeciętnej, część uczniów pochodzi z rodzin o niskim statusie materialnym, korzystających z pomocy socjalnej. Rodzice posiadają najczęściej wykształcenie podstawowe lub zawodowe, niski jest odsetek uczniów pochodzących z rodzin inteligenckich. Niektórzy uczniowie pochodzą z rodzin dysfunkcyjnych i niewydolnych wychowawczo. W związku z tym wyróżniono następujące obszary problemowe.

Zdefiniowane problemy wymagające działań profilaktycznych:

 

- zaburzenia w komunikacji, w relacji uczeń – uczeń, uczeń – osoba dorosła;

- powiększająca się liczba dzieci z grup dyspanseryjnych i ze specyficznymi trudnościami w nauce;

- brak dyscypliny i niska kultura języka;

- brak motywacji do nauki, niskie aspiracje życiowe;

- brak zainteresowania ze strony rodziców sytuacją szkolną ich dzieci, niechęć do współpracy;

- wciąż mała świadomość zagrożenia uzależnieniami;

- nieprzestrzeganie praw dziecka: cywilnych, kulturowych, socjalnych;

- niski poziom tolerancji i szacunku wobec drugiego człowieka;

- niewłaściwe zagospodarowanie czasu wolnego uczniów.

 

IV PRZEWIDYWANE EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ

 

  1. Nabycie umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez uczniów;
  2. Poprawa w relacjach: uczeń – uczeń, uczeń – osoba dorosła;
  3. Wzrost świadomości nt. prawidłowego dbania o własne zdrowie;
  4. Nabycie umiejętności właściwej organizacji czasu wolnego;
  5. Podniesienie poziomu poczucia bezpieczeństwa w szkole;
  6. Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych;
  7. Wzrost poczucia własnej wartości, umiejętność dokonania samooceny;
  8. Nabycie rzetelnej wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień;
  9. Nabycie wiedzy dotyczącej praw dziecka, instytucji wspomagających ich przestrzeganie;
  10. Wzrost poziomu tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka.

 

V GŁÓWNE ZADANIA W ZAKRESIE PROFILAKTYKI

 

Do zadań naszej Szkoły w zakresie profilaktyki należą:

  1. Diagnozowanie sytuacji wychowawczej szkoły.
  2. Stworzenie warunków bezpiecznego funkcjonowania szkoły.
  3. Kształtowanie postaw i zachowań społecznych warunkujących prawidłowy rozwój.
  4. Zapobieganie wszelkim przejawom demoralizacji i uzależnień.
  5. Promowanie zdrowego stylu życia.
  6. Objęcie wzmożoną opieką dzieci z rodzin zagrożonych patologią.
  7. Organizowanie i promowanie bezpiecznych form spędzania wolnego czasu.
  8. Współpraca z instytucjami wspomagającymi działania profilaktyczne.
  9. Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu ratownictwa medycznego.
  10. Promowanie przestrzegania praw dziecka na terenie szkoły;
  11. Promowanie postaw tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka.

 

VI METODY REALIZACJI PROGRAMU PROFILAKTYKI

 

  1. Metody informacyjne:
  2. - pogadanka,

    - spotkanie ze specjalistą,

    - prezentacja filmu edukacyjnego,

    - wycieczka tematyczna,

    - praca w oparciu o tekst przewodni (książkę),

    - prezentacja teatralna itp.

    - wywiadówka profilaktyczna dla rodziców klas VI.

    - metoda projektu.

     

  3. Metody edukacyjne:
  4. - realizacja znanych programów profilaktycznych (“Cukierki”, “Kiszone ogórki”),

    - dyskusja,

    - prace plastyczne,

    - krąg uczuć,

    - burza mózgów,

    - przedstawienia teatralne,

    - gry i zabawy dydaktyczne,

    - praca w małych grupach,

    - metody pedagogiki zabawy,

    - uroczystości szkolne (obrzędowość szkolna),.

     

  5. Metody alternatywne:
  6. - koła zainteresowań,

    - wycieczki, rajd szkolny,

    - festyny, kiermasze,

    - zajęcia i zawody (współzawodnictwo) sportowe itp.

    - udział w imprezach środowiskowych.

    - zajęcia o charakterze kulturalnym – kino, teatr, muzeum itp.

     

  7. Metody interwencyjne:

- interwencja w środowisku domowym ucznia,

- interwencja w środowisku szkolnym ucznia,

- interwencja w sytuacji kryzysowej (prowadzona przez instytucje pozaszkolne),

- pomoc pedagogiczna, psychologiczna (prowadzona przez specjalistę),

- terapia specjalistyczna indywidualna lub grupowa prowadzona przez specjalistów ( np. trening zastępowania agresji w kl. VI ).

 

W ramach Szkolnego Programu Profilaktyki Szkoła współpracuje z:

- Sądem Rodzinnym i dla Nieletnich,

- Policją,

- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,

- Ośrodkiem Pomocy Rodzinie,

- Służbą Zdrowia

- Ośrodkiem Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

- Ośrodkiem Pomocy Społecznej ,

- Świetlicą Socjoterapeutyczną.

    • Zakład Leczniczo-Wychowawczy w Wojsce.

 

VII OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA REALIZACJĘ PROGRAMU

 

Osobami odpowiedzialnymi za realizację Programu Profilaktycznego są:

- Dyrektor Szkoły,

- Z-ca Dyrektora Szkoły,

- pedagog szkolny,

- nauczyciele i wychowawcy klas,

- wychowawcy świetlicy,

- bibliotekarz,

- higienistka szkolna,

- Rada Rodziców,

- koordynator ds. bezpieczeństwa.

 

VIII SZCZEGÓŁOWY PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH

 

Szczegółowy plan profilaktyki został stworzony dla trzech grup uczniów:

I - dla uczniów klas I-III;

II - dla uczniów klas IV-VI;

III - dla uczniów z grupy podwyższonego ryzyka.

Uwzględniono również działania skierowane do nauczycieli i rodziców naszych uczniów.

W pierwszych dwóch grupach społeczności szkolnej profilaktykę będą prowadzić głownie nauczyciele w ramach swoich przedmiotów, wychowawcy klas – na godzinach wychowawczych oraz wszyscy pracownicy w czasie zajęć i imprez ogólnoszkolnych.

W trzeciej grupie profilaktykę wprowadzać będzie głównie pedagog szkolny lub inni specjaliści.

W ramach profilaktyki w szkole prowadzone będą również specjalistyczne programy profilaktyczne.

Pedagog szkolny posiada adresy oraz ważne numery telefonów do instytucji udzielających wsparcia i pomocy.

  

IX EWALUACJA

 

  1. CELE
  1. ewaluacja kształtująca:

- uzyskanie informacji o przebiegu realizacji programu profilaktyki;

- poznanie ewentualnych trudności i braków, które występują w trakcie realizacji;

- określenie nastawienia uczestników (uczniów, nauczycieli, rodziców) do realizacji programu.

B. ewaluacja końcowa:

- dokonanie oceny w zakresie wiedzy i umiejętności nabytych przez uczestników programu;

- uzyskanie opinii (od uczestników, przedstawicieli środowiska lokalnego itp.) o wartości zrealizowanego programu.

  1. KRYTERIA
  1. kryterium zgodności:
  2. - zgodność efektów programu z założonymi celami;

    - zgodność celów programu z potrzebami (adresatów programu, środowiska lokalnego itp.)

    - zgodność wiedzy i umiejętności nabytych przez uczestników programu z zaplanowanymi w programie.

  3. kryterium efektywności:

- zmniejszenie ilości zachowań (patologicznych, ryzykownych) u dzieci;

- poprawa klimatu szkoły

- wzrost kompetencji wychowawczych u nauczycieli, rodziców.

 

  1. METODY ZBIERANIA INFORMACJI
  1. metody bezpośrednie:
  2. - obserwacja, analiza odpowiednich dokumentów szkolnych, analiza osiągnięć uczniów, wywiady itp.;

  3. metody pośrednie:

- badania kwestionariuszowe: ankiety, kwestionariusze badania postaw, techniki socjometryczne, wypracowania uczniów, sondaże itp.

4. OPRACOWANIE I PREZENTACJA WYNIKÓW BADAŃ

Klasa I-III

Blok tematyczny

L.P

Zadania

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

 

Żyjmy zdrowo

1

Zdrowo się odżywiamy

pogadanka

Wychowawcy

2.

Przestrzegamy zasad higieny osobistej

Kącik czystości w każdej klasie

Okresowe kontrole czystości osobistej

Wychowawcy

Higienistka szkolna

3.

Dbamy o zdrowie- choroby brudnych rąk

Prelekcja

Inscenizacja

Ulotki informacyjne

Wychowawcy

Higienistka szk.

4.

Układamy zdrowy jadłospis

Metoda działalności praktycznej

Wychowawcy

Wych. Świetlicy szk.

5

Miły uśmiech każdy ma – wypowiadamy wojnę próchnicy

Pogadanka

Fluoryzacja

Udział w programie “Radosny uśmiech – radosna przyszłość”(kl.II)

Gazetka tematyczna

Wychowawcy

Higienistka szk.

Rodzice

Wych. Świetlicy szk.

6

Nabywanie wiedzy nt. astmy oskrzelowej

Udział w programie “Wolność oddechu – zapobiegaj astmie”

Higienistka szk.

D.Siemieniak

7

Organizacja i udział w konkursach o tematyce zdrowotnej

Konkursy wiedzy , plastyczne(szkolne i międzyszkolne)

Wychowawcy klas I-III

n-l plastyki

 

 

 

 

 

 

1.

Znaczenie ruchu na świeżym powietrzu

Psychozabawa,plakat reklamujący zdrowy tryb życia

Wychowawcy

Ruch i wypoczynek

2.

Aktywność fizyczna

Zajęcia w.f.

Wychowawcy

n-le wych. fiz.

3.

Profilaktyka i korekcja wad postawy

Zajęcia gimnastyki korekcyjnej dla klas I-III(w tym zajęcia na basenie)

Gazetka tematyczna

Opracowanie zestawów ćw. korekcyjnych do stosowania w domu

Dyrektor szkoły

n-l gimnastyki kor.

Higienistka szk.

 

 

n-l gimnastyki kor.

4.

Organizacja wyjazdów krajoznawczo-turystycznych

Wycieczki

Rajd Szkolny

“Zielona szkoła” w kl. III

Wychowawcy, rodzice

n-le wych.fiz.

dyrektor szk.

 

Żyjmy bezpiecznie

1.

Zachowanie bezpieczeństwa w szkole i na zajęciach (w tym sportowych)

Pogadanki

Dyżury n-li

Wychowawcy,n-le w.f.

z-ca dyrektora

2.

Bezpieczeństwo na drodze

Spotkanie z policjantami w klasach I

pogadanki

Dyrektor szk.

Wychowawcy

3.

Przestrzegamy zasad bezpieczeństwa w czasie letniego i zimowego wypoczynku

Pogadanka

Prace plastyczne

Wychowawcy

4.

Znaki drogowe – które znamy i przestrzegamy

gazetka

Wychowawcy

5.

Wykonanie notesu z najważniejszymi numerami telefonów(policja, pogotowie ratunkowe, straż pożarna)

Metoda działalności praktycznej

Wychowawcy

6.

Znamy zasady korzystania z telewizji

Opracowanie regulaminu

Wychowawcy klas II

7.

Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych

Zajęcia lekcyjne

Wycieczka do siedziby straży pożarnej

Wychowawcy

 

1.

Model zdrowego dnia – co lepiej wybrać: gry komputerowe, oglądanie telewizji czy czytanie książek

Rozmowy, dywanik pomysłów

Spotkanie z rodzicami

Wychowawcy

Rodzice

2.

Rozpoznawanie i nazywanie uczuć: pozytywnych i negatywnych

Pogadanka, drama, metoda działalności praktycznej(rysowanie, malowanie- terapia rysunkiem)

ind. rozmowy z rodzicami

Wychowawcy

Wych. świetlicy szk.

Pedagog szk.

Zdrowie

psychiczne

3.

Dostrzeganie swych zalet i przywar

Burza mózgów: “Jaki jestem? Jaki chciałbym być?

Wychowawcy

4.

Nabywanie umiejętności wykorzystywania swoich mocnych stron

Udział uczniów w przygotowaniu imprez szkolnych, akademii;

Przygotowanie uczniów uzdolnionych do konkursów i zawodów sportowych

Wychowawcy, n-le

Organizatorzy imprez

5.

Rozwijanie wyobraźni i kreatywności

Prace twórcze dzieci

Organizacja zajęć pozalekcyjnych

Występy artystyczne

Dyrektor szk.

Wychowawcy

n-le plastyki,wych.fiz.

wych, świetlicy

 

Ja w grupie i w rodzinie

1.

Integrowanie zespołu klasowego, przyjęcie nowego ucznia do społeczności klasowej

Metody aktywne, zabawy, wigilia klasowa itp.

Wychowawcy

2.

Poznawanie praw i obowiązków dziecka i ucznia

Zapoznanie z regulaminem szk.

Wychowawcy

3.

Aktywne uczestniczenie w życiu klasy i szkoły

Praktyczna działalność na rzecz klasy i szkoły

Wychowawcy

4.

Uczenie szacunku wobec rodziców, nauczycieli, osób starszych

Dzień Matki, Ojca, Babci i Dziadka

Dzień Nauczyciela

Wychowawcy

Rodzice

5.

Uczymy porozumiewać się ze sobą

Ustalenie regulaminu klasowego

Wychowawcy

 

1.

Dostosowanie wymagań do możliwości uczniów

Zgodnie z zaleceniami PPP (opinie)

Wychowawcy, nauczyciele

2.

Otoczenie opieką dzieci z trudnościami w nauce

Zajęcia wyrównawcze, zajęcia kor. – komp.

Dyrektor szk.

Wychowawcy

Pedagog szk.

Niepowodzenia szkolne

3.

Wdrażanie uczniów do systematyczności i efektywności w działaniu

Rozmowy z uczniami i ich rodzicami

Wychowawcy

4.

Rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dyd. – wych.

Wywiady środowiskowe,obserwacja uczniów w szkole i w czasie zajęć pozaszkolnych

Rozmowy z pracownikami OPS

Wychowawcy

Pedagog szk.

Reagujemy na otaczające nas zło

1.

Jesteśmy tolerancyjni wobec inności

Pogadanki, scenki

Wychowawcy

2.

Monitorowanie sytuacji w zespołach klasowych i w szkole

Arkusze obserwacji

Sprawozdania sytuacji wych. w klasach po I i II półroczu

Pedagog szk.

Wychowawcy

3.

Objęcie opieką uczniów przejawiających zachowania agresywne, nadpobudliwe

Rozmowy indywidualne, zajęcia z pedagogiem,rozmowy z rodzicami

Dyrektor szk.

Pedagog szk.

Wychowawcy, wych świetlicy szk.

4.

Bieżące reagowanie na przejawy agresji

Bieżące rozwiązywanie konfliktów

Dyrektor szk.

Pedagog szk.

5

Przedstawienie rodzicom problemu agresji wśród dzieci

wywiadówki

Wychowawcy

Ja przeciw używkom

1.

Dymek papierosowy – to dymek dobry czy zły?

Zajęcia warsztatowe, plakaty

Higienistka szk.

Wychowawcy klas

2.

Dostarczenie wiedzy o konsekwencjach stosowania używek

Realizacja programu profilakt. “Cukierki”

Udział w inicjatywach pozaszkolnych

Pedagog szk.

Wychowawcy

3.

Zasady przyjmowania i podawania leków

Spotkanie z hig. Szk.

Wychowawcy, higienistka szk.

 

1.

Propagowanie bezpłatnych ofert zagospodarowania wolnego czasu dzieci w szkole i w placówkach pozaszkolnych

Pogadanki informacyjne

Przedstawienie ofert kół zainteresowań w gablotkach szk.

Tablica informacyjna dla rodziców

z-ca dyrektora

wychowawcy

instytucje kult.-sport.

Bądź aktywny

2.

Dostosowanie form zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań dzieci i umożliwienie realizacji tych zajęć

Ankieta diagnozująca potrzeby dziecka i nowelizująca istniejące formy zajęć

Tworzenie miejsc do aktywności umysłowej i fizycznej

Dyrektor szk.

Wychowawcy

3.

Aktywizowanie uczniów do udziału w imprezach środowiskowych i ogólnopolskich

Udział w akcjach: WOŚP, “Sprzątanie Swiata”

Wychowawcy

SU

4.

Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zanieczyszczenie środowiska

Zajęcia lekcyjne,udział w konkursach o char. ekologicznym (wiedzy, plastyczne)

Wychowawcy

n-l przyrody i plastyki

 

Nasze prawa i obowiązki

1.

Zapoznanie z pojęciem: prawa człowieka, obowiązki człowieka

Apele

Imprezy szkolne

Gazetki ścienne

Gazetka “Wiercipiętek”

Godziny wychowawcze prowadzone według scenariuszy

Inscenizacje

 

 

Wychowawcy

Pedagog

Wychowawca świetlicy szkolnej

2.

Zapoznanie z podstawowymi prawami dziecka

3.

Kształcenie postawy szacunku do praw innych ludzi

4.

Uświadomienie dzieciom, że istnieją osoby i instytucje, do których mogą zwrócić się o pomoc.

Klasy IV – VI

Blok tematyczny

Lp

Zadania

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Żyjmy zdrowo

1.

Popularyzowanie zasad higieny i zdrowego stylu życia

Zajęcia edukacyjne (wych. do życia w rodzinie, godz. wychowawcza)

Rozdanie broszur informacyjnych z zakresu ochrony zdrowia

Okresowe kontrole czystości osobistej

Wychowawcy, n-l wych.d.życia w rodzinie,

 

Higienistka szk.

2.

Zasady zdrowego odżywiania

Lekcje przyrody i techniki

n-l przyrody i techniki

3.

Wyposażenie uczniów w wiedzę nt problemów okresu dorastania

Zajęcia w ramach wych. do życia w rodzinie

n-l wych.d. życia w rodzinie

4.

Higiena wieku dojrzewania

Realizacja programu “Czas przemian”, “Między nami kobietami”

 

5.

Zorganizowanie imprezy ogólnoszkolnej mającej na celu dostarczenie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu ratownictwa medycznego pod hasłem “Ratujemy i uczymy ratować”

Metoda projektu

Wg kalendarza imprezy

6.

Uwrażliwienie na przejawy degradacji środowiska

Udział w akcjach ekologicznych (“Sprzątanie świata”, Dzień Ziemi )

Zbiórka zużytych baterii

Popularyzowanie tematyki ekologicznej poprzez udział w konkursach

Wychowawcy, n-l przyrody

Ruch i wypoczynek

1.

Ruch sposobem na dobre samopoczucie

Rozgrywki w ramach zajęć rekreacyjno-sportowych, działalność SKS

n-le wych. fiz.

2.

Czynny wypoczynek w wodzie

Zajęcia na basenie dla klas V, udział w zawodach pływackich

 

3.

Promowanie aktywnych form wypoczynku

Wycieczki, Rajd Szkolny

Wychowawcy

n-le wych.fiz.

Żyjmy bezpiecznie

1.

Poznajemy znaki drogowe

Zajęcia w ramach wych. komunikacyjnego

n-le wych.fiz.

2.

Zapoznanie z zasadami poruszania się pieszego i rowerzysty

Pogadanki, egzamin na kartę rowerowa

n-l informatyki

3.

Szkolny konkurs o bezpieczeństwie ruchu drogowego

Konkurs wiedzy i umiejętności jazdy na rowerze

n-l informatyki

4.

Bezpieczny wypoczynek nad wodą

Szkolenie z zakresu 1-szej pomocy

Członek WOPR

5.

Bezpieczeństwo w kontaktach z obcymi osobami

Prelekcje,warsztaty

Pedagog szk.

6.

Jestem bezpieczny w szkole

Stworzenie szkolnego regulaminu

“Bezpieczna przerwa” , prawidłowe pełnienie dyżurów naucz.

Pogadanki nt zasad zachowania bezpieczeństwa na lekcjach,w.f. i zaj. sportowych

Wychowawcy

z-ca dyr.

 

 

Nauczyciele

7.

Uczenie bezpiecznego korzystania z urządzeń mechanicznych, elektrycznych

Zajęcia edukacyjne,pogadanki

n-l techniki

8.

Bezpieczeństwo w sieci – korzystanie z Internetu

pogadanka

n-l informatyki

Zdrowie psychiczne

1.

Jak radzić sobie ze stresem? – wyposażenie uczniów w wiedzę radzenia sobie ze stresem

Techniki relaksacyjne

Pedagog szk.

Pracownicy PPP

2.

Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby

Ind. rozmowy z uczniem, właściwe wykorzystanie systemu oceniania, stwarzanie możliwości uzyskania sukcesów w różnych dziedzinach(konkursy, zawody), prezentowanie osiągnięć uczniów

Wychowawcy

 

Nauczyciele przedmiotów

3.

Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć

Gry i zabawy sytuacyjne, zajęcia warsztatowe

Wychowawcy

Pedagog szk.

 

1.

Diagnoza środowiska klasowego

Ankieta “Nasza klasa”

Wychowawcy

2.

Integracja zespołów klasowych

Zawieranie kontraktów klasowych, wspólne imprezy klasowe i wycieczki

wychowawcy

Ja w grupie i w rodzinie

3.

Wdrażanie do poszanowania norm i wartości społ., kulturowych, rodzinnych, szkolnych oraz poszanowania autorytetów

Lekcje wychowawcze, apele, imprezy klasowe (Dzień Kobiet, Chłopca, wigilie klasowe)

Dyrektor szk.

Wychowawcy

n-l religii

4.

Nabywanie umiejętności współdziałania w grupie, popularyzowanie i wspieranie pomocy koleżeńskiej

Przygotowanie przez uczniów materiałów pomocniczych do lekcji,

Tworzenie systemu pomocy koleżeńskiej

Praca w SU i samorządzie klasowym

Wychowawcy

n-l techniki

opiekunowie SU

5.

Pomagamy słabszym, chorym, potrzebującym

Zbiórka starych zabawek, współpraca ze schroniskiem dla zwierząt, działalność SU

Współpraca z PCK

Wychowawcy świetlicy

Opiekunowie SU

Opiekun PCK

Niepowodzenia szkolne

1.

Rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów mających trudności w nauce

Wywiady środowiskowe,

Obserwacja uczniów,

Rozmowy ind.

Wychowawcy

Pedagog szk.

2.

Niwelowanie problemów edukacyjnych uczniów

Zajęcia wyrównawcze z j.pol. i mat.

Zajęcia z pedagogiem

Pomoc koleżeńska

Nauczyciele

Pedagog szk.

Wychowawcy

3.

Wyposażenie nauczycieli i rodziców w umiejętność motywowania dzieci do nauki oraz nauka metod skutecznego uczenia

Szkolenie, warsztaty

Dyrektor sz.

Zespół WDN

4.

Dostosowanie wymagań do możliwości uczniów

Indywidualizacja nauczania,

Uatrakcyjnianie zajęć

Nauczyciele

Reagujemy na otaczające nas zło

1.

Konflikty w środowisku szkolnym – jak im zapobiegać?

Tematyka godz, wych.

Rozwiązywanie konfliktów (rozmowy, pogadanki)

Wychowawcy

Pedagog szk.

2.

Kontynuacja zadań wynikających z rządowego programu “Zero tolerancji dla przemocy w szkole”

Realizacja programu wg zaleceń

Dyrektor szkoły

Pedagog szk.

3.

Nie niszczymy mienia szkolnego

Akcja plakatowa “Wandalizmowi –

Stop”

Dbanie o czystość klas i korytarzy

Wychowawcy

Wych. świetlicy

4.

Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowywania się

Pogadanki

Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych

Opracowanie katalogu zachowań pozytywnych

Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły

5.

Wdrażanie do posługiwania się poprawną polszczyzną

Lekcja wych. “Kultura słowa”

Konkursy literackie i recytatorskie

Nauczyciele, zwł. jęz. pol.

 

Zagrożenie środkami uzależniającymi

1.

Dostarczenie uczniom informacji o konsekwencjach stosowania środków uzależniających

 

 

 

 

 

 

 

 

Realizacja programu prof. “Kiszone ogórki”

Pedagog szk.

Hig. Szk.

wychowawcy

Aktywizacja uczniów do udziału w zajęciach pozalekcyjnych

1.

Propagowanie bezpłatnych ofert zagospodarowania czasu wolnego dzieci w placówkach oświaty, sportu, rekreacji i kultury

Oferty placówek w gablotach

Informacje dla rodziców w gablocie

 

2.

Organizacja czasu wolnego – umożliwienie rozwijania zainteresowań

Organizacja zajęć pozalekcyjnych

Organizacja imprez o char. rozrywkowym – dyskoteki, bale karnawałowe

Działania zmierzające do zwiększenia czytelnictwa wśród uczniów

Dyrektor szk.

SU

 

 

bibliotekarz

 

 

Nasze prawa i obowiązki

1.

Zapoznanie z pojęciem: prawa człowieka, obowiązki człowieka

Apele

Imprezy szkolne

Gazetki ścienne

Gazetka “Wiercipiętek”

Godziny wychowawcze prowadzone według scenariuszy

Inscenizacje

 

 

Wychowawcy

Pedagog

Wychowawca świetlicy szkolnej

2.

Zapoznanie z podstawowymi prawami dziecka

3.

Kształcenie postawy szacunku do praw innych ludzi

4.

Uświadomienie dzieciom, że istnieją osoby i instytucje, do których mogą zwrócić się o pomoc.

 

 

 

Dla grupy podwyższonego ryzyka

Cel : - Zapobieganie wszelkim przejawom demoralizacji i uzależnień
- Przeciwdziałanie agresji i przemocy
- Objęcie wzmożoną opieką dzieci z rodzin zagrożonych patologią
- Współpraca z instytucjami wspomagającymi działania profilaktyczne

Lp

Zadania

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

1.

Okresowa analiza funkcjonowania uczniów przejawiających problemy wychowawcze

Arkusz informacyjny

Rozmowy z wychowawcą

Pedagog szk.

2.

Zawieranie kontraktów z uczniami agresywnymi i ich egzekwowanie

Kontrakt z uczniem i jego rodzicami

Pedagog szk.

3.

Podejmowanie działań interwencyjnych w wypadku wystąpienia zachowań destrukcyjnych

Wyciąganie konsekwencji regulaminowych wobec nieprawidłowych zachowań uczniów

Współpraca z Sądem, Policją, kuratorami sądowymi

Spotkania uczniów z Zespołem Wychowawczym

Dyrektor szk.

Pedagog szk.

 

 

 

Zespół Wychowawczy

4.

Ukazanie możliwości i miejsc pomocy w środowisku lokalnym

Przekazanie informacji w formie ulotek, adresów instytucji itp.

Pedagog szk.

Higienistka szk.

5.

Udzielanie wsparcia i pomocy osobom potrzebującym

Wspólna z rodzicami analiza problemów związanych z funkcjonowaniem ich dziecka w szkole

Wskazanie możliwości pomocy psychol. – ped., rzeczowej i finansowej

Udzielanie indywidualnych porad uczniom zakresie rozwiązywania trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych, środowiskowych

Wychowawcy

 

 

 

Pedagog szk.

 

ZADANIA NA POZIOMIE SZKOŁY DLA WSZYSTKICH CZŁONKÓW SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ

 

Lp

Zadania

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

1.

Rozpoznanie środowiska lokalnego

Wywiady środowiskowe

Ankiety dla rodziców

Rozmowy indywidualne z dziećmi i ich rodzicami

Wychowawcy

Pedagog szk.

2.

Utworzenie arkuszy obserwacyjno-informacyjnych dla dzieci z trudnościami dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczymi

Arkusz obserwacji z poszczególnych klas

Zgromadzenie teczek u pedagoga szk.

Wychowawcy

Pedagog szk.

3.

Przedstawienie Radzie Pedagogicznej ofert i propozycji od instytucji realizujących programy profilaktyczne

Informowanie n-li o propozycjach napływających do szkoły

Wdrażanie wybranych programów

Dyrektor szk.

Pedagog szk.

Instytucje wspomagające

4.

Opracowanie i realizacja scenariuszy zajęć dla poszczególnych klas w oparciu o program profilaktyki

Wykorzystanie już opracowanych scenariuszy zajęć na lekcjach

Opracowanie scenariuszy zajęć dla poszcz. poziomów klas I-VI wg doboru treści , form i metod pracy w klasach

Zebranie i utworzenie katalogu ze scenariuszami

Realizacja scenariuszy na zajęciach i godzinach wychowawczych

Zespół ds. Szk. Programu Profilaktyki

 

Dyrektor szk.

Nauczyciele, wychowawcy

5.

Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci na drodze i w szkole

Dyżury nauczycieli i wspomagające uczniów klas V-VI

Wychowanie komunikacyjne w szkole

Zainstalowanie monitoringu wizyjnego w szkole

Dostępność i popularyzacja materiałów edukacyjnych

Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi

Dyrektor szk.

Z-ca dyrektora

Wychowawcy

Nauczyciele w.f. i inni

Instytucje wspomagające

Dyrektor szkoły

Sekretariat

Pedagog szk.

6.

Doskonalenie umiejętności zawodowych w obszarze działań wych.-profil .poprzez udział w WDN i zewnętrznych formach doskonalenia nauczycieli

Szkolenia, warsztaty

Zespół WDN

 

Dyrektor szk.

7.

Zwiększenie wiedzy rodziców nt problemów związanych z wejściem dzieci w II etap edukacyjny

Redagowanie artykułów na łamach gazetki szk. (“Fuks”)

Wywiadówka profilaktyczna dla rodziców klas VI

Zebranie z rodzicami

Pedagog szk.

 

 

wychowawcy

8.

Udział rodziców w imprezach edukacyjno-kulturalnych organizowanych w szkole

Festyny, kiermasze

Rada Rodziców

9.

Informowanie rodziców o sukcesach, prezentacja wytworów pracy twórczej uczniów, listy gratulacyjne itp.

Gazetki szk.

Informacja w gablotach

Listy gratulacyjne na koniec r.szk.

Dyrektor szk.

Nauczyciele

10.

Działalność Szkolnego Zespołu Wychowawczego

Protokoły Zespołu

Zespół Wychowawczy

11.

Działalność Szk. Komisji ds. Pomocy Materialnej – organizacja pomocy uczniom w trudnej sytuacji materialnej poprzez:

- Dożywianie

- Wyprawki szkolne

- Stypendia szk.

- Pomoc rzeczowa (podręczniki, mundurki)

Protokoły z posiedzenia Komisji

Listy uczniów zakwalifikowanych do pomocy

Dyrektor szk.

Komisja ds. Pomocy Materialnej

12.

Dokonywanie oceny sytuacji wychowawczej i profilaktycznej szkoły dla Rady Pedagogicznej

Sprawozdania na koniec r.szk.

Dyrektor szk.

Pedagog szk.

Wychowawcy

Szkolny Program Profilaktyki