Menu

Cele i zadania szkoły

ROZDZIAŁ II - CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 2

  1. Zadaniem szkoły podstawowej jest edukacja dziecka wspomagająca jego rozwój jako osoby i wprowadzająca je w życie społeczne. Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania.
  2. Celem szkolnej edukacji w szkole podstawowej jest:

  1. wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności stosownie do ich rozwoju i umiejętności,
  2. rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi i dorosłymi,
  3. kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju, rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej,
  4. umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesów,
  5. stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni i ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
  6. stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
  7. ułatwianie uczestnictwa w kulturze,
  8. rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą,
  9. wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów,
  10. rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
  11. ułatwienie nabywania umiejętności dbania o swoje zdrowie,
  12. rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska,
  13. przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowego przekazu.

  1. Zadaniem szkoły jest:

  1. stworzenie, dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią uczniom nabywanie wiedzy i umiejętności,
  2. zapewnienie wszystkim uczniom równych szans pełnej realizacji ich możliwości psychofizycznych w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej,
  3. zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej i zdrowotnej oraz pełnego bezpieczeństwa w szkole i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
  4. umożliwienie uczniom rozwoju ich uzdolnień i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych,
  5. przygotowanie wszystkich członków społeczności szkolnej do ich przyszłego życia przez:

  1. uczenie respektowania potrzeb innych,
  2. uczenie tolerancji i troski o innych,
  3. kształtowanie pozytywnego stosunku do pracy i wypoczynku,
  4. zachęcanie do działania zespołowego,
  5. uczenie odpowiedzialności za środowisko.

  1. kształtowanie tożsamości narodowej w aspekcie tożsamości regionalnej, umożliwianie poznania regionu i jego kultury,
  2. udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
  3. zachęcanie do partnerstwa między uczniami, rodzicami, personelem szkoły i środowiskiem lokalnym.

  1. Szkoła organizuje naukę religii w wymiarze i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
  2. Szkoła umożliwia realizację obowiązku szkolnego określonego w Ustawie o Systemie Oświaty i jako szkoła publiczna:

  1. zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania,
  2. przyjmuje uczniów zamieszkałych w swoim obwodzie, a w miarę wolnych miejsc również uczniów zamieszkałych poza obwodem,
  3. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,
  4. realizuje podstawy programowe ustalone dla szkoły podstawowej.

§ 3

  1. Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:

  1. szkolny zestaw programów nauczania,
  2. program wychowawczy szkoły.

  1. Edukacja w szkole podstawowej przebiega w dwóch etapach:

  1. I etap edukacyjny – kl. I-III – kształcenie zintegrowane,
  2. II etap edukacyjny – kl. IV-VI – częściowo zintegrowane nauczanie blokowe:

  1. Język polski
  2. Historia i społeczeństwo
  3. Sztuka (plastyka, muzyka)
  4. Język obcy
  5. Matematyka
  6. Przyroda
  7. Technika, informatyka
  8. Wychowanie fizyczne
  9. z uwzględnieniem ścieżek edukacyjnych o charakterze wychowawczo-dydaktycznym:

  10. Edukacja prozdrowotna
  11. Edukacja ekologiczna
  12. Edukacja czytelnicza i medialna
  13. Wychowanie do życia w społeczeństwie:

  • wychowanie do życia w rodzinie

  • edukacja regionalna

  • wychowanie patriotyczne i obywatelskie

§ 4

Program wychowawczy szkoły, o którym mowa w § 3 ust 1 pkt.2 oraz program profilaktyki szkoły uchwala rada rodziców, w porozumieniu z radą pedagogiczną.

§ 5

Szkoła posiada opracowany Wewnątrzszkolny System Oceniania, który stanowi

integralną część Statutu.

§ 6

  1. Szkoła umożliwia uczniom mającym trudności w nauce udział w zajęciach wyrównawczych, lub zespołach logopedycznych, a uczniom z grup dyspanseryjnych w zajęciach gimnastyki korekcyjnej.
  2. Formy zajęć wymienione w punkcie 1. są organizowane głównie dla dzieci klas I-III, a dla klas IV - VI w miarę posiadanych możliwości finansowych.
  3. Szkoła umożliwia uczniom, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, indywidualne nauczanie na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania w porozumieniu z organem prowadzącym.
  4. Szkoła umożliwia rozwój uzdolnień i zainteresowań uczniów z uwzględnieniem ich szczególnych potrzeb rozwojowych oraz celem realizacji specjalnych programów edukacyjnych i wychowawczych poprzez prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, np. kół przedmiotowych, kółek zainteresowań, chóru szkolnego, zajęć sportowo-rekreacyjnych itp.
  5. Formy zajęć wymienione w punkcie 3. są organizowane w miarę potrzeb i możliwości finansowych.
  6. Formy zajęć wymienione w punkcie 1. i 3. mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyklasowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów (np. zielone szkoły)
  7. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych nadobowiązkowych, finansowanych z budżetu szkoły, nie może być niższa niż 15 uczniów. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.
  8. Szkoła organizuje, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej indywidualny tok nauki i promowania uczniów poza normalnym trybem dla uczniów zgodnie z odrębnymi przepisami.
  9. W szkole mogą działać organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły (np. ZHP, PCK). Działalność tych organizacji nie może kolidować z procesem dydaktyczno-wychowawczym; zajęcia ( zbiórki ) powinny odbywać się w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. Szczegółowe zasady działania i zadania tych organizacji regulują odrębne przepisy.

§ 7

  1. Szkoła udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielona poprzez:

  1. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze;
  2. zajęcia specjalistyczne: psychologiczne, korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne;
  3. terapię indywidualną i rodzinną;
  4. zobowiązanie nauczycieli do dostosowania na pisemny wniosek Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej wymagań w zakresie wiedzy i umiejętności w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

  1. Nauczyciele, a wychowawcy w szczególności, są zobowiązani do udzielania pomocy w rozwiązywaniu problemów szkolnych i osobistych uczniów, gdy uczeń lub jego rodzice z taka prośbą zwrócą się do nich, a także gdy sami taką potrzebę zauważą.
  2. Szkoła umożliwia uczniom i ich rodzicom korzystanie z pomocy pedagoga szkolnego.
  3. W szczególnie trudnych wypadkach szkoła korzysta z pomocy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

§ 8

Uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej ułatwia się uzyskanie pomocy z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej lub w formie stypendium szkolnego.

§ 9

  1. Szkoła zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną oraz pełne bezpieczeństwo w czasie organizowanych przez nauczycieli zajęć na terenie oraz poza terenem szkoły w trakcie wycieczek.
  2. Obowiązki kierownika i opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez szkołę określają odrębne przepisy.
  3. W razie zaistniałego wypadku nauczyciele podejmują działania zgodne z odrębnym regulaminem.
  4. Dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniów korzystających z internetu w szkolnej pracowni komputerowej zainstalowano oprogramowanie zabezpieczające dostęp do treści zagrażających ich rozwojowi. Program jest systematycznie aktualizowany.

 

§ 10

  1. Dla zapewnienia warunków osiągania jak najlepszych wyników kształcenia i wychowania uczniów konieczna jest współpraca rodziców z organami szkoły.
  2. W ramach tej współpracy rodzice mają prawo do :

  1. kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami,
  2. porad pedagoga szkolnego,
  3. dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny,
  4. występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły,
  5. wyrażania opinii dotyczących pracy szkoły,

  1. Formami współpracy są spotkania, wywiadówki i rozmowy indywidualne.
  2. Rodzice mają prawo do decydowania o procesie kształcenia i wychowania w szkole. W związku z tym mają prawo:

  1. znać zadania i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w klasie i w szkole, zgłaszać do nich swoje uwagi i opinie, a za pośrednictwem rady rodziców wnioski i dezyderaty,
  2. znać przepisy dotyczące oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów oraz znać treść wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
  3. zapoznać się z ofertą wychowawczą zawartą w programie wychowawczym szkoły,
  4. uzyskać w każdym czasie rzetelną informację na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn ewentualnych niepowodzeń w nauce,
  5. wybierać i być wybieranym do komitetu rodzicielskiego na terenie klasy i rady rodziców w szkole.

 

2006