Menu
|
Cele i zadania szkoły
ROZDZIAŁ II - CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 2
- Zadaniem szkoły podstawowej jest edukacja dziecka wspomagająca jego rozwój jako osoby i wprowadzająca je w życie społeczne. Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania.
- Celem szkolnej edukacji w szkole podstawowej jest:
- wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności stosownie do ich rozwoju i umiejętności,
- rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi i dorosłymi,
- kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju, rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej,
- umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesów,
- stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni i ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
- ułatwianie uczestnictwa w kulturze,
- rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą,
- wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
- ułatwienie nabywania umiejętności dbania o swoje zdrowie,
- rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska,
- przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowego przekazu.
- Zadaniem szkoły jest:
- stworzenie, dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią uczniom nabywanie wiedzy i umiejętności,
- zapewnienie wszystkim uczniom równych szans pełnej realizacji ich możliwości psychofizycznych w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej,
- zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej i zdrowotnej oraz pełnego bezpieczeństwa w szkole i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
- umożliwienie uczniom rozwoju ich uzdolnień i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych,
- przygotowanie wszystkich członków społeczności szkolnej do ich przyszłego życia przez:
- uczenie respektowania potrzeb innych,
- uczenie tolerancji i troski o innych,
- kształtowanie pozytywnego stosunku do pracy i wypoczynku,
- zachęcanie do działania zespołowego,
- uczenie odpowiedzialności za środowisko.
- kształtowanie tożsamości narodowej w aspekcie tożsamości regionalnej, umożliwianie poznania regionu i jego kultury,
- udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- zachęcanie do partnerstwa między uczniami, rodzicami, personelem szkoły i środowiskiem lokalnym.
- Szkoła organizuje naukę religii w wymiarze i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Szkoła umożliwia realizację obowiązku szkolnego określonego w Ustawie o Systemie Oświaty i jako szkoła publiczna:
- zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania,
- przyjmuje uczniów zamieszkałych w swoim obwodzie, a w miarę wolnych miejsc również uczniów zamieszkałych poza obwodem,
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,
- realizuje podstawy programowe ustalone dla szkoły podstawowej.
§ 3
- Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
- szkolny zestaw programów nauczania,
- program wychowawczy szkoły.
- Edukacja w szkole podstawowej przebiega w dwóch etapach:
- I etap edukacyjny – kl. I-III – kształcenie zintegrowane,
- II etap edukacyjny – kl. IV-VI – częściowo zintegrowane nauczanie blokowe:
- Język polski
- Historia i społeczeństwo
- Sztuka (plastyka, muzyka)
- Język obcy
- Matematyka
- Przyroda
- Technika, informatyka
- Wychowanie fizyczne
z uwzględnieniem ścieżek edukacyjnych o charakterze wychowawczo-dydaktycznym:
- Edukacja prozdrowotna
- Edukacja ekologiczna
- Edukacja czytelnicza i medialna
- Wychowanie do życia w społeczeństwie:
- wychowanie do życia w rodzinie
- wychowanie patriotyczne i obywatelskie
§ 4
Program wychowawczy szkoły, o którym mowa w § 3 ust 1 pkt.2 oraz program profilaktyki szkoły uchwala rada rodziców, w porozumieniu z radą pedagogiczną.
§ 5
Szkoła posiada opracowany Wewnątrzszkolny System Oceniania, który stanowi
integralną część Statutu.
§ 6
- Szkoła umożliwia uczniom mającym trudności w nauce udział w zajęciach wyrównawczych, lub zespołach logopedycznych, a uczniom z grup dyspanseryjnych w zajęciach gimnastyki korekcyjnej.
- Formy zajęć wymienione w punkcie 1. są organizowane głównie dla dzieci klas I-III, a dla klas IV - VI w miarę posiadanych możliwości finansowych.
- Szkoła umożliwia uczniom, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, indywidualne nauczanie na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Szkoła umożliwia rozwój uzdolnień i zainteresowań uczniów z uwzględnieniem ich szczególnych potrzeb rozwojowych oraz celem realizacji specjalnych programów edukacyjnych i wychowawczych poprzez prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, np. kół przedmiotowych, kółek zainteresowań, chóru szkolnego, zajęć sportowo-rekreacyjnych itp.
- Formy zajęć wymienione w punkcie 3. są organizowane w miarę potrzeb i możliwości finansowych.
- Formy zajęć wymienione w punkcie 1. i 3. mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyklasowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów (np. zielone szkoły)
- Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych nadobowiązkowych, finansowanych z budżetu szkoły, nie może być niższa niż 15 uczniów. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.
- Szkoła organizuje, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej indywidualny tok nauki i promowania uczniów poza normalnym trybem dla uczniów zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W szkole mogą działać organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły (np. ZHP, PCK). Działalność tych organizacji nie może kolidować z procesem dydaktyczno-wychowawczym; zajęcia ( zbiórki ) powinny odbywać się w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. Szczegółowe zasady działania i zadania tych organizacji regulują odrębne przepisy.
§ 7
- Szkoła udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielona poprzez:
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze;
- zajęcia specjalistyczne: psychologiczne, korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne;
- terapię indywidualną i rodzinną;
- zobowiązanie nauczycieli do dostosowania na pisemny wniosek Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej wymagań w zakresie wiedzy i umiejętności w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
- Nauczyciele, a wychowawcy w szczególności, są zobowiązani do udzielania pomocy w rozwiązywaniu problemów szkolnych i osobistych uczniów, gdy uczeń lub jego rodzice z taka prośbą zwrócą się do nich, a także gdy sami taką potrzebę zauważą.
- Szkoła umożliwia uczniom i ich rodzicom korzystanie z pomocy pedagoga szkolnego.
- W szczególnie trudnych wypadkach szkoła korzysta z pomocy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
§ 8
Uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej ułatwia się uzyskanie pomocy z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej lub w formie stypendium szkolnego.
§ 9
- Szkoła zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną oraz pełne bezpieczeństwo w czasie organizowanych przez nauczycieli zajęć na terenie oraz poza terenem szkoły w trakcie wycieczek.
- Obowiązki kierownika i opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez szkołę określają odrębne przepisy.
- W razie zaistniałego wypadku nauczyciele podejmują działania zgodne z odrębnym regulaminem.
- Dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniów korzystających z internetu w szkolnej pracowni komputerowej zainstalowano oprogramowanie zabezpieczające dostęp do treści zagrażających ich rozwojowi. Program jest systematycznie aktualizowany.
§ 10
- Dla zapewnienia warunków osiągania jak najlepszych wyników kształcenia i wychowania uczniów konieczna jest współpraca rodziców z organami szkoły.
- W ramach tej współpracy rodzice mają prawo do :
- kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami,
- porad pedagoga szkolnego,
- dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny,
- występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły,
- wyrażania opinii dotyczących pracy szkoły,
- Formami współpracy są spotkania, wywiadówki i rozmowy indywidualne.
- Rodzice mają prawo do decydowania o procesie kształcenia i wychowania w szkole. W związku z tym mają prawo:
- znać zadania i zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w klasie i w szkole, zgłaszać do nich swoje uwagi i opinie, a za pośrednictwem rady rodziców wnioski i dezyderaty,
- znać przepisy dotyczące oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów oraz znać treść wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
- zapoznać się z ofertą wychowawczą zawartą w programie wychowawczym szkoły,
- uzyskać w każdym czasie rzetelną informację na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn ewentualnych niepowodzeń w nauce,
- wybierać i być wybieranym do komitetu rodzicielskiego na terenie klasy i rady rodziców w szkole.
|