Menu

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

ROZDZIAŁ V - NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 23

  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1określają odrębne przepisy.

 

§ 24

NAUCZYCIELE

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
  2. Do zadań nauczycieli należy w szczególności:

  1. realizowanie obowiązującego w szkole programu nauczania oraz programu wychowawczego szkoły,
  2. wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
  3. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
  4. systematyczne i obiektywne ocenianie pracy uczniów,
  5. eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
  6. systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania,
  7. czynny udział w pracy rady pedagogicznej, realizowanie jej postanowień i uchwał,
  8. współpraca z rodzicami.
  9. odbywanie dyżurów nauczycielskich przed zajęciami do ich zakończenia zgodnie z harmonogramem i obowiązującymi zasadami. Za nieobecnego nauczyciela dyżur pełni inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły lub jego zastępcę,
  10. nauczyciele wychowania fizycznego pełnią dyżury w obiektach sportowych przed i po każdej swojej lekcji,
  11. przekazywanie uczniów zapisanych do świetlicy szkolnej po ostatniej godzinie lekcyjnej przez nauczyciela prowadzącego zajęcia,
  12. przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów w trakcie prowadzonych zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych ujętych planem dydaktyczno-wychowawczym szkoły,
  13. sprawdzanie listy obecności uczniów na prowadzonych zajęciach i potwierdzanie tego w dziennikach zajęć,
  14. organizowanie zajęć poza terenem szkoły i wycieczek zgodnie z odrębnymi przepisami (złożenie odpowiedniej dokumentacji do zatwierdzenia dyrektorowi najpóźniej na trzy dni przed wycieczką),
  15. przejęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów podczas organizowanych wyjść i wycieczek.
  16. natychmiastowe reagowanie na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów,
  17. zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie szkoły,
  18. niezwłoczne zawiadamianie dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów.

  1. Nauczyciele mają prawo do :

  1. decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach kształcenia uczniów,
  2. formułowania autorskich programów nauczania i wychowania, które jednak wymagają zatwierdzenia przez władze oświatowe.

  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
  2. Nauczyciel, któremu powierzono zajęcia dydaktyczne w szkole :

  1. opracowuje i przekłada dyrektorowi szkoły ramowy rozkład materiału nauczania dla każdej klasy,
  2. tworzy warunki dla dobrej i pełnej realizacji programu nauczania poprzez gromadzenie pomocy dydaktycznych, składanie wniosków w sprawie zakupów książek do biblioteki szkolnej i pomocy naukowych,
  3. ocenia stopień realizacji programu nauczania w każdej klasie i przedstawia informacje na ten temat radzie pedagogicznej,
  4. ustala oceny bieżące, semestralne i roczne dla każdego ucznia,
  5. informuje wychowawców klas, rodziców uczniów, dyrekcję szkoły i radę pedagogiczną o wynikach dydaktyczno - wychowawczych swych uczniów, najpóźniej na miesiąc przed zakończeniem semestru i zakończeniem roku szkolnego informuje wychowawcę klasy o grożących uczniom ocenach niedostatecznych.

  1. Wszyscy nauczyciele podlegają ochronie jako funkcjonariusze publiczni.

§ 25

  1. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo - zadaniowe.
  2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.
  3. Przewodniczący zespołu odpowiedzialny jest za opracowanie szczegółowego programu pracy zespołu oraz jego systematyczną działalność zgodną z tym programem.
  4. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów tworzą zespoły przedmiotowe. Rodzaje zespołów i ich skład osobowy określa rada pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym przed rozpoczęciem roku szkolnego.
  5. Zadaniami zespołu przedmiotowego są:

  1. wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
  2. opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
  3. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
  4. współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
  5. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania i innowacji pedagogicznych.

§ 26

NAUCZYCIEL WYCHOWAWCA

  1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca :
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
  3. Do zadań wychowawcy należy w szczególności :

  1. otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich uczniów,
  2. sprawdzanie przez wychowawców klas I-III czy wszystkie dzieci zostały odebrane zgodnie z oświadczeniami rodziców,
  3. utrzymanie systematycznego kontaktu z rodzicami uczniów, udzielanie informacji, porad i wskazówek ułatwiających rozwiązywanie problemów
  4. planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

  1. różnych form życia zespołowego, rozwijających jednostki i integrujących zespół uczniowski,
  2. różnych treści i form zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy.

  1. współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
  2. utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów w celu:

  1. poznania i ustalenia potrzeb wychowawczo-opiekuńczych ich dzieci,
  2. współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
  3. włączania ich w życie klasy i szkoły,

  1. współpraca z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych zdolności uczniów: organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

  1. Wychowawca zobowiązany jest do spotkania z rodzicami na początku roku, w połowie semestrów i po konferencji klasyfikacyjnej celem poinformowania rodziców o uzyskanych przez ich dziecko ocenach, a w przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, informuje o tym rodziców pisemnie.
  2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
  3. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

§27

POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA

  1. W szkole pomoc pedagogiczną i psychologiczną organizuje pedagog szkolny.
  2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego określają odrębne przepisy.
  3. Dyrektor szkoły, w której nie zatrudnia się pedagoga szkolnego może powierzyć wybranym nauczycielom wykonanie zadań, o których mowa w ust. 4 i 5.
  4. Do zadań pedagoga szkolnego należy pomoc wychowawcom klas, szczególnie w zakresie:

  1. rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowania przyczyn niepowodzeń szkolnych,
  2. określania form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
  3. współorganizowanie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli nauczania specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych,
  4. udzielania różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki,
  5. koordynacji prac z zakresu orientacji zawodowej,
  6. działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

  1. Pedagog szkolny powinien zwracać szczególną uwagę na przestrzeganie przez szkołę postanowień Konwencji o prawach dziecka.
  2. Zadania, o których mowa w ust. 4 pedagog szkolny realizuje:

  1. we współdziałaniu z nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi), pielęgniarką (higienistką) szkolną, organami szkoły i instytucjami pozaszkolnymi,
  2. we współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi w zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach,
  3. pedagog szkolny posiadający przygotowanie specjalistyczne może prowadzić zajęcia specjalistyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.

  1. Szczegółowy zakres obowiązków pedagoga szkolnego określa dyrektor szkoły.
  2. Pedagog szkolny prowadzi następującą dokumentację:

  1. dziennik pedagoga według zasad i wzoru określonego odrębnymi przepisami,
  2. teczki indywidualne dzieci i młodzieży zawierające dokumentacje prowadzonych badań i czynności uzupełniających.

 

§ 28

PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI

  1. Pracowników niepedagogicznych szkoły zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem ogólnych przepisów prawa pracy, dyrektor szkoły, działając z upoważnienia Kuratora Oświaty w Katowicach.
  2. Zakres obowiązków tych pracowników, a także ich odpowiedzialność ustala dyrektor szkoły.
  3. Wynagrodzenie pracowników niepedagogicznych (administracyjnych), obsługowych oblicza się na podstawie stawek zaszeregowania, zgodnych z taryfikatorem zatwierdzonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dla placówek oświatowych. Wynagrodzenie to może być powiększone o premię uznaniową do 30 %. Decyzję co do wynagrodzenia zasadniczego oraz premii uznaniowej podejmuje dyrektor szkoły.
  4. Do zadań pracowników niepedagogicznych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniów należy:

  1. wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu zadań związanych z bezpieczeństwem ucznia,
  2. udzielanie pomocy na prośbę nauczyciela w sytuacjach szczególnie uzasadnionych,
  3. informowanie o zauważonych niebezpieczeństwach (sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu).

 

2006