Menu
|
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
ROZDZIAŁ V - NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 23
- W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1określają odrębne przepisy.
§ 24
NAUCZYCIELE
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Do zadań nauczycieli należy w szczególności:
- realizowanie obowiązującego w szkole programu nauczania oraz programu wychowawczego szkoły,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- systematyczne i obiektywne ocenianie pracy uczniów,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania,
- czynny udział w pracy rady pedagogicznej, realizowanie jej postanowień i uchwał,
- współpraca z rodzicami.
- odbywanie dyżurów nauczycielskich przed zajęciami do ich zakończenia zgodnie z harmonogramem i obowiązującymi zasadami. Za nieobecnego nauczyciela dyżur pełni inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły lub jego zastępcę,
- nauczyciele wychowania fizycznego pełnią dyżury w obiektach sportowych przed i po każdej swojej lekcji,
- przekazywanie uczniów zapisanych do świetlicy szkolnej po ostatniej godzinie lekcyjnej przez nauczyciela prowadzącego zajęcia,
- przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów w trakcie prowadzonych zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych ujętych planem dydaktyczno-wychowawczym szkoły,
- sprawdzanie listy obecności uczniów na prowadzonych zajęciach i potwierdzanie tego w dziennikach zajęć,
- organizowanie zajęć poza terenem szkoły i wycieczek zgodnie z odrębnymi przepisami (złożenie odpowiedniej dokumentacji do zatwierdzenia dyrektorowi najpóźniej na trzy dni przed wycieczką),
- przejęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów podczas organizowanych wyjść i wycieczek.
- natychmiastowe reagowanie na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów,
- zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie szkoły,
- niezwłoczne zawiadamianie dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów.
- Nauczyciele mają prawo do :
- decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach kształcenia uczniów,
- formułowania autorskich programów nauczania i wychowania, które jednak wymagają zatwierdzenia przez władze oświatowe.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
- Nauczyciel, któremu powierzono zajęcia dydaktyczne w szkole :
- opracowuje i przekłada dyrektorowi szkoły ramowy rozkład materiału nauczania dla każdej klasy,
- tworzy warunki dla dobrej i pełnej realizacji programu nauczania poprzez gromadzenie pomocy dydaktycznych, składanie wniosków w sprawie zakupów książek do biblioteki szkolnej i pomocy naukowych,
- ocenia stopień realizacji programu nauczania w każdej klasie i przedstawia informacje na ten temat radzie pedagogicznej,
- ustala oceny bieżące, semestralne i roczne dla każdego ucznia,
- informuje wychowawców klas, rodziców uczniów, dyrekcję szkoły i radę pedagogiczną o wynikach dydaktyczno - wychowawczych swych uczniów, najpóźniej na miesiąc przed zakończeniem semestru i zakończeniem roku szkolnego informuje wychowawcę klasy o grożących uczniom ocenach niedostatecznych.
- Wszyscy nauczyciele podlegają ochronie jako funkcjonariusze publiczni.
§ 25
- Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo - zadaniowe.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.
- Przewodniczący zespołu odpowiedzialny jest za opracowanie szczegółowego programu pracy zespołu oraz jego systematyczną działalność zgodną z tym programem.
- Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów tworzą zespoły przedmiotowe. Rodzaje zespołów i ich skład osobowy określa rada pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym przed rozpoczęciem roku szkolnego.
- Zadaniami zespołu przedmiotowego są:
- wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
- opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
- współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
- wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania i innowacji pedagogicznych.
§ 26
NAUCZYCIEL WYCHOWAWCA
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca :
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Do zadań wychowawcy należy w szczególności :
- otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich uczniów,
- sprawdzanie przez wychowawców klas I-III czy wszystkie dzieci zostały odebrane zgodnie z oświadczeniami rodziców,
- utrzymanie systematycznego kontaktu z rodzicami uczniów, udzielanie informacji, porad i wskazówek ułatwiających rozwiązywanie problemów
- planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
- różnych form życia zespołowego, rozwijających jednostki i integrujących zespół uczniowski,
- różnych treści i form zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy.
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
- utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb wychowawczo-opiekuńczych ich dzieci,
- współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
- włączania ich w życie klasy i szkoły,
- współpraca z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych zdolności uczniów: organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
- Wychowawca zobowiązany jest do spotkania z rodzicami na początku roku, w połowie semestrów i po konferencji klasyfikacyjnej celem poinformowania rodziców o uzyskanych przez ich dziecko ocenach, a w przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, informuje o tym rodziców pisemnie.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
- Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
§27
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
- W szkole pomoc pedagogiczną i psychologiczną organizuje pedagog szkolny.
- Kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego określają odrębne przepisy.
- Dyrektor szkoły, w której nie zatrudnia się pedagoga szkolnego może powierzyć wybranym nauczycielom wykonanie zadań, o których mowa w ust. 4 i 5.
- Do zadań pedagoga szkolnego należy pomoc wychowawcom klas, szczególnie w zakresie:
- rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowania przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- określania form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
- współorganizowanie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli nauczania specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych,
- udzielania różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki,
- koordynacji prac z zakresu orientacji zawodowej,
- działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
- Pedagog szkolny powinien zwracać szczególną uwagę na przestrzeganie przez szkołę postanowień Konwencji o prawach dziecka.
- Zadania, o których mowa w ust. 4 pedagog szkolny realizuje:
- we współdziałaniu z nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi), pielęgniarką (higienistką) szkolną, organami szkoły i instytucjami pozaszkolnymi,
- we współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi w zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach,
- pedagog szkolny posiadający przygotowanie specjalistyczne może prowadzić zajęcia specjalistyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
- Szczegółowy zakres obowiązków pedagoga szkolnego określa dyrektor szkoły.
- Pedagog szkolny prowadzi następującą dokumentację:
- dziennik pedagoga według zasad i wzoru określonego odrębnymi przepisami,
- teczki indywidualne dzieci i młodzieży zawierające dokumentacje prowadzonych badań i czynności uzupełniających.
§ 28
PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI
- Pracowników niepedagogicznych szkoły zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem ogólnych przepisów prawa pracy, dyrektor szkoły, działając z upoważnienia Kuratora Oświaty w Katowicach.
- Zakres obowiązków tych pracowników, a także ich odpowiedzialność ustala dyrektor szkoły.
- Wynagrodzenie pracowników niepedagogicznych (administracyjnych), obsługowych oblicza się na podstawie stawek zaszeregowania, zgodnych z taryfikatorem zatwierdzonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dla placówek oświatowych. Wynagrodzenie to może być powiększone o premię uznaniową do 30 %. Decyzję co do wynagrodzenia zasadniczego oraz premii uznaniowej podejmuje dyrektor szkoły.
- Do zadań pracowników niepedagogicznych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniów należy:
- wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu zadań związanych z bezpieczeństwem ucznia,
- udzielanie pomocy na prośbę nauczyciela w sytuacjach szczególnie uzasadnionych,
- informowanie o zauważonych niebezpieczeństwach (sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu).
|