Menu
|
System oceniania
ROZDZIAŁ VII
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4 W ŚWIĘTOCHŁOWICACH
§ 33
ZASADY OGÓLNE
- Szkolny system oceniania obejmuje uczniów kl. I-VI szkoły podstawowej.
- Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
- Zasady oceniania z religii i etyki określają odrębne przepisy.
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia
- zachowanie ucznia
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i formy przyjętych w szkole,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
- ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania, według skali, o której mowa w § 36 ust.6 i § 35 ust.8 ,
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§ 34
FORMUŁOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH
- Każdy nauczyciel uczący w klasach I-III, na podstawie całorocznego planu nauczania i szczegółowych planów prowadzonych przez siebie zajęć kształcenia zintegrowanego zgodnie z realizowanym programem nauczania formułuje :
- na początku roku : wykaz planowanych etapowych i końcowych osiągnięć uczniów
w wyniku zajęć kształcenia zintegrowanego ( plan wynikowy);
- ustala na podstawie zaakceptowanego przez zespół przedmiotowy nauczycieli:
- poziom osiągnięć koniecznych
- poziom osiągnięć podstawowych
- poziom osiągnięć wyróżniających;
3) określa sposób pomiaru dydaktycznego służącego ocenie poziomu osiągnięć dla każdego ucznia klas I-III (test osiągnięć po kl. I, II i III).
- Nauczyciele klas IV - VI informują na początku roku szkolnego rodziców (prawnych opiekunów) i uczniów o tym , które wymagania są:
- konieczne -na poziomie stopnia dopuszczającego
- podstawowe -na poziomie stopnia dostatecznego
- rozszerzające -na poziomie stopnia dobrego
- dopełniające -na poziomie stopnia bardzo dobrego
- wykraczające -na poziomie stopnia celującego
- Wymagania na poszczególne stopnie szkolne:
- wymagania konieczne - ustalone są na takim poziomie, aby umożliwiały uczniom bez zakłóceń kontynuowanie nauki danego szczebla nauczania. Zakres musi być taki, aby poznane treści pozwalały stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach typowych.
Uczniowie, którzy spełniają wymagania konieczne uzyskują ocenę dopuszczającą.
- Wymagania podstawowe - obejmują wiadomości i umiejętności ,które uważamy, że będą stosunkowo łatwe do opanowania, są pewne naukowo, użyteczne w życiu codziennym i absolutnie konieczne dla dalszej nauki.
Uczniowie, którzy spełniają wymagania konieczne i podstawowe otrzymują ocenę dostateczną.
- Wymagania rozszerzone - obejmują wiadomości i umiejętności, które uważamy, że będą średnio trudne do opanowania przez uczniów, nie są niezbędne do kontynuowania dalszej nauki, mogą, ale nie muszą być użyteczne w życiu codziennym.
Uczniowie, którzy spełnili wymagania konieczne, podstawowe i rozszerzone uzyskują ocenę dobrą.
- Wymagania dopełniające - uwzględniają wiadomości i umiejętności, które mogą być trudne do opanowania, potrzebne tylko tym uczniom, którzy mają zamiar studiować dany przedmiot ,nie mają bezpośredniego zastosowania w życiu codziennym, nie muszą wykraczać poza obowiązujący program nauki.
Uczniowie, którzy spełnili wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzone i dopełniające uzyskują ocenę bardzo dobrą.
- Wymagania wykraczające - obejmują treści programowe wykraczające trudnością ponad dany etap edukacji.
Uczniowie, którzy spełnili wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzone, dopełniające i wykraczające uzyskują ocenę celującą.
§ 35
OCENIANIE BIEŻĄCE
Ocenianie bieżące ma na celu poinformowanie ucznia, nauczyciela i rodziców (prawnych opiekunów) o czynionych postępach w nauce, poziomie zdobytych umiejętności w realizacji zadań edukacyjnych.
W ocenianiu poziomu osiągnięć ucznia kl. I-III stosowana jest czterostopniowa skala osiągnięć:
- wyróżniająca - gdy uczeń wykazuje wiadomości i umiejętności ponad podstawowe, samodzielnie i prawidłowo rozwiązuje stawiane przed nim zadania, posiada rozległą wiedzę na dany temat.
- podstawowa - gdy uczeń opanował wiadomości i umiejętności uważane za średnio trudne do opanowania przez uczniów, pracuje samodzielnie, dobrze radzi sobie z rozwiązywaniem stawianego przed nim zadania, popełnia nieliczne błędy
- konieczna - gdy uczeń opanował wiadomości lub umiejętności ustalone na takim poziomie, aby umożliwiały mu bez zakłóceń kontynuowanie nauki danego szczebla nauczania, podczas realizowania poszczególnych treści programowych, czasami wymaga pomocy nauczyciela
- niewystarczająca - gdy uczeń nie opanował koniecznego minimum, nie radzi sobie z realizacją danej treści programowej nawet przy pomocy nauczyciela
- Czterostopniowa skala jest rozszerzona przez symboliczne znaki: plus (+) i minus (-). Znak “plus” podwyższa symboliczną pieczątkę odpowiadającą danemu poziomowi osiągnięć. Znak “minus” obniża symboliczną pieczątkę odpowiadającą danemu poziomowi osiągnięć. Dodatkowe znaki (+) i (-) pełnią funkcję motywacyjną dla ucznia, a nauczycielom ułatwiają konstruowanie oceny opisowej.
- W ocenianiu poprawności realizacji zadań edukacyjnych i zaangażowania ucznia klas I-III stosowana jest czterostopniowa skala wyrażana przez nauczyciela w sposób symboliczny (pieczątki) bądź komentarz słowny wyrażający:
- zachętę do dodatkowych ćwiczeń usprawniających daną umiejętność ( Pracuj więcej !),
- zachętę do włożenia większego wysiłku i zaangażowania w realizację zadania (Postaraj się!),
- uznanie dla szczególnego postępu, wysiłku, staranności w wykonywaniu zadania (Ładnie!),
- szczególne wyróżnienie wzorcowo wykonywanego ćwiczenia i zadania (Wspaniale!).
- Rodzice (opiekunowie prawni) będą informowani o zdobytych umiejętnościach ucznia na międzysemestralnych i semestralnych spotkaniach oraz indywidualnych konsultacjach z wychowawcą klasy.
- Oceny bieżące w klasach IV-VI są ocenami ustalonymi w stopniach zgodnych ze skalą ocen klasyfikacyjnych.
- Informując ucznia o ocenie z zajęć edukacyjnych jako wyniku uczenia się – ocenę należy uzupełnić komentarzem słownym, motywującym do dalszej pracy.
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (opiekunów prawnych).
- Nauczyciel zobowiązany jest do poprawienia pisemnych prac kontrolnych w terminie do 2 tygodni. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu wg poniższych zasad:
- uczniowie otrzymują prace do wglądu na lekcji – celem dokonania poprawy,
- rodzice (opiekunowie prawni) mają wgląd do poprawionych prac pisemnych swoich dzieci podczas konsultacji i zebrań (wywiadówek),
- prace pisemne uczniów gromadzi się i przechowuje wg zasad:
- każdy uczeń ma imienną teczkę, którą prowadzi wychowawca klasy;
- nauczyciel prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne po przedłożeniu poprawionych prac, przekazuje je wychowawcy klasy, który na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) udostępnia je do wglądu,
- nauczyciel języka polskiego każdą ocenianą pracę opatruje recenzją,
- na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić,
- prace klasowe i sprawdziany przechowuje się jeden rok.
- Każdy nauczyciel ma prawo w swojej pracy stosować i oceniać każdy obszar aktywności ucznia, który służy osiąganiu określonych wcześniej umiejętności przedmiotowych.
- Szczegółowe kryteria oceniania opracowuje zespół przedmiotowy i są one jednakowe dla wszystkich uczniów z danej klasy ( dla wszystkich oddziałów poszczególnych klas). Kryteria te tworzą przedmiotowy system oceniania dla danych zajęć edukacyjnych.
- Przedmiotem oceny jest także wysiłek ucznia, wkładany w wywiązywanie się z obowiązków szkolnych.
- Uczestnictwo ucznia w procesie oceniania zapewniają przedmiotowe systemy oceniania z uwzględnieniem ogólnie przyjętych zasad:
- każdy uczeń jest oceniany sprawiedliwie i obiektywnie,
- ocenie podlegają wszystkie formy aktywności w szkole,
- prace klasowe, sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe dla wszystkich uczniów,
- kartkówka może obejmować materiał z trzech ostatnich lekcji i nie musi być zapowiedziana,
- sprawdzian (praca klasowa) może obejmować szerszy zakres materiału i jest zapowiadany z tygodniowym wyprzedzeniem. W ciągu jednego dnia można przeprowadzić tylko jedną pracę klasową, w ciągu tygodnia nie więcej niż dwie,
- jeżeli uczeń nie pisał pracy klasowej z usprawiedliwionych przyczyn, to powinien ją napisać w terminie do 2 tygodni od powrotu do szkoły, jeśli nie wywiąże się z tego obowiązku – otrzymuje ocenę niedostateczną,
- uczeń powinien poprawić ocenę niedostateczną z pracy klasowej w ciągu 2 tygodni od oddania prac. Poprawa oceny następuje na sugerowany stopień w ramach przedmiotowego systemu oceniania. Ocena otrzymana za poprawioną pracę klasową jest wpisywana jako kolejna do dziennika,
- kartkówki nie podlegają poprawie,
- uczeń ma prawo do poprawienia jednej odpowiedzi ustnej w semestrze,
- nauczyciel podczas sprawdzianu podaje uczniom punktację, przewidzianą za poszczególne umiejętności, wiedzę, zadania czy polecenia oraz liczbę punktów wymaganą do otrzymania określonej oceny,
- na koniec semestru nie przewiduje się sprawdzianu zaliczeniowego,
- nie ocenia się ucznia do trzech dni po usprawiedliwionej nieobecności w szkole,
- nie ocenia się ucznia w sytuacjach losowych,
- nie ocenia się zachowań ucznia jako formy aktywności przedmiotowej,
- uczeń, który opuścił 50% lekcji może nie być klasyfikowany,
- każdy uczeń ma prawo do zaliczenia mu dodatkowej oceny za wykonane prace nadobowiązkowe,
- uczeń ma prawo zgłosić dwukrotnie w ciągu semestru nieprzygotowanie do lekcji (z wyjątkiem prac klasowych). Zapis w dzienniku – “np”,
- nieprzygotowanie ucznia do zajęć (lub brak pracy) niezgłoszone wcześniej a stwierdzone przez nauczyciela, daje podstawę do wystawienia oceny niedostatecznej jako oceny cząstkowej,
- nie wystawia się ocen za odpowiedzi ustne, nie przeprowadza się prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek bezpośrednio po całodziennej lub kilkudniowej wycieczce szkolnej,
- przy ustalaniu oceny z prac pisemnych stosuje się następującą zasadę procentową:
100% - 91% |
bardzo dobry |
90% - 75% |
dobry |
74% - 51% |
dostateczny |
50% - 31% |
dopuszczający |
30% - 0% |
niedostateczny |
- każdy sprawdzian powinien zawierać zadanie (polecenie) wykraczające poza podstawy programowe, oceniane na stopień celujący, pod warunkiem uzyskania przez ucznia co najmniej 91% punktów przewidzianych w sprawdzianie.
- Wprowadza się odrębny system aktywności szkolnej i pozaszkolnej w formie plusów i minusów, w którym:
- + oznacza pozytywną formę aktywności za:
- odrobienie typowego zadania domowego;
- przygotowanie materiałów, przyborów do lekcji;
- przygotowanie krzyżówek, rebusów i innych ciekawych form śródlekcyjnych;
- prace w grupach;
- zgłoszenie się i aktywne rozwiązanie problemów dotyczących treści nauczania;
- pomoc koleżeńską szkolną i pozaszkolną w zakresie nauczania;
- inne podlegające ocenie po konsultacji z klasą (trójką klasową)
- - oznacza nieodpowiednią formę aktywności za:
- nieodrobienie zadania domowego;
- brak zeszytu, ćwiczeń, w którym należało odrobić zadania domowe;
- brak koniecznych przyborów;
- brak koniecznych materiałów do przeprowadzenia tematu lekcji (wcześniej zapowiedzianych);
- niewykonanie prostych, typowych czynności w toku lekcji (nie są one związane z wolnym tempem pracy ucznia);
- brak pracy w grupach;
- brak notatki lekcyjnej;
- inne podlegające ocenie po konsultacji z klasą (trójką klasową) np. pożyczenie i nieoddanie zeszytu na czas zajęć szkolnych.
- Konfiguracja:
- pięć + (plusów) – jest podstawą do wystawienia oceny bardzo dobrej,
- pięć – (minusów) – jest podstawą do wystawienia oceny niedostatecznej,
- Wprowadza się następujące kolory przy zapisie w dziennikach na oznaczenie:
- oceny z odpowiedzi, zadania - kolor niebieski
- oceny z wypracowań klasowych - kolor czarny
- oceny z klasówek, sprawdzianów - kolor czerwony
- oceny z kartkówek - kolor zielony
- Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust.17 i 18
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z zastrzeżeniem ust. 18.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki, techniki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 36
OCENA Z ZACHOWANIA
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania z zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Ocena z zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałość o honor i tradycje szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią ,
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Ocena z zachowania ucznia jest jawna.
- Ocena z zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję ucznia do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust.5 i 6
- Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.
- Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy. Przed jej ustaleniem wychowawca jest zobowiązany do zebrania informacji o uczniu od uczących go nauczycieli i pracowników administracyjno-obsługowych szkoły wyrażonej w formie pisemnej i złożonej przed wystawieniem oceny klasyfikacyjnej. Możliwość wypowiedzenia się w sprawie proponowanej oceny muszą mieć zainteresowany uczeń (samoocena) i jego zespół klasowy.
- Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust.13.
- W klasach I-III szkoły podstawowej ocena z zachowania jest oceną opisową.
- Ocenę z zachowania śródroczną i roczną, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali:
- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
z zastrzeżeniem ust.11
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
- Począwszy od klasy IV wprowadza się w naszej szkole system punktowy do ustalenia oceny z zachowania wg następujących kryteriów:
- frekwencja
- przestrzeganie regulaminu szkolnego
- kultura osobista
- poszanowanie mienia społecznego i osobistego
- aktywny udział w organizacjach uczniowskich
- udział w konkursach i olimpiadach
- Szczegółowe zasady zachowania zawarte są w regulaminie określającym kryteria zachowania w klasach IV-VI
- Każdy wychowawca klasy prowadzi kartę obserwacji każdego ucznia.
- Na 1 miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną wychowawca klasy informuje ucznia oraz jego rodziców ( prawnych opiekunów) w formie pisemnej o przewidywanej nagannej ocenie zachowania, odnotowując to w dzienniku zajęć lekcyjnych w osobnej kolumnie “przewidywana ocena”. Informacja ta podpisana przez rodzica winna być zwrócona do wychowawcy w ciągu 3 dni. W przypadku nieobecności dziecka na zajęciach informacja zostaje wysłana pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
- Najpóźniej na 14 dni przed klasyfikacją radą pedagogiczną wychowawca powiadamia uczniów i rodziców ( prawnych opiekunów) w formie pisemnej o przewidywanej ocenie zachowania. Poinformowanie nie jest równoznaczne z wystawieniem oceny klasyfikacyjnej. Informacja ta podpisana przez rodziców winna być zwrócona do wychowawcy w ciągu 3 dni. Uczeń może otrzymać niższą ocenę klasyfikacyjną od przewidywanej. Odwołanie od przewidywanej oceny nie dotyczy klasyfikacji śródrocznej.
- Uczeń lub rodzic ( prawny opiekun), nie później niż 3 dni po uzyskaniu informacji o rocznej przewidywanej ocenie zachowania, może złożyć pisemną prośbę skierowaną do wychowawcy, o podwyższenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. W prośbie powinno znaleźć się uzasadnienie podwyższenia proponowanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz ewentualne okoliczności mogące mieć wpływ na zmianę oceny zachowania.
- Wychowawca wraz z zespołem klasowym nauczycieli, pedagogiem, psychologiem analizuje zachowanie ucznia w danym roku szkolnym. Powołany zespół dokonuje analizy zeszytu pochwał i uwag; analizy arkusza ocen proponowanych przez nauczycieli uczących w danej klasie oraz uwzględnia w szczególności sytuacje rodzinne, zdrowotne oraz ewentualne okoliczności, o których szkoła nie była wcześniej poinformowana. Wychowawca, po zapoznaniu się z opinią zespołu, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, podejmuje decyzję o ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- W przypadku przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania: nieodpowiedniej lub nagannej, po rozpoznaniu sprawy przez zespół, uczeń zawiera z wychowawcą klasy kontrakt indywidualny, w którym wyraża chęć podjęcia działań zmierzających do poprawy zachowania, tj. naprawa wyrządzonych szkód i krzywd, praca na rzecz dobra szkoły, w szczególności osób słabszych, potrzebujących, udział w zajęciach z psychologiem, pedagogiem.
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze- jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- pedagog,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji,
- termin posiedzenia,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 37
ZASADY KLASYFIKOWANIA
- Cykl dydaktyczny roku szkolnego dzieli się na 2 semestry:
semestr zimowy - zakończony oceną klasyfikacyjną śródroczną
semestr letni - zakończony oceną klasyfikacyjną roczną
- Termin klasyfikacji śródrocznej i rocznej określa zarządzenie dyrektora szkoły o organizacji roku szkolnego.
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Ocena klasyfikacyjna powinna być oceną wspierającą ucznia w osiągnięciu celów, diagnozującą jego osiągnięcia, motywującą do dalszej pracy.
- W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
- Wzór oceny opisowej określa zespół nauczycieli klas I-III i może podlegać modyfikacji po uzgodnieniu pomiędzy wszystkimi nauczycielami nauczania zintegrowanego. Ze wzorem należy zapoznać rodziców ( prawnych opiekunów) i uczniów na pierwszym zebraniu w ciągu roku szkolnego.
- Najpóźniej na 14 dni przed klasyfikacją wychowawca powiadamia uczniów i rodziców ( prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie opisowej.
- Na koniec pierwszego semestru rodzice uczniów klas I-III otrzymują kartę informacyjną o osiągnięciach i postępach ucznia.
- Klasyfikowanie roczne w klasach I-III szkoły podstawowej odbywa się na dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć w danym roku szkolnym i polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny z zachowania:
- ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową,
- ocenę opisową ucznia ustala nauczyciel prowadzący w danej klasie zajęcia na podstawie osiągnięć bieżących ucznia i pomiaru dydaktycznego,
- uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie,
- w wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno pedagogiczną w tym publiczną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami ucznia).
- Oceny bieżące, śródroczne i roczne, począwszy od klasy IV, obowiązują wg następującej skali:
Stopień wyrażony cyfrą |
Stopień wyrażony słownie |
Dopuszczalny skrót |
6 |
celujący |
cel |
5 |
bardzo dobry |
bdb |
4 |
dobry |
db |
3 |
dostateczny |
dst |
2 |
dopuszczający |
dop |
1 |
niedostateczny |
ndst |
- Oceny śródroczne i roczne nie powinny być ustalone jako średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
- Plan nauczania szkoły może obejmować zajęcia (np. dodatkowe lub nadobowiązkowe, ścieżki edukacyjne realizowane w postaci oddzielnych modułów), z których nie wystawia się ocen cząstkowych, a ocenę klasyfikacyjną wystawia się w skali zaliczył /nie zaliczył.
- Na 1 miesiąc przed klasyfikacyjnym zebraniem należy powiadomić rodziców ( prawnych opiekunów) w formie pisemnej o przewidywanych ocenach niedostatecznych ich dzieci, odnotowując je w dziennikach zajęć lekcyjnych w osobnej kolumnie “przewidywana ocena”. Informacja ta podpisana przez rodzica winna być zwrócona do wychowawcy w ciągu 3 dni. W przypadku nieobecności dziecka na zajęciach informacja zostaje wysłana pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
- W przypadku grożącej oceny niedostatecznej, nauczyciel wspólnie z pedagogiem i wychowawcą ustala sposób poprawy oceny, dokumentując działania na odrębnym druku oraz podaje uczniowi warunki jej poprawienia.
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów najpóźniej na 16 dni przed klasyfikacją mają obowiązek wystawić przewidywane śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne, wpisując je do dziennika lekcyjnego w osobnej kolumnie “przewidywana ocena”.
- Najpóźniej na 14 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem wychowawca powiadamia uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) w formie pisemnej o przewidywanych ocenach. Poinformowanie nie jest równoznaczne z wystawieniem oceny klasyfikacyjnej. Informacja ta podpisana przez rodzica winna być zwrócona do wychowawcy w ciągu 3 dni. Uczeń może otrzymać niższą ocenę klasyfikacyjną od przewidywanej. Odwołanie od przewidywanej oceny nie dotyczy klasyfikacji śródrocznej.
- Oceny klasyfikacyjne ( śródroczne i roczne) powinny być wystawione nie później niż 2 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
- Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
- W przypadku nie wystawienia oceny przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, wystawia ją zespół nauczycieli w składzie: wychowawca klasy, dwóch nauczycieli tego samego lub pokrewnego przedmiotu, a w klasach I-III wszyscy nauczyciele uczący w danym oddziale oraz nauczyciel nauczania zintegrowanego wyznaczony przez dyrektora.
- Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem § 35 ust.5 i 6 oraz § 38 ust.10
- Uczeń, który nie spełnił powyższych warunków nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
- Wyższa niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być ustalona na podstawie wyniku rocznego sprawdzianu wiadomości i umiejętności przeprowadzonego w formie pisemnej lub praktycznej na pisemną prośbę rodziców (prawnych opiekunów) skierowaną do nauczyciela prowadzącego zajęcia, z których ocena miałaby być podwyższona w terminie nie później niż 3 dni po uzyskaniu wiadomości o przewidywanej ocenie. Prośba winna zawierać uzasadnienie i wskazanie o jaką ocenę uczeń się ubiega. Prośby bez uzasadnienia nie będą rozpatrywane.
- Prośba o podniesienie przewidywanej oceny może dotyczyć oceny o jeden stopień wyższej.
- Nauczyciel po rozpatrzeniu prośby, w porozumieniu z dyrektorem, może wyrazić zgodę na roczny sprawdzian wiadomości i umiejętności ,wyznaczając termin przeprowadzenia go nie później niż 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
- Prawo do podwyższenia nie przysługuje uczniowi, który posiada więcej niż 20% nieusprawiedliwonych nieobecności na tych zajęciach oraz który w ciągu całego roku szkolnego wykazywał lekceważący stosunek do nauki.
- Roczny sprawdzian wiadomości i umiejętności z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Roczny sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych. Z przebiegu sprawdzianu sporządza się protokół zawierający: imię i nazwisko nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych, termin, pisemne prace ucznia oraz ustaloną ocenę wraz z uzasadnieniem.
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do odwołania od przewidywanej oceny rocznej, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena jest ich zdaniem niezgodna z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
- Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 15, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust.17 pkt 2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 38 ust. 1.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji,
- termin sprawdzianu,
- zadania (pytania) sprawdzające,
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Do protokołu, o którym mowa w ust. 20, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 15, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Przepisy ust. 15-22 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
- Na podstawie zaświadczenia lekarskiego lub opinii PPP uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego, muzyki, techniki, plastyki, informatyki.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, muzyki, techniki, plastyki, informatyki, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony”.
- Począwszy od klasy IV ,uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 i nie otrzymał oceny niższej niż dobra oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 40, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
§ 38
ZASADY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU KLASYFIKACYJNEGO
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli brak jest podstaw do ustalania oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Podanie o egzamin wraz z uzasadnieniem musi wpłynąć do sekretariatu szkoły najpóźniej w dniu posiedzenia klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej i winno być zaopiniowane przez wychowawcę klasy.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust 5, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka, i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. Uczniowi temu nie ustala się również oceny z zachowania.
- Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 8.
- Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Egzamin klasyfikacyjny z materiału pierwszego semestru przeprowadza się do końca tego semestru, a roczny egzamin klasyfikacyjny do końca roku szkolnego. W przypadku usprawiedliwionego niestawienia (o uznaniu powodów nieobecności za usprawiedliwione decyduje dyrektor szkoły) wyznacza się następny termin w ciągu trzech dni po ustaniu przyczyny uniemożliwiającej stawiennictwo.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 5, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w trybie i na zasadach określonych rozporządzeniem MENiS w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
- Uczeń, który otrzymał na egzaminie klasyfikacyjnym ocenę niedostateczną nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza te samą klasę.
- Ocena uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest oceną ostateczną i nie podlega odwołaniu.
- Uczniowi, który napotkał poważne trudności w nauce, jest zagrożony niedostateczną oceną klasyfikacyjną (szczególnie: otrzymał niedostateczną ocenę okresową i w drugim semestrze jest zagrożony nieotrzymaniem promocji) szkoła udziela pomocy w różnych formach, na przykład takich jak:
- umożliwienie udziału w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, ewentualnie, w miarę możliwości w zajęciach logopedycznych i konsultacjach indywidualnych, oraz zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych prowadzonych przez pedagoga szkolnego,
- udzielenie pomocy w zaplanowaniu własnego uczenia się, podzielenie materiału do uzupełnienia na części,
- zlecenie prostych, dodatkowych zadań umożliwiających poprawienie oceny,
- udostępnienie znajdujących się w szkole pomocy naukowych, wskazanie właściwej literatury,
- zorganizowanie pomocy koleżeńskiej,
- indywidualne ustalenie sposobu, zakresu i terminów poprawy uzyskanych cząstkowych ocen niedostatecznych.
§ 39
ZASADY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU POPRAWKOWEGO
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Rada pedagogiczna wyraża zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych w szczególnych przypadkach:
- gdy poziom zdolności ucznia pozwala na samodzielne uzupełnienie ewentualnych braków w wiedzy i umiejętności w ciągu okresu wakacyjnego,
- spowodowanych zdarzeniami losowymi,
- trudnej sytuacji życiowej ucznia, choroby, patologii i niewydolności wychowawczej w rodzinie,
- zmiany szkoły na mniej niż 3 miesiące przed zakończeniem roku szkolnego związanej z niemożliwością szybkiego uzupełnienia braków wynikających z różnic programowych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji,
- termin egzaminu poprawkowego,
- pytania egzaminacyjne,
- wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem ust.10.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
- Rada pedagogiczna może skorzystać z możliwości wymienionej w ust. 10 w następujących przypadkach:
- długotrwała choroba uniemożliwiająca naukę w domu, szpitalu lub sanatorium,
- spowodowanych zdarzeniami losowymi,
- trudnej sytuacji życiowej ucznia, choroby, patologii i niewydolności wychowawczej rodziny,
- zmiana szkoły na mniej niż 3 miesiące przed zakończeniem roku szkolnego związana z niemożliwością uzupełnienia braków wynikających z różnic programowych.
- Przeciwwskazaniami do skorzystania z możliwości wymienionej w ust. 10 są:
- lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych, samowolne opuszczanie zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia,
- uporczywe uchylanie się od prowadzenia zeszytów oraz wykonywania zadań zleconych przez nauczyciela,
- nieskorzystanie z pomocy w nauce organizowanej w szkole np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, pomoc koleżeńska, indywidualna pomoc nauczyciela,
- niezgłoszenie się, bez usprawiedliwienia do poprawy oceny w wyznaczonych przez nauczyciela terminach, albo niewykonanie prac poleconych przez nauczyciela w dwóch kolejno wyznaczonych terminach.
§ 40
UKOŃCZENIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ
- Uczeń kończy szkołę podstawową:
1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu, z uwzględnieniem § 36 ust. 27, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 35 ust.5 i 6 ;
2) jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu .
- Szczegółowe zasady przeprowadzania sprawdzianu regulują odrębne przepisy, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
- Wynik sprawdzianu nie ma wpływu na ukończenie szkoły.
- Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4.75 i nie otrzymał oceny niższej niż dobra oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
- Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę do średniej ocen, o której mowa w ust. 4, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
§ 41
ZASADY DOSTARCZANIA INFORMACJI O POSTĘPACH W NAUCE UCZNIÓW
- W szkole ustala się następujący sposób dostarczania rodzicom (prawnym opiekunom) i uczniom informacji o postępach w nauce:
- o przewidywanej ocenie śródrocznej (rocznej) nauczyciele informują ucznia na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej;
- na miesiąc, przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele za pośrednictwem wychowawców zobowiązani są pisemnie poinformować rodziców (prawnych opiekunów), uczniów o zagrożeniu okresowymi, rocznymi ocenami niedostatecznymi z zajęć edukacyjnych;
- o aktualnych postępach ucznia w nauce powiadamia się rodziców (prawnych opiekunów) na zebraniach śródrocznych.
- Nauczyciele klas I-III prowadzą następującą dokumentację:
- kartę wstępnej obserwacji dziecka;
- dziennik zajęć edukacyjnych (dziennik lekcyjny);
- teczki prac uczniowskich.
- Rodzice, którzy nie uczestniczą w większości zebrań wychowawców z rodzicami, oraz nie kontaktują się z wychowawcą klasy i nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne sprawiające uczniowi poważniejsze trudności, nie mogą w żadnym wypadku, powoływać się na brak informacji o postępach w nauce dziecka oraz o przewidywanych dla niego ocenach semestralnych lub rocznych.
§ 42
- Wychowawcy klas corocznie na pierwszej godzinie do dyspozycji wychowawcy klasowego uczniom oraz na pierwszym zebraniu z rodzicami – rodzicom lub prawnym opiekunom przedstawiają zasady niniejszego Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
- Zmiany systemu oceniania będą dokonywane na podstawie wyników ewaluacji przeprowadzonej wśród uczniów, nauczycieli i rodziców.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 43
- Szkoła jest jednostką budżetową, finansowaną przez organ prowadzący – Gminę Świętochłowice. Organ prowadzący określa zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej odrębnymi przepisami.
- Szkoła posiada własny sztandar i ceremoniał szkolny.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 44
- Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności szkolnej : pracowników szkoły i uczniów.
- Organem właściwym do uchwalania zmian w Statucie Szkoły jest Rada Pedagogiczna.
- Nowelizacja Statutu następuje w formie uchwały Rady Pedagogicznej.
§ 45
Sprawy nieunormowane w niniejszym Statucie rozstrzygane są w oparciu o przepisy
Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o Systemie Oświaty (wraz z późniejszymi zmianami)
Statut zatwierdzany uchwałą Rady Pedagogicznej nr 2/99/00 z dnia 16.12.1999 r.
Nowelizacje Statutu:
- uchwała Rady Pedagogicznej nr 3/2002/2003 z dnia 10 października 2002 r.
- uchwała Rady Pedagogicznej nr 4/2004/2005 z dnia 5 października 2004 r.
- uchwała Rady Pedagogicznej nr 4/2005/2006 z dnia 20 stycznia 20006 r.
- uchwała Rady Pedagogicznej nr 5/2006/2007 z dnia 10 października 2006 r.
- uchwała Rady Pedagogicznej nr12/2006/2007 z dnia 19 czerwca 2007 r.
- uchwała Rady Pedagogicznej nr 7/2007/2008 z dnia 7 września 2007 r.
|