Menu

System oceniania

ROZDZIAŁ VII

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4 W ŚWIĘTOCHŁOWICACH

§ 33

ZASADY OGÓLNE

  1. Szkolny system oceniania obejmuje uczniów kl. I-VI szkoły podstawowej.
  2. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
  3. Zasady oceniania z religii i etyki określają odrębne przepisy.
  4. Ocenianiu podlegają:

  1. osiągnięcia edukacyjne ucznia
  2. zachowanie ucznia

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
  2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
  3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
  4. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

  1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
  2. udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
  3. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
  4. dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
  5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

  1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
  2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
  3. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i formy przyjętych w szkole,
  4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
  5. ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania, według skali, o której mowa w § 36 ust.6 i § 35 ust.8 ,
  6. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
  7. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

§ 34

FORMUŁOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

  1. Każdy nauczyciel uczący w klasach I-III, na podstawie całorocznego planu nauczania i szczegółowych planów prowadzonych przez siebie zajęć kształcenia zintegrowanego zgodnie z realizowanym programem nauczania formułuje :

  1. na początku roku : wykaz planowanych etapowych i końcowych osiągnięć uczniów
  2. w wyniku zajęć kształcenia zintegrowanego ( plan wynikowy);

  3. ustala na podstawie zaakceptowanego przez zespół przedmiotowy nauczycieli:

  1. poziom osiągnięć koniecznych
  2. poziom osiągnięć podstawowych
  3. poziom osiągnięć wyróżniających;

3) określa sposób pomiaru dydaktycznego służącego ocenie poziomu osiągnięć dla każdego ucznia klas I-III (test osiągnięć po kl. I, II i III).

  1. Nauczyciele klas IV - VI informują na początku roku szkolnego rodziców (prawnych opiekunów) i uczniów o tym , które wymagania są:

  1. konieczne -na poziomie stopnia dopuszczającego
  2. podstawowe -na poziomie stopnia dostatecznego
  3. rozszerzające -na poziomie stopnia dobrego
  4. dopełniające -na poziomie stopnia bardzo dobrego
  5. wykraczające -na poziomie stopnia celującego

  1. Wymagania na poszczególne stopnie szkolne:

  1. wymagania konieczne - ustalone są na takim poziomie, aby umożliwiały uczniom bez zakłóceń kontynuowanie nauki danego szczebla nauczania. Zakres musi być taki, aby poznane treści pozwalały stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach typowych.
  2. Uczniowie, którzy spełniają wymagania konieczne uzyskują ocenę dopuszczającą.

  3. Wymagania podstawowe - obejmują wiadomości i umiejętności ,które uważamy, że będą stosunkowo łatwe do opanowania, są pewne naukowo, użyteczne w życiu codziennym i absolutnie konieczne dla dalszej nauki.
  4. Uczniowie, którzy spełniają wymagania konieczne i podstawowe otrzymują ocenę dostateczną.

  5. Wymagania rozszerzone - obejmują wiadomości i umiejętności, które uważamy, że będą średnio trudne do opanowania przez uczniów, nie są niezbędne do kontynuowania dalszej nauki, mogą, ale nie muszą być użyteczne w życiu codziennym.
  6. Uczniowie, którzy spełnili wymagania konieczne, podstawowe i rozszerzone uzyskują ocenę dobrą.

  7. Wymagania dopełniające - uwzględniają wiadomości i umiejętności, które mogą być trudne do opanowania, potrzebne tylko tym uczniom, którzy mają zamiar studiować dany przedmiot ,nie mają bezpośredniego zastosowania w życiu codziennym, nie muszą wykraczać poza obowiązujący program nauki.
  8. Uczniowie, którzy spełnili wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzone i dopełniające uzyskują ocenę bardzo dobrą.

  9. Wymagania wykraczające - obejmują treści programowe wykraczające trudnością ponad dany etap edukacji.

Uczniowie, którzy spełnili wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzone, dopełniające i wykraczające uzyskują ocenę celującą.

§ 35

OCENIANIE BIEŻĄCE

  1. Ocenianie bieżące ma na celu poinformowanie ucznia, nauczyciela i rodziców (prawnych opiekunów) o czynionych postępach w nauce, poziomie zdobytych umiejętności w realizacji zadań edukacyjnych.
  2. W ocenianiu poziomu osiągnięć ucznia kl. I-III stosowana jest czterostopniowa skala osiągnięć:

  1. wyróżniająca - gdy uczeń wykazuje wiadomości i umiejętności ponad podstawowe, samodzielnie i prawidłowo rozwiązuje stawiane przed nim zadania, posiada rozległą wiedzę na dany temat.
  2. podstawowa - gdy uczeń opanował wiadomości i umiejętności uważane za średnio trudne do opanowania przez uczniów, pracuje samodzielnie, dobrze radzi sobie z rozwiązywaniem stawianego przed nim zadania, popełnia nieliczne błędy
  3. konieczna - gdy uczeń opanował wiadomości lub umiejętności ustalone na takim poziomie, aby umożliwiały mu bez zakłóceń kontynuowanie nauki danego szczebla nauczania, podczas realizowania poszczególnych treści programowych, czasami wymaga pomocy nauczyciela
  4. niewystarczająca - gdy uczeń nie opanował koniecznego minimum, nie radzi sobie z realizacją danej treści programowej nawet przy pomocy nauczyciela

  1. Czterostopniowa skala jest rozszerzona przez symboliczne znaki: plus (+) i minus (-). Znak “plus” podwyższa symboliczną pieczątkę odpowiadającą danemu poziomowi osiągnięć. Znak “minus” obniża symboliczną pieczątkę odpowiadającą danemu poziomowi osiągnięć. Dodatkowe znaki (+) i (-) pełnią funkcję motywacyjną dla ucznia, a nauczycielom ułatwiają konstruowanie oceny opisowej.
  2. W ocenianiu poprawności realizacji zadań edukacyjnych i zaangażowania ucznia klas I-III stosowana jest czterostopniowa skala wyrażana przez nauczyciela w sposób symboliczny (pieczątki) bądź komentarz słowny wyrażający:

  1. zachętę do dodatkowych ćwiczeń usprawniających daną umiejętność ( Pracuj więcej !),
  2. zachętę do włożenia większego wysiłku i zaangażowania w realizację zadania (Postaraj się!),
  3. uznanie dla szczególnego postępu, wysiłku, staranności w wykonywaniu zadania (Ładnie!),
  4. szczególne wyróżnienie wzorcowo wykonywanego ćwiczenia i zadania (Wspaniale!).

  1. Rodzice (opiekunowie prawni) będą informowani o zdobytych umiejętnościach ucznia na międzysemestralnych i semestralnych spotkaniach oraz indywidualnych konsultacjach z wychowawcą klasy.
  2. Oceny bieżące w klasach IV-VI są ocenami ustalonymi w stopniach zgodnych ze skalą ocen klasyfikacyjnych.
  3. Informując ucznia o ocenie z zajęć edukacyjnych jako wyniku uczenia się – ocenę należy uzupełnić komentarzem słownym, motywującym do dalszej pracy.
  4. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (opiekunów prawnych).
  5. Nauczyciel zobowiązany jest do poprawienia pisemnych prac kontrolnych w terminie do 2 tygodni. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu wg poniższych zasad:

  1. uczniowie otrzymują prace do wglądu na lekcji – celem dokonania poprawy,
  2. rodzice (opiekunowie prawni) mają wgląd do poprawionych prac pisemnych swoich dzieci podczas konsultacji i zebrań (wywiadówek),
  3. prace pisemne uczniów gromadzi się i przechowuje wg zasad:

  1. każdy uczeń ma imienną teczkę, którą prowadzi wychowawca klasy;
  2. nauczyciel prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne po przedłożeniu poprawionych prac, przekazuje je wychowawcy klasy, który na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) udostępnia je do wglądu,
  3. nauczyciel języka polskiego każdą ocenianą pracę opatruje recenzją,
  4. na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić,
  5. prace klasowe i sprawdziany przechowuje się jeden rok.

  1. Każdy nauczyciel ma prawo w swojej pracy stosować i oceniać każdy obszar aktywności ucznia, który służy osiąganiu określonych wcześniej umiejętności przedmiotowych.
  2. Szczegółowe kryteria oceniania opracowuje zespół przedmiotowy i są one jednakowe dla wszystkich uczniów z danej klasy ( dla wszystkich oddziałów poszczególnych klas). Kryteria te tworzą przedmiotowy system oceniania dla danych zajęć edukacyjnych.
  3. Przedmiotem oceny jest także wysiłek ucznia, wkładany w wywiązywanie się z obowiązków szkolnych.
  4. Uczestnictwo ucznia w procesie oceniania zapewniają przedmiotowe systemy oceniania z uwzględnieniem ogólnie przyjętych zasad:

  1. każdy uczeń jest oceniany sprawiedliwie i obiektywnie,
  2. ocenie podlegają wszystkie formy aktywności w szkole,
  3. prace klasowe, sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe dla wszystkich uczniów,
  4. kartkówka może obejmować materiał z trzech ostatnich lekcji i nie musi być zapowiedziana,
  5. sprawdzian (praca klasowa) może obejmować szerszy zakres materiału i jest zapowiadany z tygodniowym wyprzedzeniem. W ciągu jednego dnia można przeprowadzić tylko jedną pracę klasową, w ciągu tygodnia nie więcej niż dwie,
  6. jeżeli uczeń nie pisał pracy klasowej z usprawiedliwionych przyczyn, to powinien ją napisać w terminie do 2 tygodni od powrotu do szkoły, jeśli nie wywiąże się z tego obowiązku – otrzymuje ocenę niedostateczną,
  7. uczeń powinien poprawić ocenę niedostateczną z pracy klasowej w ciągu 2 tygodni od oddania prac. Poprawa oceny następuje na sugerowany stopień w ramach przedmiotowego systemu oceniania. Ocena otrzymana za poprawioną pracę klasową jest wpisywana jako kolejna do dziennika,
  8. kartkówki nie podlegają poprawie,
  9. uczeń ma prawo do poprawienia jednej odpowiedzi ustnej w semestrze,
  10. nauczyciel podczas sprawdzianu podaje uczniom punktację, przewidzianą za poszczególne umiejętności, wiedzę, zadania czy polecenia oraz liczbę punktów wymaganą do otrzymania określonej oceny,
  11. na koniec semestru nie przewiduje się sprawdzianu zaliczeniowego,
  12. nie ocenia się ucznia do trzech dni po usprawiedliwionej nieobecności w szkole,
  13. nie ocenia się ucznia w sytuacjach losowych,
  14. nie ocenia się zachowań ucznia jako formy aktywności przedmiotowej,
  15. uczeń, który opuścił 50% lekcji może nie być klasyfikowany,
  16. każdy uczeń ma prawo do zaliczenia mu dodatkowej oceny za wykonane prace nadobowiązkowe,
  17. uczeń ma prawo zgłosić dwukrotnie w ciągu semestru nieprzygotowanie do lekcji (z wyjątkiem prac klasowych). Zapis w dzienniku – “np”,
  18. nieprzygotowanie ucznia do zajęć (lub brak pracy) niezgłoszone wcześniej a stwierdzone przez nauczyciela, daje podstawę do wystawienia oceny niedostatecznej jako oceny cząstkowej,
  19. nie wystawia się ocen za odpowiedzi ustne, nie przeprowadza się prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek bezpośrednio po całodziennej lub kilkudniowej wycieczce szkolnej,
  20. przy ustalaniu oceny z prac pisemnych stosuje się następującą zasadę procentową:
  21. 100% - 91%

    bardzo dobry

    90% - 75%

    dobry

    74% - 51%

    dostateczny

    50% - 31%

    dopuszczający

    30% - 0%

    niedostateczny

  22. każdy sprawdzian powinien zawierać zadanie (polecenie) wykraczające poza podstawy programowe, oceniane na stopień celujący, pod warunkiem uzyskania przez ucznia co najmniej 91% punktów przewidzianych w sprawdzianie.

  1. Wprowadza się odrębny system aktywności szkolnej i pozaszkolnej w formie plusów i minusów, w którym:

  1. + oznacza pozytywną formę aktywności za:

  1. odrobienie typowego zadania domowego;
  2. przygotowanie materiałów, przyborów do lekcji;
  3. przygotowanie krzyżówek, rebusów i innych ciekawych form śródlekcyjnych;
  4. prace w grupach;
  5. zgłoszenie się i aktywne rozwiązanie problemów dotyczących treści nauczania;
  6. pomoc koleżeńską szkolną i pozaszkolną w zakresie nauczania;
  7. inne podlegające ocenie po konsultacji z klasą (trójką klasową)

  1. - oznacza nieodpowiednią formę aktywności za:

  1. nieodrobienie zadania domowego;
  2. brak zeszytu, ćwiczeń, w którym należało odrobić zadania domowe;
  3. brak koniecznych przyborów;
  4. brak koniecznych materiałów do przeprowadzenia tematu lekcji (wcześniej zapowiedzianych);
  5. niewykonanie prostych, typowych czynności w toku lekcji (nie są one związane z wolnym tempem pracy ucznia);
  6. brak pracy w grupach;
  7. brak notatki lekcyjnej;
  8. inne podlegające ocenie po konsultacji z klasą (trójką klasową) np. pożyczenie i nieoddanie zeszytu na czas zajęć szkolnych.

  1. Konfiguracja:

  1. pięć + (plusów) – jest podstawą do wystawienia oceny bardzo dobrej,
  2. pięć – (minusów) – jest podstawą do wystawienia oceny niedostatecznej,

  1. Wprowadza się następujące kolory przy zapisie w dziennikach na oznaczenie:

  1. oceny z odpowiedzi, zadania - kolor niebieski
  2. oceny z wypracowań klasowych - kolor czarny
  3. oceny z klasówek, sprawdzianów - kolor czerwony
  4. oceny z kartkówek - kolor zielony

  1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust.17 i 18
  2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z zastrzeżeniem ust. 18.
  3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  4. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki, techniki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

§ 36

OCENA Z ZACHOWANIA

  1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania z zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  2. Ocena z zachowania powinna uwzględniać w szczególności:

  1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
  2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
  3. dbałość o honor i tradycje szkoły,
  4. dbałość o piękno mowy ojczystej,
  5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
  6. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią ,
  7. okazywanie szacunku innym osobom.

  1. Ocena z zachowania ucznia jest jawna.
  2. Ocena z zachowania nie ma wpływu na:

  1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
  2. promocję ucznia do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust.5 i 6

  1. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  2. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.
  3. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy. Przed jej ustaleniem wychowawca jest zobowiązany do zebrania informacji o uczniu od uczących go nauczycieli i pracowników administracyjno-obsługowych szkoły wyrażonej w formie pisemnej i złożonej przed wystawieniem oceny klasyfikacyjnej. Możliwość wypowiedzenia się w sprawie proponowanej oceny muszą mieć zainteresowany uczeń (samoocena) i jego zespół klasowy.
  4. Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust.13.
  5. W klasach I-III szkoły podstawowej ocena z zachowania jest oceną opisową.
  6. Ocenę z zachowania śródroczną i roczną, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali:

  1. wzorowe
  2. bardzo dobre
  3. dobre
  4. poprawne
  5. nieodpowiednie
  6. naganne

z zastrzeżeniem ust.11

  1. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
  2. Począwszy od klasy IV wprowadza się w naszej szkole system punktowy do ustalenia oceny z zachowania wg następujących kryteriów:

  1. frekwencja
  2. przestrzeganie regulaminu szkolnego
  3. kultura osobista
  4. poszanowanie mienia społecznego i osobistego
  5. aktywny udział w organizacjach uczniowskich
  6. udział w konkursach i olimpiadach

  1. Szczegółowe zasady zachowania zawarte są w regulaminie określającym kryteria zachowania w klasach IV-VI
  2. Każdy wychowawca klasy prowadzi kartę obserwacji każdego ucznia.
  3. Na 1 miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną wychowawca klasy informuje ucznia oraz jego rodziców ( prawnych opiekunów) w formie pisemnej o przewidywanej nagannej ocenie zachowania, odnotowując to w dzienniku zajęć lekcyjnych w osobnej kolumnie “przewidywana ocena”. Informacja ta podpisana przez rodzica winna być zwrócona do wychowawcy w ciągu 3 dni. W przypadku nieobecności dziecka na zajęciach informacja zostaje wysłana pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
  4. Najpóźniej na 14 dni przed klasyfikacją radą pedagogiczną wychowawca powiadamia uczniów i rodziców ( prawnych opiekunów) w formie pisemnej o przewidywanej ocenie zachowania. Poinformowanie nie jest równoznaczne z wystawieniem oceny klasyfikacyjnej. Informacja ta podpisana przez rodziców winna być zwrócona do wychowawcy w ciągu 3 dni. Uczeń może otrzymać niższą ocenę klasyfikacyjną od przewidywanej. Odwołanie od przewidywanej oceny nie dotyczy klasyfikacji śródrocznej.
  5. Uczeń lub rodzic ( prawny opiekun), nie później niż 3 dni po uzyskaniu informacji o rocznej przewidywanej ocenie zachowania, może złożyć pisemną prośbę skierowaną do wychowawcy, o podwyższenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. W prośbie powinno znaleźć się uzasadnienie podwyższenia proponowanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz ewentualne okoliczności mogące mieć wpływ na zmianę oceny zachowania.
  6. Wychowawca wraz z zespołem klasowym nauczycieli, pedagogiem, psychologiem analizuje zachowanie ucznia w danym roku szkolnym. Powołany zespół dokonuje analizy zeszytu pochwał i uwag; analizy arkusza ocen proponowanych przez nauczycieli uczących w danej klasie oraz uwzględnia w szczególności sytuacje rodzinne, zdrowotne oraz ewentualne okoliczności, o których szkoła nie była wcześniej poinformowana. Wychowawca, po zapoznaniu się z opinią zespołu, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, podejmuje decyzję o ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  7. W przypadku przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania: nieodpowiedniej lub nagannej, po rozpoznaniu sprawy przez zespół, uczeń zawiera z wychowawcą klasy kontrakt indywidualny, w którym wyraża chęć podjęcia działań zmierzających do poprawy zachowania, tj. naprawa wyrządzonych szkód i krzywd, praca na rzecz dobra szkoły, w szczególności osób słabszych, potrzebujących, udział w zajęciach z psychologiem, pedagogiem.
  8. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  9. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
  10. W skład komisji wchodzą:

  1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze- jako przewodniczący komisji,
    1. wychowawca klasy,
    2. wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
    3. pedagog,
    4. przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
    5. przedstawiciel rady rodziców.

  1. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
  2. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:

  1. skład komisji,
  2. termin posiedzenia,
  3. wynik głosowania,
  4. ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

§ 37

ZASADY KLASYFIKOWANIA

  1. Cykl dydaktyczny roku szkolnego dzieli się na 2 semestry:
  2. semestr zimowy - zakończony oceną klasyfikacyjną śródroczną

    semestr letni - zakończony oceną klasyfikacyjną roczną

  3. Termin klasyfikacji śródrocznej i rocznej określa zarządzenie dyrektora szkoły o organizacji roku szkolnego.
  4. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

  1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
  2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
  3. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

  1. Ocena klasyfikacyjna powinna być oceną wspierającą ucznia w osiągnięciu celów, diagnozującą jego osiągnięcia, motywującą do dalszej pracy.
  2. W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
  3. Wzór oceny opisowej określa zespół nauczycieli klas I-III i może podlegać modyfikacji po uzgodnieniu pomiędzy wszystkimi nauczycielami nauczania zintegrowanego. Ze wzorem należy zapoznać rodziców ( prawnych opiekunów) i uczniów na pierwszym zebraniu w ciągu roku szkolnego.
  4. Najpóźniej na 14 dni przed klasyfikacją wychowawca powiadamia uczniów i rodziców ( prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie opisowej.
  5. Na koniec pierwszego semestru rodzice uczniów klas I-III otrzymują kartę informacyjną o osiągnięciach i postępach ucznia.
  6. Klasyfikowanie roczne w klasach I-III szkoły podstawowej odbywa się na dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć w danym roku szkolnym i polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny z zachowania:

  1. ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową,
  2. ocenę opisową ucznia ustala nauczyciel prowadzący w danej klasie zajęcia na podstawie osiągnięć bieżących ucznia i pomiaru dydaktycznego,
  3. uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie,
  4. w wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno pedagogiczną w tym publiczną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami ucznia).

  1. Oceny bieżące, śródroczne i roczne, począwszy od klasy IV, obowiązują wg następującej skali:
  2. Stopień wyrażony cyfrą

    Stopień wyrażony słownie

    Dopuszczalny skrót

    6

    celujący

    cel

    5

    bardzo dobry

    bdb

    4

    dobry

    db

    3

    dostateczny

    dst

    2

    dopuszczający

    dop

    1

    niedostateczny

    ndst

  3. Oceny śródroczne i roczne nie powinny być ustalone jako średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
  4. Plan nauczania szkoły może obejmować zajęcia (np. dodatkowe lub nadobowiązkowe, ścieżki edukacyjne realizowane w postaci oddzielnych modułów), z których nie wystawia się ocen cząstkowych, a ocenę klasyfikacyjną wystawia się w skali zaliczył /nie zaliczył.
  5. Na 1 miesiąc przed klasyfikacyjnym zebraniem należy powiadomić rodziców ( prawnych opiekunów) w formie pisemnej o przewidywanych ocenach niedostatecznych ich dzieci, odnotowując je w dziennikach zajęć lekcyjnych w osobnej kolumnie “przewidywana ocena”. Informacja ta podpisana przez rodzica winna być zwrócona do wychowawcy w ciągu 3 dni. W przypadku nieobecności dziecka na zajęciach informacja zostaje wysłana pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
  6. W przypadku grożącej oceny niedostatecznej, nauczyciel wspólnie z pedagogiem i wychowawcą ustala sposób poprawy oceny, dokumentując działania na odrębnym druku oraz podaje uczniowi warunki jej poprawienia.
  7. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów najpóźniej na 16 dni przed klasyfikacją mają obowiązek wystawić przewidywane śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne, wpisując je do dziennika lekcyjnego w osobnej kolumnie “przewidywana ocena”.
  8. Najpóźniej na 14 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem wychowawca powiadamia uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) w formie pisemnej o przewidywanych ocenach. Poinformowanie nie jest równoznaczne z wystawieniem oceny klasyfikacyjnej. Informacja ta podpisana przez rodzica winna być zwrócona do wychowawcy w ciągu 3 dni. Uczeń może otrzymać niższą ocenę klasyfikacyjną od przewidywanej. Odwołanie od przewidywanej oceny nie dotyczy klasyfikacji śródrocznej.
  9. Oceny klasyfikacyjne ( śródroczne i roczne) powinny być wystawione nie później niż 2 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
  10. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
  11. W przypadku nie wystawienia oceny przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, wystawia ją zespół nauczycieli w składzie: wychowawca klasy, dwóch nauczycieli tego samego lub pokrewnego przedmiotu, a w klasach I-III wszyscy nauczyciele uczący w danym oddziale oraz nauczyciel nauczania zintegrowanego wyznaczony przez dyrektora.
  12. Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem § 35 ust.5 i 6 oraz § 38 ust.10
  13. Uczeń, który nie spełnił powyższych warunków nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
  14. Wyższa niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być ustalona na podstawie wyniku rocznego sprawdzianu wiadomości i umiejętności przeprowadzonego w formie pisemnej lub praktycznej na pisemną prośbę rodziców (prawnych opiekunów) skierowaną do nauczyciela prowadzącego zajęcia, z których ocena miałaby być podwyższona w terminie nie później niż 3 dni po uzyskaniu wiadomości o przewidywanej ocenie. Prośba winna zawierać uzasadnienie i wskazanie o jaką ocenę uczeń się ubiega. Prośby bez uzasadnienia nie będą rozpatrywane.
  15. Prośba o podniesienie przewidywanej oceny może dotyczyć oceny o jeden stopień wyższej.
  16. Nauczyciel po rozpatrzeniu prośby, w porozumieniu z dyrektorem, może wyrazić zgodę na roczny sprawdzian wiadomości i umiejętności ,wyznaczając termin przeprowadzenia go nie później niż 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
  17. Prawo do podwyższenia nie przysługuje uczniowi, który posiada więcej niż 20% nieusprawiedliwonych nieobecności na tych zajęciach oraz który w ciągu całego roku szkolnego wykazywał lekceważący stosunek do nauki.
  18. Roczny sprawdzian wiadomości i umiejętności z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  19. Roczny sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych. Z przebiegu sprawdzianu sporządza się protokół zawierający: imię i nazwisko nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych, termin, pisemne prace ucznia oraz ustaloną ocenę wraz z uzasadnieniem.
  20. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do odwołania od przewidywanej oceny rocznej, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena jest ich zdaniem niezgodna z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  21. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
  22. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 15, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
  23. W skład komisji wchodzą:
  24. 1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

    2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

    3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.

  25. Nauczyciel, o którym mowa w ust.17 pkt 2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  26. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 38 ust. 1.
  27. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

  1. skład komisji,
  2. termin sprawdzianu,
  3. zadania (pytania) sprawdzające,
  4. wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Do protokołu, o którym mowa w ust. 20, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
  2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 15, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
  3. Przepisy ust. 15-22 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
  4. Na podstawie zaświadczenia lekarskiego lub opinii PPP uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego, muzyki, techniki, plastyki, informatyki.
  5. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, muzyki, techniki, plastyki, informatyki, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony”.
  6. Począwszy od klasy IV ,uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 i nie otrzymał oceny niższej niż dobra oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  7. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 40, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
  8. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

§ 38

ZASADY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU KLASYFIKACYJNEGO

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli brak jest podstaw do ustalania oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  2. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
  3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  4. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Podanie o egzamin wraz z uzasadnieniem musi wpłynąć do sekretariatu szkoły najpóźniej w dniu posiedzenia klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej i winno być zaopiniowane przez wychowawcę klasy.
  5. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
  6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust 5, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka, i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. Uczniowi temu nie ustala się również oceny z zachowania.
  7. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 8.
  8. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  9. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
  10. Egzamin klasyfikacyjny z materiału pierwszego semestru przeprowadza się do końca tego semestru, a roczny egzamin klasyfikacyjny do końca roku szkolnego. W przypadku usprawiedliwionego niestawienia (o uznaniu powodów nieobecności za usprawiedliwione decyduje dyrektor szkoły) wyznacza się następny termin w ciągu trzech dni po ustaniu przyczyny uniemożliwiającej stawiennictwo.
  11. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

  1. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 5, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

  1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
  2. nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

  1. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

  1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w trybie i na zasadach określonych rozporządzeniem MENiS w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
  2. Uczeń, który otrzymał na egzaminie klasyfikacyjnym ocenę niedostateczną nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza te samą klasę.
  3. Ocena uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest oceną ostateczną i nie podlega odwołaniu.
  4. Uczniowi, który napotkał poważne trudności w nauce, jest zagrożony niedostateczną oceną klasyfikacyjną (szczególnie: otrzymał niedostateczną ocenę okresową i w drugim semestrze jest zagrożony nieotrzymaniem promocji) szkoła udziela pomocy w różnych formach, na przykład takich jak:

  1. umożliwienie udziału w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, ewentualnie, w miarę możliwości w zajęciach logopedycznych i konsultacjach indywidualnych, oraz zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych prowadzonych przez pedagoga szkolnego,
  2. udzielenie pomocy w zaplanowaniu własnego uczenia się, podzielenie materiału do uzupełnienia na części,
  3. zlecenie prostych, dodatkowych zadań umożliwiających poprawienie oceny,
  4. udostępnienie znajdujących się w szkole pomocy naukowych, wskazanie właściwej literatury,
  5. zorganizowanie pomocy koleżeńskiej,
  6. indywidualne ustalenie sposobu, zakresu i terminów poprawy uzyskanych cząstkowych ocen niedostatecznych.

§ 39

ZASADY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU POPRAWKOWEGO

  1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
  2. Rada pedagogiczna wyraża zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych w szczególnych przypadkach:

  1. gdy poziom zdolności ucznia pozwala na samodzielne uzupełnienie ewentualnych braków w wiedzy i umiejętności w ciągu okresu wakacyjnego,
  2. spowodowanych zdarzeniami losowymi,
  3. trudnej sytuacji życiowej ucznia, choroby, patologii i niewydolności wychowawczej w rodzinie,
  4. zmiany szkoły na mniej niż 3 miesiące przed zakończeniem roku szkolnego związanej z niemożliwością szybkiego uzupełnienia braków wynikających z różnic programowych.

  1. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  3. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

  1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
  2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
  3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  2. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

  1. skład komisji,
  2. termin egzaminu poprawkowego,
  3. pytania egzaminacyjne,
  4. wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
  2. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem ust.10.
  3. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
  4. Rada pedagogiczna może skorzystać z możliwości wymienionej w ust. 10 w następujących przypadkach:

  1. długotrwała choroba uniemożliwiająca naukę w domu, szpitalu lub sanatorium,
  2. spowodowanych zdarzeniami losowymi,
  3. trudnej sytuacji życiowej ucznia, choroby, patologii i niewydolności wychowawczej rodziny,
  4. zmiana szkoły na mniej niż 3 miesiące przed zakończeniem roku szkolnego związana z niemożliwością uzupełnienia braków wynikających z różnic programowych.

  1. Przeciwwskazaniami do skorzystania z możliwości wymienionej w ust. 10 są:

  1. lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych, samowolne opuszczanie zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia,
  2. uporczywe uchylanie się od prowadzenia zeszytów oraz wykonywania zadań zleconych przez nauczyciela,
  3. nieskorzystanie z pomocy w nauce organizowanej w szkole np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, pomoc koleżeńska, indywidualna pomoc nauczyciela,
  4. niezgłoszenie się, bez usprawiedliwienia do poprawy oceny w wyznaczonych przez nauczyciela terminach, albo niewykonanie prac poleconych przez nauczyciela w dwóch kolejno wyznaczonych terminach.

§ 40

UKOŃCZENIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ

  1. Uczeń kończy szkołę podstawową:
  2. 1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu, z uwzględnieniem § 36 ust. 27, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 35 ust.5 i 6 ;

    2) jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu .

  3. Szczegółowe zasady przeprowadzania sprawdzianu regulują odrębne przepisy, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
  4. Wynik sprawdzianu nie ma wpływu na ukończenie szkoły.
  5. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4.75 i nie otrzymał oceny niższej niż dobra oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
  6. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę do średniej ocen, o której mowa w ust. 4, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

§ 41

ZASADY DOSTARCZANIA INFORMACJI O POSTĘPACH W NAUCE UCZNIÓW

  1. W szkole ustala się następujący sposób dostarczania rodzicom (prawnym opiekunom) i uczniom informacji o postępach w nauce:

  1. o przewidywanej ocenie śródrocznej (rocznej) nauczyciele informują ucznia na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej;
  2. na miesiąc, przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele za pośrednictwem wychowawców zobowiązani są pisemnie poinformować rodziców (prawnych opiekunów), uczniów o zagrożeniu okresowymi, rocznymi ocenami niedostatecznymi z zajęć edukacyjnych;
  3. o aktualnych postępach ucznia w nauce powiadamia się rodziców (prawnych opiekunów) na zebraniach śródrocznych.

  1. Nauczyciele klas I-III prowadzą następującą dokumentację:

  1. kartę wstępnej obserwacji dziecka;
  2. dziennik zajęć edukacyjnych (dziennik lekcyjny);
  3. teczki prac uczniowskich.

  1. Rodzice, którzy nie uczestniczą w większości zebrań wychowawców z rodzicami, oraz nie kontaktują się z wychowawcą klasy i nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne sprawiające uczniowi poważniejsze trudności, nie mogą w żadnym wypadku, powoływać się na brak informacji o postępach w nauce dziecka oraz o przewidywanych dla niego ocenach semestralnych lub rocznych.

§ 42

  1. Wychowawcy klas corocznie na pierwszej godzinie do dyspozycji wychowawcy klasowego uczniom oraz na pierwszym zebraniu z rodzicami – rodzicom lub prawnym opiekunom przedstawiają zasady niniejszego Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
  2. Zmiany systemu oceniania będą dokonywane na podstawie wyników ewaluacji przeprowadzonej wśród uczniów, nauczycieli i rodziców.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 43

  1. Szkoła jest jednostką budżetową, finansowaną przez organ prowadzący – Gminę Świętochłowice. Organ prowadzący określa zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej odrębnymi przepisami.
  2. Szkoła posiada własny sztandar i ceremoniał szkolny.
  3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  4. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 44

  1. Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności szkolnej : pracowników szkoły i uczniów.
  2. Organem właściwym do uchwalania zmian w Statucie Szkoły jest Rada Pedagogiczna.
  3. Nowelizacja Statutu następuje w formie uchwały Rady Pedagogicznej.

§ 45

Sprawy nieunormowane w niniejszym Statucie rozstrzygane są w oparciu o przepisy

Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o Systemie Oświaty (wraz z późniejszymi zmianami)

Statut zatwierdzany uchwałą Rady Pedagogicznej nr 2/99/00 z dnia 16.12.1999 r.

Nowelizacje Statutu:

  • uchwała Rady Pedagogicznej nr 3/2002/2003 z dnia 10 października 2002 r.
  • uchwała Rady Pedagogicznej nr 4/2004/2005 z dnia 5 października 2004 r.
  • uchwała Rady Pedagogicznej nr 4/2005/2006 z dnia 20 stycznia 20006 r.
  • uchwała Rady Pedagogicznej nr 5/2006/2007 z dnia 10 października 2006 r.
  • uchwała Rady Pedagogicznej nr12/2006/2007 z dnia 19 czerwca 2007 r.
  • uchwała Rady Pedagogicznej nr 7/2007/2008 z dnia 7 września 2007 r.
2006