Menu
|
Organy szkoły
ROZDZIAŁ III – ORGANY SZKOŁY
§ 11
- Organami szkoły są:
- Dyrektor szkoły
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Samorząd Uczniowski
- Koordynator do spraw bezpieczeństwa
- Zasady współdziałania organów szkoły:
- Organa szkoły planują swoją działalność na rok szkolny. Kopie planów działania winny być przekazane do wiadomości Dyrektora Szkoły.
- Każdy organ szkoły, po analizie planów działania pozostałych organów może włączyć się do rozwiązywania problemów szkoły, proponując swoja opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
- Organa szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebranie przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
- Uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących podaje się do ogólnej wiadomości w szkole.
- W ramach współpracy i współdziałania pomiędzy organami szkoły:
- przewodniczący zapraszają się na zebrania organów – z wyjątkiem tych posiedzeń rady pedagogicznej, gdzie omawiane są sprawy objęte tajemnicą rady zgodnie z art. 43 ustawy o systemie oświaty,
- przewodniczący organów informują się nawzajem o projektach zmian w regulaminach ich działalności.
- Do rozwiązywania sporów i konfliktów powołuje się komisję w składzie:
- przewodniczący organów szkoły,
- po dwóch przedstawicieli organów ew., mediator, negocjator.
- W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w drodze uzgodnienia stanowiska w trakcie trzech kolejnych posiedzeń, sprawę przekazuje się do organu prowadzącego (ew. sprawującego nadzór pedagogiczny).Czas pracy komisji nie może przekroczyć 2 tygodni.
- Posiedzenie komisji jest ważne o ile uczestniczy w nim co najmniej 2/3 powołanych osób.
- Z posiedzeń komisji sporządzany jest protokół, pod którym podpisują się wszyscy obecni
- Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego komisji i protokolanta. Funkcji tych nie mogą pełnić przewodniczący organów szkoły.
- Wyniki pracy komisji są jawne dla wszystkich organów szkoły.
- Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa oświatowego i niniejszym Statutem.
§ 12
DYREKTOR SZKOŁY
- Do obowiązków dyrektora szkoły należy:
- kierowanie działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji,
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie oraz organizacja administracyjna, finansowa i gospodarcza obsługi szkoły,
- dbałość o mienie szkoły, ścisłe realizowanie zadań wynikających ze szczegółowych przepisów bhp,
- współdziałanie z innymi placówkami oświatowymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
- Do zadań dyrektora szkoły należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy szkoły, a w szczególności :
- tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy stosunków pracowniczych,
- współdziałanie z gminą jako organem prowadzącym szkołę, realizowanie jego zaleceń i wniosków,
- realizowanie zarządzeń MEN i KO,
- przedkładanie do zaopiniowania Radzie Rodziców oraz do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej projektów planów pracy szkoły, kierowanie ich realizacją, składanie Radzie Pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji, udzielanie informacji o działalności dydaktyczno - wychowawczej szkoły Radzie Rodziców,
- organizowanie warunków do prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka oraz umożliwienie uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej,
- współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w szkole,
- egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły,
- realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie,
- zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- podawanie do publicznej wiadomości do 31 marca szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego,
- podejmowanie działań organizacyjnych umożliwiających obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły,
- właściwe przygotowanie sprawdzianu w szkole.
- Dyrektor decyduje w sprawach:
- zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
- przyjmowania uczniów z urzędu (dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły) oraz na prośbę rodziców, o ile są wolne miejsca w danej klasie,
- dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
- Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
- Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
- Stanowisko wicedyrektora tworzy się po osiągnięciu przez szkołę liczby 12 oddziałów. Szczegółowy zakres obowiązków wicedyrektora określa dyrektor.
- W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni wicedyrektor szkoły lub upoważniony pisemnie przez niego członek Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły może być odwołany przez organ prowadzący szkołę ze stanowiska kierowniczego przed upływem okresu, na który został powołany:
- na wniosek organu prowadzącego,
- na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogicznego
- na własna prośbę.
§ 13
RADA PEDAGOGICZNA
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole bez względu na wymiar czasu pracy.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
- Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadamianie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
- Dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
- uchwalanie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników po zasięgnięciu opinii rady rodziców,
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych..
- Rada Pedagogiczna ma prawo:
- ustanawiania zmian w statucie szkoły,
- rada może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
- w przypadku określonym w ust. 9 pkt. 2. organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności najmniej połowy jej członków.
- W przypadku wstrzymania przez dyrektora szkoły uchwały Rady Pedagogicznej sprawę rozstrzyga organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady są protokołowane.
- Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 14
RADA RODZICÓW
- W Szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
- Zasady wyboru rady rodziców określa ustawa o systemie oświaty.
- w skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału,
- W wyborach, o których mowa w pkt. 1) jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic,
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły i określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli tych rad do rady rodziców szkoły.
- Rada rodziców w realizacji zadań szkoły jest samorządnym przedstawicielem rodziców współdziałającym z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną ,Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi i gminnymi oraz innymi organizacjami i instytucjami.
- Rada Rodziców wspiera działalność statutową szkoły oraz może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł. Zasady wydatkowania środków oraz sposób ich rozliczania określa regulamin.
- Do uprawnień i obowiązków Rady Rodziców należy:
- pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły;
- współpraca z środowiskiem lokalnym i zakładami pracy;
- wyrażanie zgody na działanie organizacji i stowarzyszeń w szkole;
- udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu, organizacjom młodzieżowym i społecznym działającym w szkole;
- występowanie do Dyrektora Szkoły w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych;
- wyrażanie opinii w sprawie oceny pracy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego;
- występowania do Dyrektora z wnioskiem w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela;
- delegowanie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Szkoły;
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programów działania szkoły w zakresie wychowania oraz profilaktyki;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, o którym mowa w art. 34 ust. 2 USO;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły.
§ 15
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
- W szkole działa Rada Młodzieżowa.
- Radę Młodzieżową tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów Rady Młodzieżowej określa regulamin.
- Regulamin Rady Młodzieżowej nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
- Rada Młodzieżowa może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 16
KOORDYNATOR DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA
- W szkole tworzy się funkcję koordynatora do spraw bezpieczeństwa.
- Koordynatora do spraw bezpieczeństwa powołuje dyrektor szkoły spośród członków Rady Pedagogicznej.
- Do zadań koordynatora w szczególności należy:
- koordynowanie działań w zakresie bezpieczeństwa w ramach realizowanego rocznego planu pracy szkoły, programu wychowawczego i programu profilaktyki,
- integrowanie działań w zakresie bezpieczeństwa wszystkich podmiotów szkolnych,
- współpraca ze środowiskiem, w tym z Kuratorium Oświaty, Urzędem Miasta, policją, sądem dla nieletnich i innymi instytucjami mogącymi pomóc szkole w rozwiązywaniu ich problemów,
- inicjowanie zmian w dokumentach szkoły dotyczących bezpieczeństwa w szkole,
- promowanie problematyki bezpieczeństwa w szkole.
|