Menu

Organy szkoły

ROZDZIAŁ III – ORGANY SZKOŁY

§ 11

  1. Organami szkoły są:

  1. Dyrektor szkoły
  2. Rada Pedagogiczna
  3. Rada Rodziców
  4. Samorząd Uczniowski
  5. Koordynator do spraw bezpieczeństwa

  1. Zasady współdziałania organów szkoły:

  1. Organa szkoły planują swoją działalność na rok szkolny. Kopie planów działania winny być przekazane do wiadomości Dyrektora Szkoły.
  2. Każdy organ szkoły, po analizie planów działania pozostałych organów może włączyć się do rozwiązywania problemów szkoły, proponując swoja opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
  3. Organa szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebranie przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
  4. Uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących podaje się do ogólnej wiadomości w szkole.
  5. W ramach współpracy i współdziałania pomiędzy organami szkoły:

  1. przewodniczący zapraszają się na zebrania organów – z wyjątkiem tych posiedzeń rady pedagogicznej, gdzie omawiane są sprawy objęte tajemnicą rady zgodnie z art. 43 ustawy o systemie oświaty,
  2. przewodniczący organów informują się nawzajem o projektach zmian w regulaminach ich działalności.

  1. Do rozwiązywania sporów i konfliktów powołuje się komisję w składzie:

  1. przewodniczący organów szkoły,
  2. po dwóch przedstawicieli organów ew., mediator, negocjator.

  1. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w drodze uzgodnienia stanowiska w trakcie trzech kolejnych posiedzeń, sprawę przekazuje się do organu prowadzącego (ew. sprawującego nadzór pedagogiczny).Czas pracy komisji nie może przekroczyć 2 tygodni.
  2. Posiedzenie komisji jest ważne o ile uczestniczy w nim co najmniej 2/3 powołanych osób.
  3. Z posiedzeń komisji sporządzany jest protokół, pod którym podpisują się wszyscy obecni
  4. Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego komisji i protokolanta. Funkcji tych nie mogą pełnić przewodniczący organów szkoły.
  5. Wyniki pracy komisji są jawne dla wszystkich organów szkoły.

  1. Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa oświatowego i niniejszym Statutem.

§ 12

DYREKTOR SZKOŁY

  1. Do obowiązków dyrektora szkoły należy:

  1. kierowanie działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,
  2. sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
  3. sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
  4. realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji,
  5. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie oraz organizacja administracyjna, finansowa i gospodarcza obsługi szkoły,
  6. dbałość o mienie szkoły, ścisłe realizowanie zadań wynikających ze szczegółowych przepisów bhp,
  7. współdziałanie z innymi placówkami oświatowymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.

  1. Do zadań dyrektora szkoły należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy szkoły, a w szczególności :

  1. tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  2. kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy stosunków pracowniczych,
  3. współdziałanie z gminą jako organem prowadzącym szkołę, realizowanie jego zaleceń i wniosków,
  4. realizowanie zarządzeń MEN i KO,
  5. przedkładanie do zaopiniowania Radzie Rodziców oraz do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej projektów planów pracy szkoły, kierowanie ich realizacją, składanie Radzie Pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji, udzielanie informacji o działalności dydaktyczno - wychowawczej szkoły Radzie Rodziców,
  6. organizowanie warunków do prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka oraz umożliwienie uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej,
  7. współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w szkole,
  8. egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły,
  9. realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie,
  10. zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
  11. podawanie do publicznej wiadomości do 31 marca szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego,
  12. podejmowanie działań organizacyjnych umożliwiających obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły,
  13. właściwe przygotowanie sprawdzianu w szkole.

  1. Dyrektor decyduje w sprawach:

  1. zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
  2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
  3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
  4. przyjmowania uczniów z urzędu (dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły) oraz na prośbę rodziców, o ile są wolne miejsca w danej klasie,
  5. dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.

  1. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
  2. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
  3. Stanowisko wicedyrektora tworzy się po osiągnięciu przez szkołę liczby 12 oddziałów. Szczegółowy zakres obowiązków wicedyrektora określa dyrektor.
  4. W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni wicedyrektor szkoły lub upoważniony pisemnie przez niego członek Rady Pedagogicznej.
  5. Dyrektor szkoły może być odwołany przez organ prowadzący szkołę ze stanowiska kierowniczego przed upływem okresu, na który został powołany:

  1. na wniosek organu prowadzącego,
  2. na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogicznego
  3. na własna prośbę.

§ 13

RADA PEDAGOGICZNA

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole bez względu na wymiar czasu pracy.
  3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
  4. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadamianie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
  6. Dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
  7. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

  1. zatwierdzanie planów pracy szkoły,
  2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji,
  3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
  4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
  5. uchwalanie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników po zasięgnięciu opinii rady rodziców,
  6. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów.

  1. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

  1. organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
  2. projekt planu finansowego szkoły,
  3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
  4. propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych..

  1. Rada Pedagogiczna ma prawo:

  1. ustanawiania zmian w statucie szkoły,
  2. rada może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
  3. w przypadku określonym w ust. 9 pkt. 2. organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

  1. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności najmniej połowy jej członków.
  2. W przypadku wstrzymania przez dyrektora szkoły uchwały Rady Pedagogicznej sprawę rozstrzyga organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
  3. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady są protokołowane.
  4. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

§ 14

RADA RODZICÓW

  1. W Szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
  2. Zasady wyboru rady rodziców określa ustawa o systemie oświaty.

  1. w skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału,
  2. W wyborach, o których mowa w pkt. 1) jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic,
  3. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

  1. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły i określa w szczególności:

  1. wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
  2. szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli tych rad do rady rodziców szkoły.

  1. Rada rodziców w realizacji zadań szkoły jest samorządnym przedstawicielem rodziców współdziałającym z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną ,Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi i gminnymi oraz innymi organizacjami i instytucjami.
  2. Rada Rodziców wspiera działalność statutową szkoły oraz może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł. Zasady wydatkowania środków oraz sposób ich rozliczania określa regulamin.
  3. Do uprawnień i obowiązków Rady Rodziców należy:

    1. pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły;
    2. współpraca z środowiskiem lokalnym i zakładami pracy;
    3. wyrażanie zgody na działanie organizacji i stowarzyszeń w szkole;
    4. udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu, organizacjom młodzieżowym i społecznym działającym w szkole;
    5. występowanie do Dyrektora Szkoły w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych;
    6. wyrażanie opinii w sprawie oceny pracy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego;
    7. występowania do Dyrektora z wnioskiem w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela;
    8. delegowanie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Szkoły;
    9. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programów działania szkoły w zakresie wychowania oraz profilaktyki;
    10. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, o którym mowa w art. 34 ust. 2 USO;
    11. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły.

§ 15

SAMORZĄD UCZNIOWSKI

  1. W szkole działa Rada Młodzieżowa.
  2. Radę Młodzieżową tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
  3. Zasady wybierania i działania organów Rady Młodzieżowej określa regulamin.
  4. Regulamin Rady Młodzieżowej nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
  5. Rada Młodzieżowa może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

  1. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
  2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
  3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
  4. prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
  5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
  6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

§ 16

KOORDYNATOR DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA

  1. W szkole tworzy się funkcję koordynatora do spraw bezpieczeństwa.
  2. Koordynatora do spraw bezpieczeństwa powołuje dyrektor szkoły spośród członków Rady Pedagogicznej.
  3. Do zadań koordynatora w szczególności należy:
  1. koordynowanie działań w zakresie bezpieczeństwa w ramach realizowanego rocznego planu pracy szkoły, programu wychowawczego i programu profilaktyki,
  2. integrowanie działań w zakresie bezpieczeństwa wszystkich podmiotów szkolnych,
  3. współpraca ze środowiskiem, w tym z Kuratorium Oświaty, Urzędem Miasta, policją, sądem dla nieletnich i innymi instytucjami mogącymi pomóc szkole w rozwiązywaniu ich problemów,
  4. inicjowanie zmian w dokumentach szkoły dotyczących bezpieczeństwa w szkole,
  5. promowanie problematyki bezpieczeństwa w szkole.

 

2006