![]() |
NASZE ZASADY |
Zasada 2: SZKOŁA OCENIA SPRAWIEDLIWIE"Szkoła z klasą sprawiedliwie ocenia. Uczniowie wiedzą, czego mają się nauczyć, znają i rozumieją zasady oceniania" Zadanie 2 B: Poinformujmy, jak oceniamyNauczyciele zapoznają uczniów z zasadami oceniania na swoich lekcjach, a wychowawca informuje o regułach oceniania zachowania. Każdy uczeń otrzymuje pisemną informację, np. w formie karty "Jak oceniam uczniów" (wzór karty - do przystosowania przez nauczycieli - jest dostępny w portalu www.gazeta.pl/klasa). Uczeń dowie się m.in., za co będzie oceniany, jakie są kryteria oceniania (np. jak aktywność na lekcji może wpłynąć na ocenę), jak może poprawiać oceny itp. Podjęcie zadania 2B oznacza także refleksję nad szkolnym systemem oceniania i wprowadzenie ewentualnych modyfikacji. Należy zwrócić uwagę na to, jak sposób oceniania ocenili uczniowie (ew. rodzice) w ankiecie początkowej 1. Dlaczego wybraliśmy to zadanie? 2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania - szef zespołu zadaniowego, oraz członkowie zespołu zadaniowego 3. Co wynikło z ankiety "Jaka jest nasza szkoła"? Wyniki uzyskane z ankiety "Jaka jest nasza szkoła " i dotyczące oceniania są dla nas zadawalające. Około 50% ankietowanych twierdzi, że ocenianie w naszej szkole jest "takie jak A" około 30% - "podobna do A", a 15% "raczej podobna do A niż B" .W sumie około 95% respondentów wypowiada się o naszym systemie oceniania pozytywnie. Bardzo cieszy nas fakt, że aż 66% uczniów uważa , że są oceniani sprawiedliwie. Natomiast najmniej zadowoleni są nauczyciele - około 25% .Zdarzały się jednak ,także negatywne opinie (5%).Tylko jeden rodzic stwierdził ,że uczniowie często oceniani są niesprawiedliwie( taka jak B) , a dwóch wybrało odpowiedz, że bardziej do B niż do A. Mimo tego uznaliśmy, że warto poprawić nasz system oceniania tak, aby w przyszłości wszyscy byli z niego zadowoleni. Doszliśmy do wniosku, że jest jeszcze coś do zrobienia w tej dziedzinie. 4. Jak poprawiliśmy nasz dotychczasowy szkolny system oceniania? Po wprowadzeniu przez poszczególnych nauczycieli zasad oceniania, okazało się ,że każdy przedmiot posiada swoje specyficzne wymagania i różnice w ocenianiu. Okazało się również że, karty oceny zachowania trzeba było zróżnicować pod względem wieku ucznia. Tak więc wprowadzone w życie szkoły nowe zasady zostały poddane szczegółowej analizie i ocenie przez uczniów jak również rodziców. Po zsumowaniu uwag wszystkich uczestników okazało się niezbędne zróżnicowanie oceny z zachowania pod względem wieku ucznia, a mianowicie uczniowie klas I-III mają do dyspozycji inne kryteria oceny niż uczniowie klas IV-VI .Ocena z zachowania w klasach I-III jest oceną opisową ,podstawą do sformułowania oceny jest obserwacja ucznia. W poprzednich latach uczniowie za pewne, ustalone formy zachowań otrzymywali umowne znaczki lub sprawności. Po dyskusjach w gronie nauczycieli kształcenia zintegrowanego stwierdzono, że stosowany system słabo motywuje uczniów. W związku z tym postanowiono wprowadzić nowy system pod nazwą "BIEG DO 100".Opracowano jego regulamin, w którym uwzględniono : kultura osobista ucznia ,stosunek do obowiązków szkolnych oraz aktywność na terenie klasy i szkoły. Począwszy od klasy IV wprowadza się system punktowy do ustalenia oceny zachowania wg następujących kryteriów :-frekwencja, przestrzeganie regulaminu szkolnego, kultura osobista, poszanowanie mienia społecznego i osobistego, aktywny udział w życiu klasy i szkoły, udział w organizacjach uczniowskich, udział w konkursach i olimpiadach. Każdy wychowawca klasy prowadzi kartę obserwacji każdego ucznia. Przedmiotowy system oceniania z matematyki funkcjonuje w naszej szkole już od jakiegoś czasu. W tym r.szk. postanowiliśmy rozszerzyć listę form aktywności ucznia, które będą oceniane. Do istniejących już wcześniej dołączyliśmy prace długoterminowe. Będą one oceniane wg następujących kryteriów: rozumienie zadania ,zaplanowanie rozwiązań (oryginalność),realizacja rozwiązań , prezentacja otrzymanych wyników ,zastosowanie posiadanej wiedzy przedmiotowej . W czasie spotkań zespołu przedmiotowego zastanawiałyśmy się również jaką wagę ma każda z form aktywności i w związku z tym, jaką część oceny będzie stanowiła. Dlatego ustaliłyśmy dokładną częstotliwość występowania różnych form aktywności w ciągu semestru. 5. Prosimy o przedstawienie trzech przykładów kart "Jak oceniam" 6. W jaki sposób sprawdziliśmy, czy uczniowie zrozumieli zasady zawarte w kartach oceniania? W celu sprawdzenia znajomości zasad oceniania skonstruowano ankietę do samooceny uczniów "Oceniamy nasze zachowanie ".Po wypełnieniu ankiet, nauczyciele wspólnie z uczniami dokonali ich analizy. Na tej podstawie stwierdzono, że uczniowie znają i rozumieją wprowadzone zasady oceniania. Pierwszą podstawową zasadą zrozumienia kryterium oceniania było uświadomienie uczniom ,że posiadają ani obowiązki jak i również prawa do sprawiedliwego oceniania jak również odwoływania się od ocen, które uważają za niesłuszne. W tym celu pierwszym krokiem ,który podjęto, było omówienie zasad oceniania. Uczniowie zgłaszali ustnie swoje postulaty, nauczyciele przedyskutowali je wprowadzając do swojego systemu oceniania lub nie. Drugim ważnym elementem było przeprowadzenie ankiet opiniujących karty oceniania i zachowania. Ankiety okazały się trafną metodą, gdyż dzięki nim sprawdzono, co uczniowie zrozumieli z dyskusji i informacji podanych wcześniej w klasie. 7. W jaki sposób nauczyciele współpracowali między sobą, przygotowując swoje karty? 8. Jak pracowaliśmy? 9. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy? Co planujemy? 9.a. Czy zakończyliśmy realizację zadania? 9.b. Jeżeli "nie", to jak będziemy je kontynuować? 10. Jaki był (jeśli był) udział uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania? Uczniowie nie brali bezpośredniego udziału w przygotowaniu zadania. Byli przedmiotem oddziaływań edukacyjnych. Stanowili źródło informacji zwrotnych dotyczących wprowadzonych zmian. Wypełniali ankiety , dokonywali samooceny i wyrażali własne spostrzeżenia. 11. A jaki był (jeśli był) udział rodziców uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania? 12. Co najważniejszego wydarzyło się w trakcie realizacji zadania? Czego my, nauczyciele, dowiedzieliśmy się o szkole, uczniach, procesie nauczania? Najważniejszym skutkiem realizacji zadania była współpraca całego grona nauczycielskiego nad kształtowaniem u uczniów umiejętności czytania i pisania. Na każdym przedmiocie nauczyciele zwracali szczególną uwagę na błędy ortograficzne oraz umiejętność czytania ze zrozumieniem. W ten sposób w znacznie poprawiła się ortografia w naszej szkole jak również większa skuteczność uczenia się ,poprzez ćwiczenia przez całą szkołę umiejętności czytania ze zrozumieniem. Bardzo ważnym elementem tego zadania było włączenie się rodziców w pomoc uczniom ,co poprawiło wyniki w nauce jak również jakość pracy szkoły. 13. Jakie wnioski z realizacji zadania płyną dla dalszej pracy szkoły? Dobrze zaplanowane zadania i przystąpienie do niego nauczycieli uczniów i rodziców gwarantuje zrealizowanie tego zadania prawie w 100% i podnosi jakość uczenia w naszej szkole. Uczniowie osiągają coraz lepsze wyniki, więcej umieją, a tym samym gwarantują sobie dobrze zdany egzamin ukończenie szkoły podstawowej. Dlatego niezbędne jest rozpoznanie jaki jest problem, następnie podjęcie zdecydowanych działań w celu zlikwidowania lub pomniejszenia istniejącego problemu we współpracy z uczniami i rodzicami, którzy chętnie angażują się w pracę szkoły.
|