NASZE ZASADY

Zasada 3: SZKOŁA UCZY MYŚLEĆ I ROZUMIEĆ ŚWIAT

"Szkoła z klasą uczy twórczego i krytycznego myślenia, pomaga zrozumieć świat i lepiej sobie w nim radzić"

Zadanie 3 C: Festiwal nauki

Szkoła organizuje festiwal nauki pod hasłem "Zrozumieć świat". Nauczyciele większości przedmiotów włączają się w ten projekt i pomagają uczniom zaprezentować osiągnięcia nauki (np. "Czego jeszcze nie wiemy o wszechświecie?", "Klonowanie - dobre czy złe"). Uczniowie mogą też pochwalić się wykonanymi przez siebie mini projektami badawczymi ("Park miejski przy ul. Słowackiego jako ekosystem") lub przygotować spektakle edukacyjne, np. o tematyce historycznej ("Wyprawy Krzysztofa Kolumba"). Jest to jedno z tych zadań, w których najważniejsze jest uruchomienie pomysłowości i aktywności uczniów. Festiwal ma być połączeniem prawdziwej edukacji i dobrej zabawy. Powinien też stać się wydarzeniem wychodzącym poza mury szkoły, w którym wezmą udział rodzice, uczniowie innych szkół, przedstawiciele społeczności lokalnej

1. Dlaczego wybraliśmy to zadanie?
Tego typu impreza pozwala połączyć naukę z zabawą, co zawsze czyni zajęcia szkolne ciekawszymi Pozwala obudzić w dzieciach inwencję twórczą tak ważną w procesie nauczania. Nauczycielom umożliwia Prowadzenie nowych form pracy niż te stosowane na co dzień. Mogą też lepiej poznawać możliwości i zainteresowania dzieci, mogą w ciekawy sposób poszerzać ich wiadomości, jak również podsumować działania szkolne z całego roku. Festiwal nauki stwarza możliwości pochwalenia się sukcesami, zaprezentowania swoich umiejętności przed rodzicami, władzami oświatowymi .Dzięki takim imprezom zacieśnia się współpraca z rodzicami naszych dzieci

2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania - szef zespołu zadaniowego, oraz członkowie zespołu zadaniowego
imiona i nazwiska szefa i członków zespołu zadaniowego

Maria Szczygieł - szef naucz. matematyki członek ;Halina Leszczyńska, Beata Tomaszewska, Jolanta Stepień Beata Tomaszewska, Lidia Majowicz-Szweda, Beata Dendra, Barbara Słaby, Bożena Dobisiak, Halina Mańka, Joanna Jagoda, Bożena Dziarmag, Mieczysław Mazur, Wiesława Mazur,

3. Co wynikło z ankiety "Jaka jest nasza szkoła"?
Zanim zdecydowaliśmy się wybrać zadanie 3c “Festiwal Nauki” przeanalizowaliśmy wyniki ankiety. Okazało się, że tylko 30% wszystkich ankietowanych uważa, że w naszej szkole uczniowie uczy się rzeczy ważnych, które pomagają poznawać i zrozumieć świat wokół nich (odp. A). Wśród nich było 9% uczniów, 13% rodziców i 7% nauczycieli. Również około 30% ankietowanych odpowiedziało na pytanie, że nasza szkoła jest “podobna do A” (9% uczniów, 6% rodziców, 8% nauczycieli). Około 1,5% społeczności szkolnej stwierdziło, że szkoła nie pomaga zrozumieć świata, który ich otacza. Podobnie przedstawiały się wyniki wypowiedzi nauczycieli i rodziców (1,5%). W związku z tymi wynikami uznaliśmy, że mamy w tej kwestii dużo do zrobienia. Postanowiliśmy, że możemy zmienić to zdanie pomagając uczniom zaprezentować swoje osiągnięcia, pochwalić się swoimi umiejętnościami nie tylko przed swoimi kolegami i koleżankami, ale również przed rodzicami i przedstawicielami społeczności lokalnej.

4. Kiedy odbył się festiwal nauki i jaki był jego przebieg?

4.a. Czas, miejsce
Nasze święto odbyło się 31 maja br. (sobota)

4.b. Krótkie omówienie programu
Rozpoczęliśmy je wspólnie spotykając się na sali gimnastycznej. Po krótkiej części oficjalnej obejrzeliśmy przedstawienie “Kopciuszek” przygotowane przez uczniów klas VI oraz zobaczyliśmy prezentację przybliżającą nam tematykę Włoch “Podróże nie tylko kulinarne”. Całość podsumował występ naszego szkolnego chóru. Okazało się, że mozolne całoroczne próby nie poszły na marne. Repertuar, który zaprezentowali tak przypadł wszystkim do gustu, że z żalem przyjęliśmy zakończenie występu. Dalsze zajęcia odbywały się już w poszczególnych grupach według specjalnie przygotowanego harmonogramu równocześnie w różnych miejscach szkoły. Klasy I-III brały udział w zajęciach na temat “Architektury”. Uczniowie poznali pojęcia: architektura i architekt, historie budownictwa, najsłynniejsze budowle polskie i europejskie, świętochłowickie zabytki architektoniczne, przypomnieli sobie wrażenia przywiezione z “zielonej szkoły”, a także uczestniczyli w zajęciach sportowych “Budowanie na sportowo” oraz plastycznych. Natomiast uczniowie klas IV-VI zobaczyli przedstawienie “Kopciuszek” – “Cinderella” w języku angielskim oraz film ekologiczny. Uczestniczyli w wykładach o prawach i obowiązkach ucznia i dziecka, zapoznali się z informacją o Unii Europejskiej i wzięli udział w referendum. Odbył się finał konkursu o tytuł “ Tęgiej głowy” w poszczególnych kategoriach wiekowych. Uczniowie rozwiązywali również krzyżówki i rebusy dotyczące znanych baśni. W szkolnej kawiarence na każdego czekały pyszne pączki, cukierki i herbata. Na zakończenie zajęć odbyły się zajęcia sportowe: rozgrywki chłopców w piłce nożnej i mecz siatkówki nauczyciele – uczniowie.

5. Kto uczestniczył w festiwalu? W sobotnim święcie naszej szkoły wzięli udział przede wszystkim uczniowie i nauczyciele naszej szkoły ale również absolwenci, zostali zaproszeni rodzice naszych uczniów. Naszą uroczystość zaszczycił swoja obecnością Naczelnik Wydziału Edukacji jak również nasi radni.

6. Jakie prezentacje przygotowali uczniowie?
1.Tęga głowa – finał. Konkurs obejmował zagadnienia z języka polskiego, historii, matematyki i przyrody. Odbywał się w trzech etapach i był przeprowadzony w trzech grupach wiekowych. W finale uczestniczyło trzech zawodników z danej grupy wiekowej wyłonionych w półfinale. Wszyscy rozwiązywali te same zadania w określonym czasie. Rywalizacja trwała do samego końca. Uczniowie wykazali się dużą wiedzą. Zdobywcy tytułu otrzymali pamiątkowy dyplom i nagrodę – kalkulator. 2.Członkowie Szkolnego Klubu Europejskiego “Euroludki” przygotowali dla uczniów klas IV-VI prelekcję na temat UE. W interesujący sposób przedstawili proces integracji Europy, zapoznali kolegów z instytucjami, symbolami i walutą UE. Przygotowali do rozwiązania krzyżówkę. Podsumowaniem zajęć było zwiedzenie siedziby SKE “Euroludki” i udział w mini referendum. 3.Aby pokazać swoje umiejętności językowe uczniowie klas V i VI wystawili przedstawienie pt. “Cinderella”. Uczniowie wykazali się wysokim poziomem sztuki aktorskiej i umiejętnie uchwycili elementy specyficznego angielskiego stylu zachowania się. Własnoręcznie przygotowane stroje i scenografia tworzyły niezwykły bajkowy klimat oraz pokazały umiejętności plastyczne i artystyczne dzieci. 4.Uczniowie klas II przygotowali wystawę dotyczącą kultury europejskiej. Wykorzystali wiadomości z internetu, przewodników i czasopism. Zajęcia pod tytułem “ Najsłynniejsze budowle europejskie” odbywały się w grupach. Uczniowie układali puzzle jednej z wylosowanej budowli. Następnie kolorowali i podpisywali zabytki i prezentowali pozostałym grupom. Na zakończenie poznali francuską piosenkę “Sur le pont d’Avignione”. 5.Świętochłowickie budownictwo – na zajęciach dzieci oglądały reprodukcje, stare zdjęcia, widokówki z dawnych lat. Następnie zapoznały się z grafikami zabytkowych części naszego miasta. Na zakończenie odbył się konkurs na dopasowanie zdjęć budowli świętochłowickich do odpowiednich podpisów. Dzieci dobrze się bawiły i doskonale przyswajały informacje.

7. Co sądzą o festiwalu jego uczestnicy?
Nauczyciele Sobotni Festiwal Nauki był imprezą organizowana w naszej szkole po raz pierwszy .Byli w nią zaangażowani i nauczyciele i uczniowie. Zastanawiając się wcześniej nad jej organizacja i przebiegiem chcieliśmy, aby w tym dniu nasi uczniowie nie nudzili się i byli zadowoleni z zajęć ,które im zaproponujemy. Również my nauczyciele czuliśmy satysfakcje z wykonanego zadania, z jego sprawnego przebiegu i doszliśmy do wniosku, że warto byłoby kontynuować taką imprezę. Dyrekcja-Święto Szkoły stało się okazja do pochwały pracy nauczycieli i uczniów. Nie do końca zdawałam sobie sprawę z tego ,że w nauczycielach tkwi tyle pasji i pomysłowości. Również uczniowie stanęli w tym dniu na wysokości zadania, angażując się w wiele przedsięwzięć zaplanowanych na ten dzień .Zaproszeni goście i rodzice naszych uczniów mogli zobaczyć efekty naszej całorocznej pracy , a te rzeczywiście były niemałe. Sami byliśmy tym mile zaskoczeni. Zajęcia w tym dniu były ciekawe i nietypowe , trochę wesołe , trochę poważne - tak właśnie jak to bywa w szkole. Święto szkoły możemy uznać za wyjątkowo udany dzień. Święto to powinno stać się tradycją naszej szkoły. Uczniowie.. ..Święto szkoły zakończyło się słodkim poczęstunkiem z okazji zbliżającego się Dnia Dziecka. Wszystkim ,zarówno jak i dzieciom i dorosłym festiwal nauki bardzo się podobał. Chciałabym, żeby w przyszłym roku szkolnym odbyła się podobna impreza szkolna (Darek V) -w/g mnie festiwal był bardzo interesujący oraz pouczający .Mogliśmy pochwalić się osiągnięciami szkoły, odbyło się mini referendum dla uczniów, nauczycieli i zaproszonych gości pt. "Czy Polska ma przystąpić do Unii Europejskiej" dzięki festiwalowi mogliśmy bliżej poznać różnego rodzaju zagadnienie ciekawe i potrzebne. Wydaje mi się ,że tak jak uczniom tak i gościom podobał się ten dzień. Sadze, że spotkania tego typu warto organizować częściej.(Karolina VI Rodzice...W sobotę 31 maja wraz z grupa rodziców wzięłam udział w zorganizowanym w naszej szkole przez nauczycieli i uczniów Festiwalu Nauki. Impreza była wspaniała .My rodzice nie zawsze mamy możliwość zobaczyć , co potrafią nasze dzieci. W tym dniu poszczególne klasy oraz kółka zainteresowań przedstawiły swoje osiągnięcia i zaprezentowały , co potrafią .

8. Jak pracowaliśmy?
Przygotowanie Szkolnego Festiwalu Nauki rozpoczęto od zorganizowania spotkania Rady Pedagogicznej, na którym przedstawiono cele i założenia tego przedsięwzięcia. Kolejne cykliczne spotkania wtorkowe zaowocowały zebraniem pomysłów gotowych do realizacji. Nauczanie początkowe skupiło swoje działania wokół tematu. "Architektura". W tym celu rozdzielono zadania pomiędzy nauczycielami, którzy przygotowali dla dzieci ćwiczenia umysłowe i zręcznościowe. Wyznaczono również osoby odpowiedzialne za wystrój klas i prezentację. Rodzice w tym dniu byli nie tylko uczestnikami, gośćmi, ale również sprawowali opiekę nad dziećmi i razem z nimi przechodzili do poszczególnych klas na zajęcia zgodnie z ustalonym harmonogramem. Nauczyciele klas starszych podzielili się na zespoły zadaniowe, w których dopracowali szczegóły realizacji zadań i wytypowali spośród siebie osoby odpowiedzialne. Po zebraniu wszystkich pomysłów utworzono szczegółowy harmonogram zajęć w skład którego wchodziło: przedstawienie "Kopciuszek" w j. angielskim, konkurs tęga głowa, prezentacja programów multimedialnych w sali komputerowej i inne. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zadaniach i przygotowaniach święta szkoły. Zadaniem rodziców było przygotowanie słodkiego poczęstunku w przygotowanej przez nich kawiarence. Podsumowaniem imprezy był mecz nauczyciele kontra uczniowie, służący integracji społeczności szkolnej.

9. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy? Co planujemy?

9.a. Czy zakończyliśmy realizację zadania?

tak

9.b. Jeżeli "nie", to jak będziemy je kontynuować?

10. Jaki był (jeśli był) udział uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania?

11. A jaki był (jeśli był) udział rodziców uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania?
Na "Festiwal Nauki" rodzice zostali zaproszeni jako honorowi goście. Zwiedzali wystawę osiągnięć swoich dzieci, uczestniczyli w akademii, przyglądali się zajęciom uczniów. mieli okazje uczestniczyć w referendum i opowiedzieć się za lub przeciw przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Przedstawiciele Rady Rodziców zakupili paczki i herbatę do szkolnej kawiarenki, gdzie uczniowie zjedli drugie śniadanie oraz cukierki dla dzieci z okazji Dnia dziecka. Rodzice pomagali również przy organizacji wystawy. W tym celu przywieźli tablice korkowe , na których zawieszono dyplomy , wyróżnienia i inne dokumenty świadczące o osiągnięciach uczniów naszej szkoły. Przygotowali kostiumy dla swoich dzieci na przedstawienie pt. "Kopciuszek" wystawiany w języku angielskim. Wyznaczeni rodzice uczniów klas I-III opiekowali się uczniami i pilnowali ,aby właściwie przechodzili z klasy do klasy, gdzie zdobywali nowe wiadomości a architekturze.

12. Co najważniejszego wydarzyło się w trakcie realizacji zadania? Czego my, nauczyciele, dowiedzieliśmy się o szkole, uczniach, procesie nauczania?
Wzajemna mobilizacja niecodzienne projekty i pomysły realizowane z uczniami i rodzicami naszych uczniów , oraz wiedza o tym ,że wspólne działania przynoszą wymierne efekty. Nauczyciel w trakcie zajęć stał się doradcą, uczniowie sami przejęli odpowiedzialność za swój działania i efekt końcowy. Dowiedzieliśmy się ,że w uczniach i nauczycielach tkwi ogromny potencjał twórczy, zmieniła się jakość nauczania, mamy się czym pochwalić. Wspólnie można pracować na sukces szkoły i godne miejsce w społeczności lokalnej. Tworząc wspólne projekty , realizujemy treść ponadprzedmiotowo, podnosząc jakość naszej pracy i pracy szkoły.

13. Jakie wnioski z realizacji zadania płyną dla dalszej pracy szkoły? 1.Festiwal Nauki-to impreza ,która spełniła oczekiwania dyrekcji szkoły, nauczycieli, uczniów i rodziców. 2,Zaplanowane zajęcia przebiegały zgodnie z przygotowanym i przyjętym do realizacji harmonogramem. 3.Dzieci utrwaliły i pogłębiły w ciekawy i zabawny sposób zdobyte wiadomości i umiejętności , były zadowolone z przebiegu imprezy. 4.Impreza przebiegała w ciepłej rodzinnej atmosferze. Uczniowie mieli okazję poznać nauczycieli-wychowawców innych klas, zapoznać się z ich sposobem prowadzenia zajęć, wspólnie z nimi przeżyć ten radosny i wyjątkowy w życiu szkoły dzień. 5.W przyszłości planuje się wpisanie na stałe Festiwalu Nauki do kalendarza imprez szkolnych jako imprezy integrującej uczniów i nauczycieli z władzami lokalnymi i rodzicami.