NASZE ZASADY

Zasada 5: POMAGA UWIERZYĆ W SIEBIE, TWORZY DOBRY KLIMAT

"Szkoła z klasą pomaga uczniom uwierzyć w siebie. Panuje w niej życzliwa, pełna wzajemnego szacunku atmosfera"

Zadanie 5 F: Rodzice bliżej szkoły

Nauczyciele wspólnie z przedstawicielami rodziców (np. z rady szkoły i/lub reprezentantami poszczególnych klas) zastanawiają się, jak zachęcić rodziców do udziału w życiu szkoły. Jak szkoła może lepiej informować ich o nauce i zachowaniu uczniów? Jak poznawać punkt widzenia rodziców i współpracować z nimi w procesie wychowania i nauczania? Może to wymagać wytrwałości w przełamaniu bierności i obaw wielu rodziców. Szkoła może przeprowadzić odpowiednią ankietę wśród rodziców i zachęcić ich do zgłaszania pomysłów, jak zmodyfikować sposób prowadzenia zebrań rodzicielskich czy dni otwartych, jak usprawnić system bieżącego komunikowania o postępach i problemach uczniów. Może w tym wszystkim pomóc po prostu lepsze poznanie się nauczycieli i rodziców, np. przy okazji klasowego pikniku, szkolnego balu karnawałowego, meczu siatkówki itd.

W tym zadaniu szczególnie wskazana jest obecność rodziców uczniów w zespole zadaniowym

1. Dlaczego wybraliśmy to zadanie? Nasze rozumienie współdziałania z rodzicami kierujemy na ucznia jako nadrzędny cel pracy edukacyjnej. Nauczyciel ma wspierać rodziców w wychowaniu i stąd musi znać jego potrzeby i oczekiwania. Kierunek działalności wychowawczej szkoły nie może być sprzeczny z wolą rodziców. Tak więc oczekiwania klienta i współpraca oparta na dialogu, atmosferze wzajemnego zaufania i jedności to powód wyboru tego zadania.

2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania - szef zespołu zadaniowego, oraz członkowie zespołu zadaniowego
imiona i nazwiska szefa i członków zespołu zadaniowego

W zespole zadaniowym są nauczyciele i przedstawiciel Rady Rodziców. Szefem zespołu jest nauczyciel języka polskiego Renata Juźwiak Członkowie zespołu : Beata Dendra -katechetka, Joanna Jagoda -biblitekarka, Wiesława Mazur -nauczyciel nauczania zintegrowanego, Katarzyna Wegner- pedagog szkolny Przedstawiciel rodziców : Gabriela Herisz

3. Co wynikło z ankiety "Jaka jest nasza szkoła"? Ankieta pt. "Jaka jest nasza szkoła "?.została przedstawiona przez Panią Dyrektor na zebraniu Rady Rodziców: Rodzice na pytanie 1 - w 80 % udzielili odpowiedzi tak jak "A" ,w 73% odpowiedzieli na pytanie 10 również tak jak "A". Najsłabiej zaprezentowała się odpowiedz na pytanie 13 , bo aż 46,7% udzieliło odpowiedzi tak jak "B" .

4. Jakie organy reprezentujące rodziców działają w szkole i jaki jest ich udział w życiu szkoły?
W szkole działa Rada Rodziców złożona z przedstawicieli z poszczególnych klas- trójek klasowych. Z tej dużej grupy wybraliśmy Prezydium Rady Rodziców w skład ,którego wchodzą po jednym przedstawicielu z każdej klasy. Prezydium spotyka się kilka razy w roku na zebraniach z dyrekcją szkoły i ściśle z nią współpracuje. Rada Rodziców opiniuje Program Wychowawczy Szkoły ,gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł. Występuje do Dyrekcji szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

5. W jaki sposób zbadaliśmy, jakie są oczekiwania rodziców dotyczące kontaktów ze szkołą?
Na zebraniach z rodzicami rozdano ankiety. Oto przykładowe pytania : a) Czy jest Pan /Pani zadowolona ze szkoły do której uczęszcza dziecko ? b) Czy P/P dziecko miało trudności w adaptacji w nowej szkole? c) Czy P/P zdaniem szkoła troszczy się o uczniów rozpoczynających naukę ? d) Czy ilość lekcji zadawanych do domu jest : 1.wystarczająca 2.mała 3. za duża e) Jak ocenia P/P swój wpływ na sprawy szkoły

6. Jak będziemy współpracować z rodzicami w uczeniu i wychowywaniu ich dzieci? Rodzice naszej szkoły są na bieżąco rzetelnie informowani o postępach swoich dzieci .By zorientować się lepiej , jakie są ich oczekiwania, propozycje, rozpisano ankietę , w której pytano o formę współpracy jakiej oczekują, o priorytetowe zadania szkoły i jak rozwiązywać wspólne problemy. Po przeanalizowaniu odpowiedzi z ankiet zaproponowano rodzicom : -spotkania z pedagogiem szkolnym w ramach tzw. warsztatów dla rodziców , pedagog wygłasza też prelekcje na interesujące ich tematy oraz prowadzi indywidualne rozmowy z rodzicami. Takie warsztaty z rodzicami odbyły się dnia 2 grudnia 2002 roku -zaproponowano matce ucznia , która jest pielęgniarką by włączyła się w redagowanie gazetki szkolnej "Fuks dla rodziców" i pisała mini-felietony , porady. Ukazał się felietonik pt. "Żywienie zdrowego dziecka " w gazetce też zamieszczone są bieżące informacje o pracy szkoły , wyniki konkursów i porady pedagogiczne. -ponadto odbywają się lekcje otwarte .Zaprasza się rodziców,(zaproszenia redagują sami uczniowie ), by uczestniczyli w lekcjach i mieli możliwość ujrzenia dziecka w sytuacji dydaktyczno- wychowawczej. Najbliższa lekcja z udziałem rodziców odbędzie się w lutym na języku polskim.

7. Jak włączamy rodziców w życie szkoły?

7.a. Przykład 1
Rodzice w szkole są traktowani przyjaźnię i z szacunkiem. -odbywają się zebrania z rodzicami przy kawie i ciastku, którym niejednokrotnie w młosddzych klasach towarzyszą przedstawienia z udziałem ich pociech.

7.b.Przykład 2
-Rajdy szkolne , które są tradycją szkoły , rodzice pełnią rolę nie tylko opiekunów , ale wspólnie przy ognisku pieką kiełbaski. Rodzice aktywnie uczestniczą w akcji zbierania surowców wtórnych pt. "Złota Puszka"

7.c.Przykład 3
-7 grudnia odbył się kiermasz artykułów świątecznych wykonanych przez rodziców: tj. ciasta, stroiki, z którego zebrane fundusze zostały przeznaczone na potrzeby szkoły. -wigilia szkolna to dzień rodzinny, wcześniej rodzice oglądają "jasełka" a następnie wspólnie z wychowawcami i dziećmi przy zastawionym stole obchodzi się klasowa wigilię.

8. Jak pracowaliśmy? Na początku roku Rada Pedagogiczna zdecydowała się na udział w programie " szkoła z klasą. "Liderzy grup" wspólnie z przedstawicielami zespołów przedmiotowych , mieli dokonać wyboru zadania, spotykaliśmy się w każdy 2 wtorek miesiąca, celem ustalenia strategii działań i przydzielenia każdemu z przedstawicieli zadania do wykonania oraz celem omówienia ważnych kwestii na spotkaniach z rodzicami .Lider zespołu spotykał się również z reprezentantem rodziców .

9. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy? Co planujemy?

9.a. Czy zakończyliśmy realizację zadania?
Realizacja zadania nie skończyła się. Działania rozpisane są na poszczególne miesiące, a niektóre ubiegłoroczne będą kontynuowane.

9.b. Jeżeli "nie", to jak będziemy je kontynuować? -Będziemy kontynuować pogadanki i porady pedagoga szkolnego, wydawanie gazetki z poradami matki pielęgniarki -1.o6.2003 r odbędzie się Dzień Sportu pt.: "SPORT RODZINNY". Aktywny udział wezmą drużyny złożone z rodziców i uczniów bez względu na wiek i płeć. Powołujemy sztab organizacyjny. Bilet wstępu tani , a pieniądze przeznaczymy na organizacje zawodów w następnym roku. -w lutym 2003 odbędzie się bal karnawałowy . Następnie Dzień Śląski i Dzień Patrona Szkoły z licznym udziałem rodziców. W dniu Śląskim rodzice prowadzą sprzedaż potraw śląskich a wspólny cel to :promocja szkoły i zbiórka funduszy dla szkoły.

10. Jaki był (jeśli był) udział uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania? Uczniowie chętnie podejmują nowe działania, czyniąc z nich wyzwanie. Czynnie włączała się grupa uczniów należących do Samorządu Uczniowskiego oraz członkowie koła teatralnego. Konsultowaliśmy z nimi propozycje na zebraniach Samorządu Uczniowskiego.

11. A jaki był (jeśli był) udział rodziców uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania? Członkowie Prezydium Rady Rodziców wyznaczeni przez dyrektora szkoły natychmiast się włączył w realizację zadania. Na spotkaniach Zarządu Rady Rodziców przewodniczący przedstawił program, który chcemy "wcielić" w życie szkoły i po dyskusji ,która się wywiązała zaakceptowano pomysł. Rodzice są równorzędnymi partnerami szkolnej społeczności.

12. Co najważniejszego wydarzyło się w trakcie realizacji zadania? Czego my, nauczyciele, dowiedzieliśmy się o szkole, uczniach, procesie nauczania?
Wiemy ,że nie wszyscy rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły .Rozpoznaliśmy różne postawy rodziców tzw. rodziców socjalnych i świadomych ,znających prawa i obowiązki .Mamy też rodziców obojętnych i patologicznych .Ale uznaliśmy , że szkoła nasza musi być otwarta dla społeczności jaką tworzą rodzice i uczniowie. Wspólnie działając jesteśmy w stanie pokonać trudności, cieszyć się z sukcesów i z pokorą przyjmować porażki. Chcemy wspólnie omawiać problemy i pomagać w ich rozwiązywaniu.

13. Jakie wnioski z realizacji zadania płyną dla dalszej pracy szkoły? Chcemy współpracę z rodzicami doskonalić , kontynuując klimat zaufania, który pomaga nam w kreowaniu twórczych pomysłów, wyszukiwaniu nowych zadań i wyzwań. Widząc akceptację ze strony rodziców ,zrobimy wszystko by nasze oddziaływania pedagogiczne służyły wspólnemu dobru-zadowoleniu klienta i zawsze były priorytetowe.