![]() |
NASZE ZASADY |
Zasada 5: POMAGA UWIERZYĆ W SIEBIE, TWORZY DOBRY KLIMAT"Szkoła z klasą pomaga uczniom uwierzyć w siebie. Panuje w niej życzliwa, pełna wzajemnego szacunku atmosfera" Zadanie 5 F: Rodzice bliżej szkołyNauczyciele wspólnie z przedstawicielami rodziców (np. z rady szkoły i/lub reprezentantami poszczególnych klas) zastanawiają się, jak zachęcić rodziców do udziału w życiu szkoły. Jak szkoła może lepiej informować ich o nauce i zachowaniu uczniów? Jak poznawać punkt widzenia rodziców i współpracować z nimi w procesie wychowania i nauczania? Może to wymagać wytrwałości w przełamaniu bierności i obaw wielu rodziców. Szkoła może przeprowadzić odpowiednią ankietę wśród rodziców i zachęcić ich do zgłaszania pomysłów, jak zmodyfikować sposób prowadzenia zebrań rodzicielskich czy dni otwartych, jak usprawnić system bieżącego komunikowania o postępach i problemach uczniów. Może w tym wszystkim pomóc po prostu lepsze poznanie się nauczycieli i rodziców, np. przy okazji klasowego pikniku, szkolnego balu karnawałowego, meczu siatkówki itd. W tym zadaniu szczególnie wskazana jest obecność rodziców uczniów w zespole zadaniowym 1. Dlaczego wybraliśmy to zadanie? Nasze rozumienie współdziałania z rodzicami kierujemy na ucznia jako nadrzędny cel pracy edukacyjnej. Nauczyciel ma wspierać rodziców w wychowaniu i stąd musi znać jego potrzeby i oczekiwania. Kierunek działalności wychowawczej szkoły nie może być sprzeczny z wolą rodziców. Tak więc oczekiwania klienta i współpraca oparta na dialogu, atmosferze wzajemnego zaufania i jedności to powód wyboru tego zadania. 2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania - szef zespołu zadaniowego, oraz członkowie zespołu zadaniowego 3. Co wynikło z ankiety "Jaka jest nasza szkoła"? Ankieta pt. "Jaka jest nasza szkoła "?.została przedstawiona przez Panią Dyrektor na zebraniu Rady Rodziców: Rodzice na pytanie 1 - w 80 % udzielili odpowiedzi tak jak "A" ,w 73% odpowiedzieli na pytanie 10 również tak jak "A". Najsłabiej zaprezentowała się odpowiedz na pytanie 13 , bo aż 46,7% udzieliło odpowiedzi tak jak "B" . 4. Jakie organy reprezentujące rodziców działają w szkole i jaki jest ich udział w życiu szkoły? 5. W jaki sposób zbadaliśmy, jakie są oczekiwania rodziców dotyczące kontaktów ze szkołą? 6. Jak będziemy współpracować z rodzicami w uczeniu i wychowywaniu ich dzieci? Rodzice naszej szkoły są na bieżąco rzetelnie informowani o postępach swoich dzieci .By zorientować się lepiej , jakie są ich oczekiwania, propozycje, rozpisano ankietę , w której pytano o formę współpracy jakiej oczekują, o priorytetowe zadania szkoły i jak rozwiązywać wspólne problemy. Po przeanalizowaniu odpowiedzi z ankiet zaproponowano rodzicom : -spotkania z pedagogiem szkolnym w ramach tzw. warsztatów dla rodziców , pedagog wygłasza też prelekcje na interesujące ich tematy oraz prowadzi indywidualne rozmowy z rodzicami. Takie warsztaty z rodzicami odbyły się dnia 2 grudnia 2002 roku -zaproponowano matce ucznia , która jest pielęgniarką by włączyła się w redagowanie gazetki szkolnej "Fuks dla rodziców" i pisała mini-felietony , porady. Ukazał się felietonik pt. "Żywienie zdrowego dziecka " w gazetce też zamieszczone są bieżące informacje o pracy szkoły , wyniki konkursów i porady pedagogiczne. -ponadto odbywają się lekcje otwarte .Zaprasza się rodziców,(zaproszenia redagują sami uczniowie ), by uczestniczyli w lekcjach i mieli możliwość ujrzenia dziecka w sytuacji dydaktyczno- wychowawczej. Najbliższa lekcja z udziałem rodziców odbędzie się w lutym na języku polskim. 7. Jak włączamy rodziców w życie szkoły? 7.a. Przykład 1 7.b.Przykład 2 7.c.Przykład 3 8. Jak pracowaliśmy? Na początku roku Rada Pedagogiczna zdecydowała się na udział w programie " szkoła z klasą. "Liderzy grup" wspólnie z przedstawicielami zespołów przedmiotowych , mieli dokonać wyboru zadania, spotykaliśmy się w każdy 2 wtorek miesiąca, celem ustalenia strategii działań i przydzielenia każdemu z przedstawicieli zadania do wykonania oraz celem omówienia ważnych kwestii na spotkaniach z rodzicami .Lider zespołu spotykał się również z reprezentantem rodziców . 9. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy? Co planujemy? 9.a. Czy zakończyliśmy realizację zadania? 9.b. Jeżeli "nie", to jak będziemy je kontynuować? -Będziemy kontynuować pogadanki i porady pedagoga szkolnego, wydawanie gazetki z poradami matki pielęgniarki -1.o6.2003 r odbędzie się Dzień Sportu pt.: "SPORT RODZINNY". Aktywny udział wezmą drużyny złożone z rodziców i uczniów bez względu na wiek i płeć. Powołujemy sztab organizacyjny. Bilet wstępu tani , a pieniądze przeznaczymy na organizacje zawodów w następnym roku. -w lutym 2003 odbędzie się bal karnawałowy . Następnie Dzień Śląski i Dzień Patrona Szkoły z licznym udziałem rodziców. W dniu Śląskim rodzice prowadzą sprzedaż potraw śląskich a wspólny cel to :promocja szkoły i zbiórka funduszy dla szkoły. 10. Jaki był (jeśli był) udział uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania? Uczniowie chętnie podejmują nowe działania, czyniąc z nich wyzwanie. Czynnie włączała się grupa uczniów należących do Samorządu Uczniowskiego oraz członkowie koła teatralnego. Konsultowaliśmy z nimi propozycje na zebraniach Samorządu Uczniowskiego. 11. A jaki był (jeśli był) udział rodziców uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania? Członkowie Prezydium Rady Rodziców wyznaczeni przez dyrektora szkoły natychmiast się włączył w realizację zadania. Na spotkaniach Zarządu Rady Rodziców przewodniczący przedstawił program, który chcemy "wcielić" w życie szkoły i po dyskusji ,która się wywiązała zaakceptowano pomysł. Rodzice są równorzędnymi partnerami szkolnej społeczności. 12. Co najważniejszego wydarzyło się w trakcie realizacji zadania? Czego my, nauczyciele, dowiedzieliśmy się o szkole, uczniach, procesie nauczania? 13. Jakie wnioski z realizacji zadania płyną dla dalszej pracy szkoły? Chcemy współpracę z rodzicami doskonalić , kontynuując klimat zaufania, który pomaga nam w kreowaniu twórczych pomysłów, wyszukiwaniu nowych zadań i wyzwań. Widząc akceptację ze strony rodziców ,zrobimy wszystko by nasze oddziaływania pedagogiczne służyły wspólnemu dobru-zadowoleniu klienta i zawsze były priorytetowe.
|