NASZE ZASADY

Zasada 6: SZKOŁA PRZYGOTOWUJE DO PRZYSZŁOŚCI

"Szkoła z klasą przygotowuje do życia w nowoczesnym świecie. Uczy języków obcych, posługiwania się komputerem i internetem, wprowadza w świat kultury"

Zadanie 6 D: Uczniowie wchodzą do Europy

Zadaniem nauczycieli jest wypracowanie wartościowych form edukacji europejskiej, które byłyby atrakcyjne dla uczniów. Wykorzystując istniejące programy, propozycje uczniów i swoje pomysły, nauczyciele prowadzą lekcje lub cykle zajęć pod hasłem "Nasza przyszłość w Europie", wyjaśniając problemy związane z wchodzeniem Polski do UE i przygotowując uczniów do kontaktów z instytucjami i mieszkańcami innych państw europejskich. Można także zaproponować uczniom uczestnictwo w którymś z programów edukacji europejskiej

1. Dlaczego wybraliśmy to zadanie?
Ostatnio tak wiele mówi się o Unii Europejskiej, jednak wszystkie programy radiowe i telewizyjne o tej tematyce skierowane są do uczniów starszych ,dorosłych. Zauważyliśmy, że uczniowie naszej szkoły posiadają wybiórcza wiedzę na temat UE, , nie zawsze jednak wiedzą jak ją zinterpretować i czują się zagubieni w otaczającej ich rzeczywistości. W I 2002 roku powstał w naszej szkole Szkolny Klub Europejski lecz to zbyt krótki okres czasu i zbyt duże zadania dla jednego nauczyciela aby rozpowszechnić tematykę europejską wśród wszystkich uczniów , w tym najmłodszych. Wybierając to zadanie pragnęliśmy wypracować jak najlepszy program zajęć " Nasza przyszłość w Europie" ,dostosowany do uczniów szkoły podstawowej. Nasi uczniowie od I klasy uczą się języka angielskiego , chcieliśmy ich zachęcić do nauki tego języka przez nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami szkół europejskich. Pragnęliśmy też wzbogacić istniejące już zajęcia oraz wypracować inne formy eduk. europ.

2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania - szef zespołu zadaniowego, oraz członkowie zespołu zadaniowego
imiona i nazwiska szefa i członków zespołu zadaniowego

szef zespołu -Lidia Janek - nauczyciel historii członkowie -Beata Tomaszewska - nauczanie zintegrowane -Bożena Dziarmaga - nauczanie zintegrowane -Kir Marcin-uczeń klasy VI c -Jakubowska Karolina- uczennica klasy VI a

3. Co wynikło z ankiety "Jaka jest nasza szkoła"?
Pytanie 6 ankiety "Jaka jest nasza szkoła" było dla nas wskazówką przy wyborze zadania. Okazało się bowiem , że tylko 30% uczniów uważa ,że szkoła uczy ich rzeczy ważnych, które pomagają poznać i zrozumieć świat wokół nich , około 30% uważa ,że w pytaniu "pomagać zrozumieć świat" nasza szkoła jest raczej podobna do "A" Tylko 1,5 % społeczności szkolnej odpowiedziało , że nasza szkoła jest taka jak w punkcie "B ".Podobne wyniki osiągnęliśmy analizując wypowiedzi nauczycieli i rodziców. Uznaliśmy ,że w związku z tymi wynikami mamy wiele do zrobienia. Postanowiliśmy zacieśnić współpracę między nauczycielami , stosować aktywne formy pracy , które pozwolą uczniom praktycznie wykorzystać zdobytą wiedzę , lepiej poznać i zrozumieć otaczającą ich rzeczywistość , docenić dorobek ludzkości. Natomiast odpowiedzi na pytanie 12 szczególnie wśród nauczycieli i rodziców ujawniły ,ze musimy położyć większy nacisk na praktyczną naukę języka obcego. Od października 2002 roku szkoła posiada pracownię komputerową ale do tej pory nie dysponuje stałym łączem internetowym a uczniowie wykorzystują komputer wyłącznie na zajęciach informatyki.

4. Jak wypracowaliśmy szkolny program zajęć "Nasza przyszłość w Europie"? Opracowując program zajęć "Nasza Przyszłość w Europie" korzystaliśmy z interenetu, często odwiedzaliśmy stronę CEO , bazowaliśmy na materiałach dostarczonych przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej , z Poradnika dla opiekunów Klubów Europejskich wydanego przez CODN.W swych działaniach opieraliśmy się także na czasopismach oświatowych : Magazyn Szkolny , Gazeta Szkolna oraz Miesięcznika Unia Europejska, wyszukując jak najlepszych propozycji , konkursów oraz wskazówek do dalszej pracy. Braliśmy także pod uwagę pomysły i sugestie uczniów. Uczniowie zaproponowali przeprowadzenie imprezy "Mikołaj w EU, sami zorganizowali "Dzień Walentynkowy", samodzielnie poszukiwali tematów dotyczących UE i zamieszczali w postaci artykułów w gazetce "KLIO". Wykorzystaliśmy także materiały własne.

5. Jak go zrealizowaliśmy?

5.1. Program 1

5.1.a. Na lekcjach jakiego przedmiotu
Program “Mały Europejczyk” był realizowany na zajęciach nauczania zintegrowanego w klasach I – III i był oparty o powstający program autorski p. Beaty Tomaszewskiej pod tym samym tytułem.

5.1.b. Kto prowadził zajęcia (cykl zajęć)
Zadania realizowały nauczycielki klas młodszych, panie Bożena Dziarmaga, Halina Leszczyńska i Beata Tomaszewska.

5.1.c. Główne tematy, najciekawsze pomysły
Przez cały rok szkolny w gazetce dla klas młodszych “Wiercipiętek” ukazywały się artykuły dotyczące Unii Europejskiej oraz państw członkowskich. Stosując metody aktywizujące, dzieci poznały grecki mit o powstaniu Europy, dowiedziały się jak obchodzą Boże Narodzenie ich rówieśnicy w innych krajach europejskich oraz jak witana jest wiosna w Hiszpanii i Szwecji. Pragnęłyśmy uświadomić naszym uczniom, że Polska i Śląsk ze swoimi bogatymi tradycjami i kulturą ma wiele do zaoferowania krajom UE. Dzieci wzięły udział w wojewódzkim konkursie, wykonując prace plastyczne ukazujące piękno naszego kraju, w którym to Kamil Pakuła z kl. II b zdobył III w konkursie wojewódzkim za wyklejankę “Trzy Korony”. 9 V odbył się już po raz XIII w naszej szkole Dzień Śląski, w czasie którego uczniowie kl. III b zatańczyli “Mietlorza”, a maluchy z I c zaśpiewały “Śląską wyliczankę”. Starsi uczniowie popisywali się znajomością gwary śląskiej wykonując ludowe przyśpiewki. Dzięki zaangażowaniu rodziców wszystkich klas powstały stragany, które uginały się od śląskiego “jadła i napitków”. Uczniowie kl. II b przygotowali przedstawienie kukiełkowe “Wielkanocne zwyczaje ludowe”, którym zdobyli wyróżnienie w Miejskim Przeglądzie Teatrów Szkolnych. Dzieci miały także okazję zapoznać się z ekspozycjami Miejskiego Muzeum w Świętochłowicach.

5.2.Program 2

5.2.a. Na lekcjach jakiego przedmiotu
Program “Młody Europejczyk” był realizowany na pozalekcyjnych zajęciach Szkolnego Klubu Europejskiego “Euroludki”.

5.2.b. Kto prowadził zajęcia (cykl zajęć)
Zajęcia prowadził nauczyciel historii p. Lidia Janek i członkowie Szkolnego Klubu Europejskiego.

5.2.c. Główne tematy, najciekawsze pomysły
Na zajęciach SKE, które odbywają się raz w tygodniu uczniowie zapoznali się ze strukturą UE, jej symbolami oraz genezą powstania. Pracując z mapami, przewodnikami, katalogami ofert turystycznych okolicznych biur podróży oraz na materiałach zdobytych samodzielnie (internet, czasopisma) poznawali państwa europejskie. Mieli okazję wysłuchać relacji p. Beaty Tomaszewskiej z ubiegłorocznej wyprawy rowerowej na duńską wyspę Bornholm. Poznając Włochy uczniowie wykonali maseczki na karnawał wenecki, gondolę. Powstały również prace plastyczne przedstawiające najsłynniejsze budowle włoskie. Uczniowie przygotowali program artystyczny, napisany przez p. Lidię Janek, Beatę Tomaszewską i Anielę Żurawkę “Podróże nie tylko kulinarne Roberta Makłowicza”, gdzie w humorystyczny sposób, opowiadając o zabytkach i prezentując włoskie potrawy, zachęcili kolegów do odwiedzenia tego pięknego kraju.

5.3.Program 3

5.3.a. Na lekcjach jakiego przedmiotu
Na zajęciach SKE, które odbywają się raz w tygodniu uczniowie zapoznali się ze strukturą UE, jej symbolami oraz genezą powstania. Pracując z mapami, przewodnikami, katalogami ofert turystycznych okolicznych biur podróży oraz na materiałach zdobytych samodzielnie (internet, czasopisma) poznawali państwa europejskie. Mieli okazję wysłuchać relacji p. Beaty Tomaszewskiej z ubiegłorocznej wyprawy rowerowej na duńską wyspę Bornholm. Poznając Włochy uczniowie wykonali maseczki na karnawał wenecki, gondolę. Powstały również prace plastyczne przedstawiające najsłynniejsze budowle włoskie. Uczniowie przygotowali program artystyczny, napisany przez p. Lidię Janek, Beatę Tomaszewską i Anielę Żurawkę “Podróże nie tylko kulinarne Roberta Makłowicza”, gdzie w humorystyczny sposób, opowiadając o zabytkach i prezentując włoskie potrawy, zachęcili kolegów do odwiedzenia tego pięknego kraju.

5.3.b. Kto prowadził zajęcia (cykl zajęć)
. Zadania realizowały p. Bożena Dziarmaga, Lidia Janek i Beata Tomaszewska przy współudziale innych nauczycieli i Samorządu Uczniowskiego.

5.3.c. Główne tematy, najciekawsze pomysły
Zorganizowałyśmy szkolny etap Ogólnopolskiego Konkursu “Europa w szkole”. Uczniowie wykonywali prace plastyczne lub literackie na temat: “Dzieci z całego świata uczą i bawią się razem, zawierają przyjaźnie”, “Być tolerancyjnym – co to znaczy?” lub “Jak ja - młody Polak i Europejczyk chciałbym być postrzegany w świecie?”. Szkolna Komisja Konkursowa przyznała 12 nagród i 2 wyróżnienia. Najlepsze prace zostały przekazane do etapu wojewódzkiego, gdzie nagrody zdobyli Cyprian Błaszczyk z kl. II b i Marta Firszt z kl. III b. Uczniowie zapoznali się z dziełami najsłynniejszych malarzy europejskich i wzięli udział w konkursie “Własna interpretacja dzieł europejskich mistrzów pędzla”. Wyróżnienia zdobyli Mateusz Laps z kl. V b i Angela Kretek z kl. II b. W grudniu odbył się konkurs plastyczny “Mikołaj w krajach Unii Europejskiej”. Nim uczniowie do niego przystąpili musieli samodzielnie odnaleźć informacje na temat obchodów tego święta w różnych krajach europejskich. 14 lutego z okazji dnia zakochanych posłaniec roznosił walentynkową pocztę, a dzieci miały okazję z przygotowanych gazetek dowiedzieć się o genezie tego święta.

6. Jakie kontakty nawiązali nasi uczniowie z rówieśnikami z innych krajów europejskich? A jakie planujemy nawiązać w najbliższym czasie?

6.a.Przykład 1
Nasi uczniowie entuzjastycznie przyjęli propozycję nawiązania znajomości z rówieśnikami z krajów Unii Europejskiej Starsi uczniowie na spotkaniu SKE w drodze losowania wybrali Włoch. Następnie każdy Napisał w języku ojczystym list do włoskiego rówieśnika. List Karoliny Jakubowskiej z klasy VI a został przetłumaczony przez dzieci na język angielski i drogą interenetową wysłany do Szkoły Podstawowej w Rzymie. Zgłoszono także udział w akcji " Listy do Europy" do CEO.

6.b.Przykład 2
Dzieci z klasy II b zachęcone przez kolegę Franka Wonsa , który spędził ubiegłoroczne wakacje w Holandii zdecydowały się wysłać swój list do tego państwa. Wspólnie napisany list został przetłumaczony przez panią Aleksandrę Musioł uczącą dzieci języka angielskiego. Uczniowie zebrali materiały o Holandii do wspólnej teczki , a w szklonej gazetce "Wiercipiętek" ukazał się artykuł przedstawiający ten kraj. List drugoklasistów został umieszczony na stronie interenetowej Centrum Edukacji Obywatelskiej. Niestety do tej pory dzieci nie otrzymały odpowiedzi.

6.c.Przykład 3
Nasi uczniowie w ramach współpracy z miastem Heillo często spędzają wakacje w Holandii Owocem tych wyjazdów są znajomości kontynuowane później drogą korespondencyjną. Holenderskimi przyjaciółmi mogą się miedzy innymi pochwalić Ewa Sobotka i Ola Górecka z klasy V b W przyszłości zamierzamy nawiązać kontakt ze Szkołą Podstawową w Grecji, jej nauczyciel wyraził chęć korespondowania. Będziemy także wysyłać listy drogą pocztową

7. Co sądzą nasi uczniowie o przyszłości Polski w Europie?

7.a.Wypowiedź 1
Wypowiedzi ucznia klasy II b Cypriana Błaszczyka: " Gdy Polska Wstąpi do Unii Europejskiej będę się czuł bezpieczniej. Będę znał lepiej inne kraje i ich kulturę , bo bez przeszkód będę czekał na granicach. .Będę bardziej wykształcony. Chętnie będę się uczył języków obcych , bo będę chciał mieć przyjaciół w całej Europie"

7.b.Wypowiedź 2
Wypowiedz Karoliny Jakubowskiej z kl. VI a "Gdy Polska stanie się członkiem Unii Europejskiej przyszłość młodych ludzi , a więc także moja w znacznym stopniu się poprawi. Zmniejszy się bezrobocie , bo będziemy mogli znaleźć prace zagranicy . Młodzi ludzie będą mogli kształcić się na europejskich uczelniach i uniwersytetach. Wspólnota Zjednoczonej Europy wzbogaci nas w nowe walory kulturowe , co pozwoli na polepszenie wiedzy lub rozwój nowych zainteresowań .Ja , jako Europejka jestem stanowczo za wejściem naszej ojczyzny do U E"

7.c.Wypowiedź 3
Wypowiedz Agaty Szwed z klasy VI c " Myślę ,że gdy Polska przystąpi do Unii Europejskiej będę miała więcej możliwości aby poznać europejskie kraje. Jeśli będę chciała się kształcić , a później mieszkać w wybranym europejskim państwie nie będzie przede mną żadnych przeszkód. Zmniejszy się bezrobocie , granice będą otwarte i każdy będzie mógł spokojnie podróżować po krajach Unii.. Polska jako członek UE uzyska wsparcie finansowe co pozwoli na naprawę naszej gospodarki .W związku z powyższym cieszę się , że Polska przystąpi do Unii i wspólnie innymi krajami będzie zabiegać aby wszystkim Europejczykom żyło się coraz lepiej"

8. Jak pracowaliśmy?
Programy i sposób realizacji poszczególnych zadań zostały opracowane na posiedzeniach zespołu , które odbywały się raz w miesiącu. W czasie spotkań ustaliliśmy terminy , wyznaczyłyśmy odpowiedzialnych za poszczególne zadania i omawiałyśmy ich przebieg. Ze względu na małą liczb ę nauczycieli w czasie przerw codziennie miałyśmy okazję do wymiany pomysłów , informacji i dyskusji. Stały kontakt z uczniami umożliwiały co tygodniowe spotkania Szkolnego Klubu Europejskiego " Euroludki". W czasie przygotowań do konkursów częściej spotykałyśmy się z uczniami i ich rodzicami.

9. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy? Co planujemy?

9.a. Czy zakończyliśmy realizację zadania?
Zadanie nie zostało jeszcze zakończone. Do tej pory wzięliśmy udział w programie 'Listy do Europy" , uczniowie brali udział z powodzeniem w wielu konkursach dotyczących Śląska ,Polski i Unii Europejskiej (szczegóły w punkcie 5) Uczestniczyli w spotkaniach SKE i propagowali ideę wspólnej Europy na łamach szkolnych gazetek "Wiercipiętek" i " Klio" .Zorganizowano także wiele imprez przybliżających życie dzieci w Europie.

9.b. Jeżeli "nie", to jak będziemy je kontynuować? 31 maja uczniowie SKE zaprezentują kl. IV - VI prelekcję o UE i krajach członkowskich oraz przeprowadzą mini - referendum w czasie , którego wszyscy uczniowie klas starszych będą mieli okazje opowiedzieć się "za" lub " przeciw" przystąpienia Polski do UE. Klasy młodsze (I-III) zapoznają się z najsłynniejszych zabytkami architektury krajów europejskich a następnie wykonując prace plastyczne przygotowują wystawę " Słynne budowle europejskie"

10. Jaki był (jeśli był) udział uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania?
Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli we wszystkich projektów. Wykazali się dużą aktywnością i samodzielnością zdobywając i gromadząc materiały. Na szczególne wyróżnienie zasługują: uczniowie klasy V i VI: Marcin Kir , Karolina Jakubowska , Mateusz Laps , Karolina Ozimina , Łukasz Gajosz. Uczniowie młodsi chętnie brali udział w konkursach zdobywając liczne laury.

11. A jaki był (jeśli był) udział rodziców uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania? Rodzice w naszej szkole zawsze chętnie służą pomocą. Również przy realizacji naszych programów kazali się bardzo pomocni. Dostraczyli nam potrzebnych materiałów ,pomagali w wykonaniu trudniejszych elementów dekoracji. Wszystkich zachwycił dymiący wulkan Etna wykonany z masy solnej przez P. M. Jakubowską. Szczególnym zaangażowaniem wyróżnili się również P. U. Nawa i T. Błaszczyk

12. Co najważniejszego wydarzyło się w trakcie realizacji zadania? Czego my, nauczyciele, dowiedzieliśmy się o szkole, uczniach, procesie nauczania?
Realizując poszczególne zadania mieliśmy okazję przekonać się , że nasi uczniowie posiadają bogatą wiedzę na temat UE i krajów członkowskich co pozwoliło im na zdobywanie czołowych miejsc w konkursach. Przekonaliśmy się ,że potrafią się zaprezentować , i bardzo odpowiedzialnie mimo młodego wieku traktują powierzone im zadania. Wykorzystując aktywne metody pracy udało się zachęcić uczniów do działania. Okazało się, że maja wiele ukrytych talentów i ciekawych propozycji.

13. Jakie wnioski z realizacji zadania płyną dla dalszej pracy szkoły?
W wyniku realizacji zadania 6 d nauczanie w naszej szkole uległo urozmaiceniu .Mieliśmy okazję wzbogacić dotychczasowe metody pracy oraz zaprezentować się na terenie miasta. Mamy nadzieje ,że zdobyte doświadczenia wykorzystamy w dalszej pracy. Sadzimy ,ze pomogliśmy naszym uczniom zrozumieć świat. Przekonaliśmy się ,że w swoich działaniach nie jesteśmy osamotnieni , zawsze możemy liczyć na pomoc rodziców.